Find mere om:
Harrys Taunus skærer tænder | båd.guide.dk

Harrys Taunus skærer tænder

Jeg har en Ford Taunus 1987, præcis magen til den min ven Harry med det røde hår kører i som konkurrent til DSB i reklamerne på fjernsyn. Vi er vist snart de eneste, der er tilbage med denne herlige bil. Den har kun kørt 197.000 km, og jeg regner da stærkt med, at den kan klare lige så meget til.

Det eneste problem, jeg har, er, at den indimellem børste tænder. Især når den skal sættes i bakgear. Det sker med varm motor. Samtidig er den noget træls at sætte i 1. gear, også når den er varm og jeg skal sætte i gang ved et lyskryds.

Det kobler ellers fint nok ind og ud, og pedalvandringen er normal.

Jeg har selv en teori om, at jeg kører med en noget gammel og slidt gearolie, og det er det, der skaber problemer. Har du en løsning, der ikke nødvendiggør, at gearkassen skal skilles ad? Det er jo en dyr affære. Jeg har tjekket gearolien, og der er, hvad der skal være

Med venlig hilsen

Ludvig Nielsen, Århus C

{rtrif}Jeg tror hverken, at koblingen skal justeres, at olien skal skiftes (den skiftes normalt ikke), eller at gearkassen skal lægges ud i stumper. Beskrivelsen passer derimod gevaldig godt med en kobling, der har set sine bedste dage.

At bilen opfører sig nogenlunde, når den er kold, skyldes den kolde gearkasseolies bremsende virkning på gearhjulene. Når olien bliver varm og tynd, er oliens bremsevirkning ikke tilstrækkelig.

Men er det nu alligevel ikke koblingen, kan det skyldes, at gearkassen indimellem står "tand for tand". Det løses således: Inden bakgearet aktiveres, føres gearstangen i første gear. Og på samme måde, når førstegearet skal lægges ind: Sæt først i andet gear og derpå i første. Så skubbes der lidt rundt på gearhjulene, så indgrebene går lettere.

Men vi tror nu mest på den slidste kobling.

Det glæder mig, at vi har en fælles helt. Han er ubetalelig morsom, og minder i karakter en hel del om bjørnen fra Muppet Show.

Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...