Find mere om:
Limbo til kyst og fjord | båd.guide.dk

Limbo til kyst og fjord

Det ville være synd at sige, at valget af en 14 fods Limbo er revolutionerende.

Det er en af det mest kendte danskbyggede joller, der er som skræddersyet til fjordfiskeri, strandjolle, lystfiskeri eller blot som båden, hvori man nyder livet på vandet med høj sol og en summende påhængsmotor. At samme Limbo på 14 fod og større udgaver er almindelige som redningsfartøjer, skal kun med for fuldstændighedens skyld.

Det særlige ved en Limbo sammenlignet med de fleste andre jollekonstruktioner er den tilnærmede katamaranopbygning. De næsten lodrette sider og en bund med to ca. 10 cm høje "vanger", der sammen med den flade bund giver en fantastisk sidestabilitet.

Let og rummelig

Båden er let, vejer kun 120 kg og ligger højt på vandet. Konstruktionen er tilstrækkelig stiv med opdriftkasser agter, midt og for. Aflåseligt agterrum, god siddeplads midt og en stor platform for.

Den lave dybgang gør den særlig velegnet til farvand med sandgrunde. For eksempel Nissum Fjord, hvor man ofte løber ind i sandbanker, "der ikke var der i går". Naturligvis noget overdrevet, men de uberegnelige bundforhold med strømmende materialer fra de tre vandførende åer gør enhver sejlads udenfor renderne til lidt af en ekspedition.

Jollen er godkendt i klasse C, der betyder et kystfartøj, der er konstrueret til at sejle i vindstyrker op til Beaufort 6 med tilsvarende kraftige bølger - hvad dog ikke skal anbefales.

Sikker sejlads

Motormæssigt er den stort set altædende. Passende motor til fritidsbrug, lystfiskeri og lignende er 6-8 hk med kort ben. Med fire personer og 6 hk ligger tophastigheden omkring 8-10 knob afhængig af vind og vejr.

Vælges større motorer - max. 30 hk - må man over i udgaven med styrepult. Den planer med 15-20 hk, men nogen egentlig speedbåd bliver den aldrig.

Limbo 14 fod har sin force som en sikker og alsidig fritidsbåd med vægten lagt på lystfiskeri og afslapning.

Hvid Johnson

Vores motorvalg blev en Johnson, et af de ældste mærker indenfor påhængsmotorer. I mange år koblet sammen med Evinrude, samme maskine og fremstillet på samme fabrik i Belgien. Derefter en turbulent tid med krak og nyt ejerskab. I dag er Johnson en del af den canadiske Bombardier fabrik, der foruden meget andet fremstiller fly. For eksempel det af SAS stærkt benyttede Q400, der beflyver de fleste indenrigsruter.

Den gode gamle 2-cylindrede totaktsmotor er stadigvæk på programmet, men miljøkravene vil i løbet af ret kort tid indhente den og kræve den forsynet med indsprøjtning og olieforbrug efter behov.

Ikke desto mindre er den hvide Johnson en af klassikerne, der vil arbejde trofast i mange år for de heldige, der i tide investerede i slideren. Serviceres den efter bogen, og sættes den på stativ inden døre vinteren over, har man en problemfri motor i mere end ét sekel.

To-cylindret, totakt på 164 ccm med 6 hk ved 5000 omdr. En velkørende maskine, der starter ved første ryk i snoren. Behøver kun choker i få sek. og kører derefter næsten så vibrationsfrit, at man kan sidde med håndtaget i timer uden gener. Dertil ganske økonomisk med et forbrug på ca. 2 l/time.

Vægt med kort ben 26 kg, med langt ben 28 kg. Benzin i løs plasttank på 12,1 liter. Benzin/olie blanding i forholdet 50:1.

Pris: 12.800 kr. Importør: Uni-Safe

LIMBO 14 I KORTE TRÆK

Opbygning: Åben synkefri jolle med tofter til 4-5 personer. L/B: 4,11/1,54 m. Dybgang: 0,16 m. Fribord: 0,62 m. Max. motorstørrelse: 30 hk.

Vægte: Egenvægt 120 kg. Max. totalvægt: 545 kg med motor. Max. last: 425 kg med motor.

Pris: 12.800 kr. (uden den viste stænkskærm) med årer, åregafler og diverse beslag. Styrepult fås som ekstraudstyr. Pris incl. den viste Johnson motor: Ca. 26.000 kr.

Producent: Limbo-joller fås fra 3,12 til 5,85 m og fremstilles af Limbo Både, Krik Marine, Vestervig.

Nyhed: Små finske både til traileren

15-08-2009: Langtfra alle er villige til at betale flere hundrede tusinde kr. for en båd og høje årlige udgifter til forsikring, renter, afgifter, havneleje og vedligehold. Men mindre kan også gøre det. Læs artikel

Test af Selva 4,5, Selva 4,8

31-08-2014: Italiensk design er kendt for stilsikkerhed, masser af kant og en hel del attitude. De to italienske Selva-joller holder fast i det stilsikre, men har skruet helt ned for resten. Læs artikel

Test: Billig båd til fritidsfiskeri og hygge

31-10-2009: Kegnæs 470 er et godt dansk bud på en lille, let og billig båd til fiskeri og småture. Samtidig er båden velsejlende. Læs artikel

Nyhed: Smørhullet ved vestkysten

12-08-2007: En fredelig oase, hvor man kan tage på hyggetur i jollen. I Helmklit Havn i Nissum Fjord bevæger alting sig så sindigt, at man fornemmer længst forgangne dage Læs artikel

Test af Beneteau Flyer 5 SUNdeck

13-08-2015: Topfarten for Flyer 5 SUNdeck er på 29,5 knob med en 115 hk motor og to mand om bord. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...