Find mere om:
Mafiosi i Vestjylland | båd.guide.dk

Mafiosi i Vestjylland

Det ellers så fredelige Ringkøbingløb var i år præget af midtjysk bandementalitet og russiske mafiosi sløret som ansatte på Viborg Sygehus.

Med løb nr. 36 blev idyllen brudt, og kun garvede løbsdeltagere, der formåede at holde KDAK Classic fanen højt og med vægt afsynge "Ringkøbing, dine sønner hilser dig" hindrede banderne og deres familieoverhoveder i at overtage løbet.

Da sygehusdirektør Jens Jørgen Dalsgaard, Viborg Sygehus, for tre år siden stillede i Ringkøbing med sin sorte Volga GAZ M21, var der ingen, der fattede mistanke. Ingen anede, at den var avantgarden for en russisk invasion.

I år så man så resultatet af løbsledelsens slappe censur - endnu to russere, en hvid Pobjeda GAZ M20 1956 og det svære artilleri camoufleret som en velvoksen lastbil model M51 GAZ 1952. I sandhed en frygtindgydende samling, der også lagde en dæmper på den eller så lystige stemning under både Concours d'Origine og selve løbet.

Sygehusdirektøren undskyldte med, at den hvide Pobjeda ikke er hentet i selve Rusland, men i Litauen. Den er et resultat af tre Pobjedaer, en fast hyret litauisk mekaniker i et år og flere end tusinde timers arbejde. Den oprindelige bil blev fundet på en mark i Litauen, de to andre blev købt som mere eller mindre vrag i Rusland og Polen.

Pobjeda er en tro kopi af en noget tidligere amerikansk Ford og blev produceret på Gorki fabrikken fra 1946 til 1958. Motoren er dog langtfra amerikansk, en 2,1 liter med sideventiler og 50 hk.

Lidt mere svung er der over samme bandes sorte Volga 1964 fra samme fabrik, næsten tvilling til den amerikanske Ford Customline 1953. Men igen med en noget trangbrystet maskine, der mest ligner noget fra en Opel, en topventiler på 2445 ccm.

Grænsehandel

Lastbilen er resultatet af en meget speciel byttehandel på tværs af alle grænser og ideologier. Det er en tung krabat fra 1952, der nu bærer danske plader, og tidligere var den en del af bilparken på et hospital i Litauen.

Historien er, at en ældre dansk lastbil på et tidspunkt blev læsset med overskudsmateriel og hospitalsudstyr fra Viborg Sygehus og derpå kørt til Litauen - hvor man i stedet for at køre den gamle danske lastbil hjem igen byttede sig til russeren.

Sygehusets (og bandens) overhoved truer nu med, at samme lastvogn næste år møder op med en russisk anhænger. Hvis teorien om den russiske mafiainvasion holder stik, er den jo også velegnet som en slags trojansk hest. At den i øvrigt holder til lidt af hvert, beviser et tidligere veteranløb, hvor den gennemførte med en knækket plejlstand. Russisk sejhed fornægter sig ikke. Men lydløst er det næppe foregået.

Goggobanden fra Videbæk

Den russiske mafia var ikke alene om at sætte sit præg på løbet i Ringkøbing. En konkurrerende bande gjorde sit for at vinde indflydelse - Goggobanden fra Videbæk.

Hvad der får en hel familie til at samles om de små Goggomobil'er er ikke umiddelbart indlysende. Men ikke alene må sammenholdet være godt, man må også være svært tilpas med at sidde halvvejs på skødet af hinanden.

Alle tre Goggo'er er opstaldet i ét rum, køres sammen, pudses sammen - og godfather Anton Sørensen og fru Ketty har en blomstrende familie omkrig sig. Alle bor og arbejder i Videbæk. Børn, svigerbørn og børnebørn, en datter i barselseng og endnu en ny stærkt på vej.

Den vordende moder har sæde i Limousinen - jamen, det hedder den - Goggo Limousine T 400 1959. De to andre er den sportslige Goggomobil TS 250 Coupé, der er hentet i Tyskland (sælger har sikkert fået et tilbud, han ikke kunne afslå) og den røde BMW Isetta fra 1961.

Banden markerede sig med ens T-shirts med familiens overhoved - capo di tutti capi - som eneste undtagelse. Han foretrak en diskret skjorte fra manufakturen i Videbæk.

carl.buus@jp.dk

Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...