Find mere om:
Test af Bavaria 29 Sport | båd.guide.dk

Test af Bavaria 29 Sport

I 2009 kom Bavaria 28 Sport. Nu er 29’eren sendt på vandet med samme skrog, men med nye motorer, nyt interiørdesign og en stribe nye detaljer. Båden er velindrettet og sejler godt, og den kan være en våd oplevelse på den gode måde.

»Jeg går lige ned i kahytten, jeg orker ikke at få vand ind over mig,« forklarede jeg, da BådNyt under en efterårsstorm sejlede ud af den italienske lystbådehavn Loano i Middelhavet i den nye Bavaria Sport 29. Det skulle jeg aldrig have gjort. Min kollega fra et konkurrerende magasin gav nemlig de to gange 220 hestekræfters Volvo Penta-motorer fuld kraft i to meter høje bølger mod bølgerne. Resultatet var, at jeg blev kastet rundt som en gummibold i en blender, selv om der var en gribeliste lige ved siden af pantryet, hvor jeg sad. Først tre dage efter forsvandt rygsmerterne.

Normalt ville man ikke have sejlet ud i den slags vejr i en Bavaria Sport 29, der kun har CEgodkendelse B til kystnær sejlads. Bagefter var det min tur, og som jeg allerede vidste, fik jeg vand ind over. Det havde de fleste motorbåde fået i det vejr.

Jeg har dog tidligere testet Bavaria 28 Sport i 2009. En båd, der har samme buttede forskib som 29’eren – noget, som ved visse bølger virkelig kan give ordentlige søer indover, ved jeg af bitter erfaring. Faktisk er 29’erens skrog identisk med den ældre 28’er, der i 2009/10 blev nomineret til Motorboat of the Year, fordi båden har utrolig meget plads om læ, især den kæmpe agterkahyt.

Fra Skoda til VW

Den ekstra plads skyldes, at fribordet er forhøjet væsentligt i forhold til den tidligere Bavaria 27 Sport.

Et skridt, der dengang blev betegnet som at gå fra en Skoda til VW. Vi testede Bavaria 29 Sport med to lidt mindre motorer, end der var på 28’eren, og denne gang med diesel, som er langt lettere at finde dieselstandere til i de danske havne.

Den nye 29’er har også fået større vindskærm, efter at den netop er blevet kritiseret for at være for våd at sejle, men vand kan man stadig få ind over sig. Det er nu ikke det store problem, mener produktchef for motorbådene hos Bavaria Yachtbau, Martin Meyer:

»Hvis det er rigtig slemt, så ryger vandet som regel hen over føreren i båden, men det er klart, at sejler man med fuld speed i bølger, så kan man rammes af en sø.«

Nye motorer

Med to store dieselmotorer var båden allerede ude af vandet på seks-syv sekunder, så med disse to maskiner er man sikret masser af sporty sejlads. Bavaria Sport 29 trives bedst med en marchfart på 24 knob med 2.800 omdrejninger, og her er det samlede dieselforbrug på 42 liter i timen, hvilket er o.k., når båden trods alt vejer fire tons.

MIB bavaria 2.jpg

Da fribordet er højt, tog blæsten godt i båden under testen, og for at båden ikke skulle krænge for meget, kompenserede vi med Volvo Pentas QL-trimplan. Med stævnen trimmet op er båden i øvrigt mere tør at sejle. Båden er en anelse bagtung, når der sejles mellem 10 og 15 knob, lige før den planer, men den stejler trods alt ikke mere, end man stadig kan se ud over stævnen. Er der bølger, vil det typisk være den maksimale fart, man vil sejle i for at undgå våd sejlads. Er man ikke så høj, kan stævnen trimmes endnu længere ned under accelerationen.

MIB bavaria 5.jpg

Ved 16,6 knob bruger motorerne allerede 40 liter diesel i timen, derfor er det alt andet end en optimal hastighed for båden. Fordi vi sejlede i kæmpe bølger i Middelhavet i 12-14 m/sek., nåede vi kun at sejle lige over 35 knob. Bavaria oplyser, at topfarten er 38,9 knob på fladt vand, og her sluger de to motorer 96 liter diesel i timen.

Man sidder godt ved rattet, og vinden ryger fint over førersædet, medmindre man står op, når flip-op-sædet er slået op. Den store kortplotter fra Garmin, der koster 30.188 kr., er også rigtigt placeret for føreren af båden.

Flere farver

Båden, vi testede, havde en modig rød farve på de vandafvisende hynder. I det hele taget kan man nu vælge Bavaria 29 Sport i langt flere farver og interiørbeklædninger med bl.a. teak, mahogni og eg fra det italienske Alpi, der er et forarbejdet træ, som ikke udvider sig ved fugt.

MIB bavaria 3.jpg

»Vi fortsætter med Bavaria Sport 29’eren, fordi 28’eren har været en succes, men med forskellige forbedringer, hvor kunderne har større valgfrihed. Båden er en god indgangsbåd for vores motorbådssejlere,« siger Martin Meyer fra Bavaria.

Båden, vi testede, kan fås ned til 555.000 kr., hvis man vælger den med en enkelt benzinmotor fra Mercruiser – model 377 med 320 hestekræfter. Her er topfarten noget lavere end testbåden med to Volvo Penta dieselmotorer på hver 220 hestekræfter, hvor prisen så er oppe på 1,04 mio. kr.

MIB bavaria 4.jpg

I Bavaria Sport 29 får man en sjov båd til en familie, der gerne vil sejle langt i de indre danske farvande, men indstil dig på at tage sejlertøjet på, hvis du kommer ud i store bølger. Vi oplevede en kraftfuld sportsbåd med masser af overskud og virkelig troværdige sejlegenskaber selv i den hårde sø, som vi var ude i. Båden er virkelig godt indrettet, især med den store agterkahyt. Det store motorrum er også regulært at bevæge sig i, og det ser stilsikkert ud.

Om læ er 29’eren løftet en del i forhold til 28’eren, og finishen er også bedre. Oppe i cockpittet har man fået flere farver på, hvis man er til det, og vindskærmen er hævet, så vind og bølger rammer mindre. Designet er strømlinet, og man får en af de flottere 29 fods motorbåde i havnen, men alligevel med utrolig meget plads om læ, fordi fribordet er højt. I Danmark er der solgt to 28’ere hos Floor Marine i Aarhus, og Michael Floor forventer, at 29’eren vil sælge bedre.

BAVARIA 29 SPORT

  • Længde: 8,95 m
  • Bredde: 2,99 m
  • Højde over vandet: 2,80 m
  • Dybgang: 0,50 m
  • Vægt: 4 t
  • Dieseltank: 520 l
  • Vandtank: 10 l
  • Spildevandstank: 70 l
  • Antal passagerer CE-B: 6 pers.
  • Antal køjer: 4 stk.
  • Højde i kabine: 1,83 m

Motormuligheder med benzin, Z-drev:

  • 1 x Mercruiser 377 320 hk
  • 1 x Volvo Penta 5,7 GXI 320 hk
  • 2 x Volvo Penta 4,3 GXI 225 hk

Motormuligheder med diesel, Z-drev:

  • 1 x Volvo Penta D4 288 hk
  • 2 x Volvo Penta D3 155 hk
  • 2 x Volvo Penta D3 220 hk (på testmodel)
  • Pris med 2 x Volvo Penta D3 220 hk inkl. cruisingpakke: 1,27 mio. kr.
  • Pris med Mercruiser benzin inklusive cruisingpakke: 791.000 kr.
  • Cruisingpakke: Bovpropel, varmtvandsbeholder, radio, højtalere, kortplotter, massivt træ på dørk i cockpit, køleskab i cockpit, bruser i stævn. Pris: 235.997 kr.
  • Forhandling: Floor.dk, Egå Havn
  • Producent: bavariayachtbau. com, Sydtyskland

Test af Bavaria 300 Sport

08-10-2015: Bavaria 300 Sport ser godt ud på vandet, sejler godt og har praktisk og rummelig indretning til fire personer, men man får skumsprøjt i cockpittet, hvis der er bølger. Læs artikel

Test af Bavaria Sport 31

20-05-2012: Den nye tyske Bavaria 31-motorbåd planer efter 10 sekunder, viser BådNyts test. Læs artikel

Test: Flydende Ferrari

04-06-2006: Mas 28 er italiensk og ikke helt billig. Den minder lidt om en Ferrari - en designperle, hvor alt er gennemtænkt og udført i kompromisløs kvalitet. Mas 28 er en konceptbåd for dem, der vil have noget helt særligt, og som samtidig er klar til at afsætte 1,6 mio. kr. til en daycruiser. Læs artikel

Test af Bavaria 360 Sport Coupé

05-03-2015: Bavaria Sport 360 Coupé er endnu en af værftets bundsolide motorbåde, der byder på masser af kvalitet og god komfort. Sejler man i store bølger, skal man dog huske at lukke lugen i ruftaget, hvis man vil undgå at få vand om bord. Læs artikel

Test af Marex 320 Aft Cabin Cruiser

20-04-2014: Marex 320 Aft Cabin Cruiser har høstet masser af hæder for sit glimrende koncept med et godt dæk hele vejen rundt, kahytter for og bag og en skøn salon i midten. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...