Find mere om:
Test af Bavaria 360 Sport Coupé | båd.guide.dk

Test af Bavaria 360 Sport Coupé

Bavaria Sport 360 Coupé er endnu en af værftets bundsolide motorbåde, der byder på masser af kvalitet og god komfort. Sejler man i store bølger, skal man dog huske at lukke lugen i ruftaget, hvis man vil undgå at få vand om bord.

Turboen på de to Volvo Penta-motorer med hver 220 hestekræfter kunne høres tydeligt, da vi gav den fuld gas på den nye tyske Bavaria Sport 360 Coupé. Lydmålingen med de store lukkede glasdøre var dog under 80 decibel, og lyden fra en turbo er faktisk en lidt sexet lyd.

Men det var ikke en specielt ophidsende acceleration, båden havde. 13,5 sekunder tog det nemlig, før vi startede med at plane med 20,8 knob. De fleste familier kan sagtens overleve en langsom acceleration. Men ønsker man en mere sporty sejlads, kan man købe den tyske båd med to gange 300 hk. Derved vil den 6,6 ton tunge båd plane endnu hurtigere, og topfarten vil være 36,5 knob, mens topfarten med to gange 220 hk kun er på 29,5 knob med seks voksne om bord.

Med fuld fart er risikoen for en ulykke større, og man kan med hurtige bevægelser i rattet smide folk af båden, men på denne båd har man som på mange andre nyere både sørget for, at rattet kører trægt, når man drejer. Jo højere fart, des trægere kører rattet rundt for at gøre svingene blødere.

Havets vævre sprinter

Vi testede også, hvor mange bådlængder båden var om at stoppe fra fuld fart. Det blev til tre bådlængder, hvilket er en fin kort afstand, hvis man taber en mand.

B971916082Z.1_20150304171853_000+G8OJJGHR.1-0.jpg

Føreren sidder virkelig godt i de polstrede sæder, og der er fodstøtte under førersædet og under rattet. Og det sidste giver god mening, da Bavaria Sport 360 Coupé stejler noget under accelerationen. Man kan derfor ikke sidde helt ned på førersædet, men på førersædets forreste del. Og det er ikke noget problem med rattets vinkel, for rattet kan justeres.

Instrumentbrættet er mørkt og reflekterer ikke sollys, og en kopholder i rustfri stål er der også. En detalje, der er med til at løfte helhedsindtrykket på den prisbillige båd. Båden, vi testede, havde dog ekstraudstyr for 631.635 kroner, bl.a. et joystick af mærket Aquamatic. Joysticket bruger man i havnen, når der skal vendes på en tallerken, eller når der skal sejles sidelæns. Vi prøvede det i Barcelonas olympiske havn, hvor manøvrerne gik som en leg. Joystikløsningen alene koster 106.875 kr. ekstra, fortæller importør Michael Floor fra Floor/Lund Marine i Aarhus.

Mindre røgvand bagfra

Den store badeplatform koster 45.469 kroner ekstra, og denne gang er den gjort lettere end på Bavaria 35 Sport, som den nye båd afløser.

»Den nye badeplatform er lettere, da vi ikke ønsker, at båden skal stejle for meget, og samtidig har vi løftet den, så den giver langt mindre røgvand. Med den her båd siger vi, at vi udvendig har arbejdet med evolution i form af få mindre ændringer, mens der om læ er tale om en revolution i kahytten, hvor der er mere lys på grund af større sideruder og flere luger. Der er også større køjer og flere gode detaljer, synes vi,« fortæller produktionschef fra Bavaria Yachtbau Norbert Leifeld, der sad med på agtersæderne under testen.

Og det blev en våd omgang for ham, for da min britiske kollega sejlede båden med fuld power i de store dønninger ud for Barcelona og yderligere ramte en forkert sø, fik vi flere hundrede liter vand ind over os. Derefter blev lugen i taget lukket elektronisk, da der var kommet så meget vand ind, at alle blev våde.

Passer fint til Danmark

At taglugen kan lukkes og åbnes, gør båden velegnet til danske forhold, hvor regnen kan plage sejlerne, men omvendt kan man også få sol ind, når vejret viser sig fra sin gode side, som det skete sidste sommer.

B971916082Z.1_20150304171853_000+G8OJJGGP.1-0.jpg

Indretningen er klart løftet i den nye båd i forhold til Bavaria 35’eren, både oppe og nede. Oppe i cockpittet er der en god detalje ved salonbordet, da to sæder kan skubbes ud via rustfri stål-støtter. Det er heller ikke en detalje, man normalt er vant til fra Bavaria. Over for salonsædet er der pantry og køleskab, og det er lidt presset sammen på båden, men er man fire personer, går det fint. Og er det en sommerdag, kan man også vælge at sidde helt tilbage i en sofagruppe. Til gengæld er det luksus, at der på den modsatte side af førersædet er placeret et halvanden meter langt sæde, hvor man kan sidde komfortabelt og følge med i sejladsen.

Klar forbedring i kahytten

Der er to meters ståhøjde i kahytten, hvor apteringen har fået et langt mere luksuriøst præg. Skufferne har også en bedre finish, og måden, man åbner og lukker dem på, er også mere elegant. Det naturlige lys er også forbedret med større sideruder og flere luger.

B971916082Z.1_20150304171853_000+G8OJJGHH.1-0.jpg

B971916082Z.1_20150304171853_000+G8OJJGJN.1-0.jpg

Fremme er der en flot forkahyt, hvor forkøjen, en ø-seng, via et enkelt greb kan forlænges fra 1,85 til to meter. Smart detalje. Som oppe i cockpittet kan salonbordet også foldes ud og gøres dobbelt så stort. Igen hviler bordet på rustfri stålstøtter, hvilket løfter bådens helhedsindtryk.

Køleskabet er rigeligt stort på 80 liter. Både mikrobølgeovn og kortplotter og elpanel er elegant gemt væk bag låger, og designeren, Marco Casali fra italienske Too Design, giver dermed båden et mere superyachtlignende look end før er set på Bavaria-bådene.

B971916082Z.1_20150304171853_000+G8OJJGHV.1-0.jpg

Mere for pengene

Helt tilbage finder man agterkahytten, der virker alt andet end klaustrofobisk, men lys og rummelig. Her er fine skabe og to meter lange køjer, der kan skubbes sammen og danne en dobbeltseng.

Denne båd er bygget til at vinde

Journalister, vi talte med under testen, var enige om, at man får meget for pengene ved køb af den nye Bavaria Sport 360 Coupé. De mange storindkøb, man kan gøre på Bavaria, fordi de 850 medarbejdere årligt producerer 1.200 både, giver en bedre pris til kunden. Båden bygges samtidig effektivt på fem uger, hvilket er med til at holde lønomkostningerne nede.

Der er ikke mulighed for at få sit eget præg på sin båd, til gengæld er der fire varianter af Bavaria 360 Sport: Open, Hardtop, Softtop og denne Coupé-model, der passer naturligt til danske forhold, hvor Bavaria ser ud til at lade sig inspirere af Marex, der kan køre cockpittets tag af og på.

Bavaria Sport 360 CoupÉ

  • Længde: 10,80 m
  • Bredde: 3,59 m
  • Højde over vandlinje: 3,14 m
  • Dybgang: 0,70 m
  • Vægt: 6,6 ton
  • Motor: 2 x 220 hk Volvo Penta D3
  • CE-kategori: B
  • Pris uden udstyr: 1,54 mio. kr.
  • Udstyr: Bl.a. joystick, oliefyr, kortplotter, badeplatform, elektrisk sænkbar solseng, mikroovn, marine audio til yderligere 631.635 kr.
  • Design: Too Design
  • Forhandler: Floor/Lund, floor.dk
  • Værft: Bavaria Yachtbau, Tyskland
  • Båden fås også i modellerne Open, Hardtop og Softtop

Test af Bavaria 38 Sport

17-12-2010: BMW Group har designet Bavaria 38 Sport, og det er firmaet sluppet heldigt fra. Læs artikel

Test af Jeanneau NC 14

14-06-2014: Med en lukket kahyt er Jeanneaus nye NC 14 skabt til at bo i hele året. Den franske båd ser ikke kun fræk ud, den sejler godt – også i bølger, da stævnen er dejlig spids og stejl. Læs artikel

Test af Bavaria Vision 42

25-08-2013: Turbåden Bavaria Vision 42 kan proppes med automatik, så sejlene betjenes blot ved at trykke på en knap. Allerede nu er der solgt tre til Danmark. Læs artikel

Test af Marex 350 CC Open Lounge

15-03-2013: Sidste afpudsning af Marex’ åbne 35 fods model har løftet båden op til perfektion: Den sejler godt, den lyder godt, og den har "alt" det relevante udstyr. Volvo Pentas nye 400 hestes D6’er er ikke blot verdens kraftigste maskine på z-drev. Den er også en nydelse og har rigelige fartegenskaber. Læs artikel

Test af Beneteau Gran Turismo 49

10-08-2012: Gran Turismo 49 er fem meter høj, og det giver en super udsigt på Beneteaus luksusbåd til 4,7 millioner kr. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...