Find mere om:
Finsk fart over feltet | båd.guide.dk

Finsk fart over feltet

Den åbne dagsejler Buster XXL er ”still going strong”. Den var første båd i værftets 2007 serie går uden besvær 43 knob og er lige god til lystfiskeri og familiesejlads.

Yamahas 150 hestekræfter rækker rigeligt til Buster XXL’s lette 850 kilo skrog, hvis man ønsker en kraftig acceleration og ikke mindst ekstra underholdende sejlads. Med to mand om bord kom vi fra nul til 25 knob på under seks sekunder.

Derefter skubbede vi håndtaget frem og sejlede uden problemer en topfart på 43,7 knob, vel at mærke på fladt vand i den finske skærgård. Med en så høj fart kom skroget til tider helt ud af vandet, når vi fløj over en mindre bølge.

Svenske journalister fortæller, at styrepultbåden godt kan ”danse” lidt fra side til side, hvis man sejler den alene og kommer over 46 knob. Ifølge importør Kaj Jensen fra Bådcentersyd i Øsby er motoren mest økonomisk på en marchhastighed mellem 18 og 23 knob.

Med 22,1 knob målte vi benzinforbruget til 19,2 liter i timen. Den finske skærgårdskrydser er imidlertid sjovest, når loggen viser mellem 25 og 33 knob. Med en hastighed på 32,4 knob stiger benzinforbruget til 31,8 liter i timen, ved topfarten bruger motoren næsten 60 liter i timen.

I hastighed under 35 knob er farten også sikker for familien, når bølgerne er under en halv meter høje. Under testen svinger den finske kollega og jeg båden ind i kraftige sving, og båden skrider ikke ud.

Vi krydser høje hækbølger, hvor båden hopper, men heldigvis er der gode gribelister fremme og agter i båden. Chinen falder ikke ind og ud under bølgesejlads, og Buster XXL virker stiv. Man kan dog lettere høre bølgeslagene på alu-skroget, end hvis man sejler i en båd med et glasfiberskrog.

Skarpt forskib

Båden skærer fint bølger op til en halv meters højde, da forskibets bund er V-formet med 20 grader, hvilket er i den høje ende. Båden er svær at provokere, selv når vi går ind i skarpe sving med 35 knob. Vi får ikke vand ind over vindspejlene, og de holder også vinden helt væk, når vi sidder i de bløde sæder.

Er man ude i højere bølger, kan der naturligvis godt stå bølger ind over rælingen, hvis man sejler for stærkt i bølgerne i Buster XXL, der har et lavt fribord.

Sejlegenskaberne virker helt klart sporty, og båden kan let bruges til vandskiløb, om end båden mest er skabt til lystfiskere. Med en 150 hk motor er der aldrig støj om bord, og når motoren går i tomgang, er den svær at høre. Tysk politi i Mecklenburg-Vorpommern bruger i øvrigt også nu Buster XXL i kabine-modellen.

Under fart nåede den dybe motorlyd aldrig at genere. Det anbefales af den erfarne producent Fiskars Boats at bruge en motor på mellem 90 og 150 hk til Buster XXL. Vi vurderer, at 115 hk er rigeligt.

Tilpasses kunderne

Buster er produceret i aluminium, og det går ganske godt for Fiskars Boats, der har produceret over 70.000 af bådtypen. Forhandler af Busterbåden Kaj Jensen siger, at der er flere fordele ved materialet, der stort set ikke kan ødelægges i forhold til glasfiber:

»Buster er jo en robust brugsbåd, og aluminium er cirka 20 pct. lettere end glasfiber. Det gør, at man skal have en mindre bil for at køre båden, men man skal virkelig sørge for at skylle båden i ferskvand med sæbe, efter man har kørt på landevejen om vinteren, når der er salt på vejene. Det æder skroget. Men ellers er en Buster lettere at vedligeholde.«

Sprøjtelakeret i flere lag

I dag er Buster-bådene sprøjtelakeret i flere lag med bestandig og beskyttende akryllak. Laklaget gør, at bådene holder sig blanke og pæne i lang tid. Samtidig skal laklaget beskytte, og der gives også et grunderlag inden påføring af bundmaling.

Mange af Buster-sejlerne har nu ikke noget imod, at bådene bliver matte med tiden, så de fremstår mere rå.

Agterbænken, der har en lidt lav rygstøtte i forhold til øvrige både på markedet, kan smart rykkes frem på en skinne, så man kan sidde og se bagud under sejlads. I agterbænken er der plads til fendere og andet, og bestiller man en ekstra bænk, har man en bred solbænk, hvor man fint kan ligge på tværs.

Samtidig er der plads i de to store og robuste konsoller, hvor vindspejlet er placeret. Ønsker man at lukke vinden helt ude under sejlads, lukker man døren mellem konsollerne. I konsollen i styrbord side er der plads til en kortplotter. Øvrige instrumenter er placereten anelse fladt ude i siden, hvilket gør det lidt svært at se dem.

Man kan købe ekstra sæder, der kan placeres rundt omkring i den mørkt malede cockpitbund. Der bruges den samme nøgle til at låse forskellige rum, også ude i stævnens rum.

Båden er let at træde om bord i, da man træder ind på et bredt fordæk og samtidig kan gribe fat i en høj pulpit. Helt agter er der også en bøjle, man kan bruge til at sætte en lanterne eller hægte vandskisnoren fast i.

En anden god detalje er bag ved agterbænken, hvor der er en garage til kalechen, der således let sættes under sejlads i regnvejr. Båden kan også leveres med varme.

Konklusion

»Buster XXL er en klassiker, der kom frem i 2007, og den sælger stadig godt,« fortæller forhandler Kaj Jensen.

Båden er en robust styrepultbåd og dagsejler til lystfiskeren eller til familien, der ønsker en sjov og velsejlende båd, der let sættes på en trailer. Da båden er bygget i aluminium, holder den mange år, om end den bliver mat med tiden. I Norge, Sverige og Finland er båden langt mere udbredt end i Danmark, men danskerne kan absolut få glæde af Buster-bådene.

Buster XXL

  • Længde: 6,35 m
  • Bredde: 2,40 m
  • Vægt: 850 kg
  • Materiale: Aluminium
  • Motorstørrelse: 115-150 hk
  • Påhængsmotor under test: Yamaha 150 hk
  • Siddepladser: 7 stk.
  • Tophastighed med 150 hk: 45,3 knob
  • Pris med 150 hk Yamaha-motor: 364.500 kr.
  • Pris med 115 hk Yamaha-motor: 333.700 kr.
  • Pris uden motor: 235.300 kr.

Forhandler:

Bådcentersyd, Øsby, tlf. 7458 4590

www.baadcentersyd.dk

Test af Nordkapp Enduro 605

30-08-2013: Har du travlt, sejler Nordkapp Enduro 605 let over 37 knob. Båden har en stejl stævn og en bred bagdel, der gør, at båden planer hurtigt. Læs artikel

Test af Atlantic 650 WA

03-08-2012: Flere køber trailerbåde, og det kan man godt forstå, når man ser på tilbud som den norsk designede og polsk byggede Atlantic 650 Walk Around, der ud over en lille kahyt, et bord i cockpittet og en kæmpe solseng fremme også er blevet 100.000 kr. billigere. Læs artikel

Test af Jeanneau Merry Fisher 6 Marlin

16-09-2011: Jeanneaus nye Merry Fisher 6 er en vellykket fornyelse af en klassisk, lille fiskebåd. Læs artikel

Test af Aquador 21 WAe

06-05-2011: Aquadors nye 21 WAe er en fantastisk båd. Den er djævelsk hurtig med en 250 hk Verado bagpå. Læs artikel

Test af AMT 200 Day Cruiser

14-01-2011: Den finske båd AMT 200 er hurtig og egner sig både til tur- og vandskisejlads. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...