Find mere om:
Test af Eagle E780 | båd.guide.dk

Test af Eagle E780

En topfart på godt 50 knob er ingen sag i en stor RIB. Vi fik oplevelsen sammen med Bogense-sejlerne Niels og Lisette Kold Nielsen på deres Eagle E780 med 300 hk motor.

Tre knob må man sejle ud af Bogense Lystbådehavn, og det var svært at overholde med 300 hestekræfter bag på en moderne RIB som denne Eagle E780 på kun 1.080 kilo. Båden kan nemlig sejle 53 knob eller omtrent 95 kilometer i timen.

Næsten uden varsel skubbede den 45-årige Niels Kold Nielsen til håndtaget, og vi blev trykket tilbage i sædet med en enorm kraft, som sad man på en motorcykel. Vi fløj hen over vandet, og med en lidt trykket mine hos jeres udsendte var det om at sætte sejlerkasketten godt fast. Bølgerne var krappe, og selv om undervandsskroget i glasfiber har en dyb V-form i forskibet, blev vi rystet godt og grundigt.

Niels Kold Nielsens hustru, Lisette, stod smilende ude på siden af førerpiedestalen og holdt overraskende godt fast, selv om vi sejlede lige under 50 knob i båden, der med motor, ekstraudstyr og trailer i alt koster 675.000 kr.

Skumsprøjt ind i båden

»Skal vi prøve at udfordre båden mere?« spørger en smilende Niels Kold Nielsen til BådNyts udsendte, der allerede var rystet godt igennem og syntes, at der var udfordringer nok. Han gassede alligevel op igen og drejede skarpt til siderne, så vandet stod ind over mit kamera, som dog overlevede skumsprøjtene. Motoren blev trimmet op, så skruen i vandet lavede en imponerende høj søjle til ære for BådNyt.

Vi stoppede op på vandet, og der blev åbnet ind til en lille kahyt, som er under førerpiedestalen på båden. Derinde var der sodavand, men også en vask og et vakuumtoilet. Luksus er der masser af, mere end jeg umiddelbart havde troet, for agter er også en bruser, så man kan skylle saltvandet af. En biminitop, der dækker for solen, har ægteparret også, når de hvert år sejler i Kroatien med Kristine på 15 år og Benjamin på 21 år. Alle i familien har speedbådskørekort, som der kræves for at sejle en planende båd.

Kamera til ankerspil

Fremme i stævnen findes et elektrisk ankerspil, der er ekstraudstyr. Et kamera i stævnen sørger også for, at man kan se, når ankeret er i ankerbrønden. En kæmpe kortplotter er der også på båden, og den spiller sammen med en intelligent boks fra Yamaha.

»Boksen kan regne ud, hvor meget brændstof der er tilbage, når en destination lægges ind, og via boksen kan man også se, hvornår motoren er overophedet og andre ting,« siger Niels Kold Nielsen, der til dagligt er direktør.

»Vi får sejlet rigtigt meget i båden, f.eks. kan vi finde på at sejle til Samsø for at spise en æggekage i Ballen en søndag formiddag. Turen tager kun 45 minutter fra Bogense. I Kroatien sejler vi også mange kilometer. På en dag sejlede vi sidste år 264 km,« fortæller 46-årige Lisette Kold Nielsen. I maj kørte familien deres campingvogn til Kroatien, og nu skal den være der i mange år.

Parret holder halvanden uges ferie i Kroatien om foråret og tre uger om sommeren.

Planer på fem sekunder

Jeg får lov at styre fartmonsteret. Det trinløse gashåndtag kører let i hydraulik. Jeg skubber det forsigtigt frem og sørger for, at alle holder godt fast – man kan nemlig smide folk af båden så let som ingenting.

På under fem sekunder planer vi og har marchfarten på 22 knob, her bruger den 300 hestekræfters Yamaha-motor 22 liter benzin i timen, hvilket er et ok forbrug. Jeg skubber gashåndtaget endnu længere frem, og med bølgerne går vi 49 knob, og der er stadig flere kræfter tilbage. Selv om jeg har sejlet mange RIB-både, tør jeg ganske enkelt ikke at sejle hurtigere.

»Det må gerne gå stærkt, og det kan man i en RIB, fordi den har en glasfiberbåds V-bund og gummisider, som giver stabilitet. Og så er vi glade for båden, fordi den har en masse runde flader, og pontonerne er lavet i hypalon, hvilket er ekstra god kvalitet,« siger parret.

Niels Kold Nielsen vil sammen med sin nevø Mikael Kruse Jensen gerne skabe mere viden hos danske sejlere, og derfor har de skabt ribklubben.dk

»Vi startede den for at dele vores begejstring og fascination af RIB-sejlads; vi kunne ikke forstå, at andre ikke havde samme begejstring. Vi giver gode råd om transport og praktiske ting om RIB-sejlads, og mange har henvendt sig. Vi vil med klubben også eliminere rygter om, at hvis man fisker fra en gummibåd og krogen sætter sig fast i dækket, så synker du, for det gør du ikke,« siger Niels Kold Nielsen, der også er en af arkitekterne bag RIB-center Fyn, der har indrettet en hel udstilling med RIB-både, -udstyr og -rådgivning.

Eagle E780

  • Længde: 7,8 m
  • Bredde: 3,0 m (2,5 m uden luft i ponton)
  • Vægt: 1.080 kg
  • Motorvægt: 274 kg
  • Motor: Yamaha 300 hk
  • Samlet vægt med trailer: 2.100 kg
  • Topfart: 53 knob
  • Ekstraudstyr: ankerspil, biminitop, bruser, vand, toilet, septiktank, vask, kortplotter, Yamaha-boks
  • Pris m. motor, trailer og ekstraudstyr: 675.000 kr.
  • Forhandler: leiflarsenmarine.dk i Svendborg

Niels Kold Nielsens både

  • 1997: Swemm 650, 150 hk
  • 2003: BRIG XM260, 4 hk 2004: BRIG F-300, 10 hk 2005: BRIG F-400, 60 hk 2007: BRIG E-645, 150 hk 2011: BRIG E-780, 300 hk

Glasfiber og gummi

  • RIB står for Rigid Inflatable Boat.
  • Kombinationen af glasfiberskrog og oppustelige tubes synes at have været indført første gang i 1967 af Tony og Edward Lee-Elliott og patenteret af admiral Desmond Hoare i 1969 efter gennemført forskning og udvikling på Atlantic College i Wales.
  • RIB’en blev derefter introduceret for første gang som redningsbåde på Solent, England, i 1970.
  • Bådtypen anvendes ofte som redningsbåde, dykkerbåde eller transportbåde ved industrielt arbejde til søs. Deres lavvandede køl, høje manøvredygtighed og hastighedspotentiale samt relative immunitet over for skader i lavhastighedskollisioner er blandt deres fordele.
  • RIB’s op til omkring syv meter i længden og 2,5 meter i bredden kan blive trukket på bådtrailere på vejene. Luften lukkes ud af siderne, der kaldes tubes, og dermed er båden smallere.
  • En RIB udkonkurrerer ofte på grund af en relativt lav vægt speedbåde med samme længde og motorkraft. Samtidig er manøvreegenskaberne oftest bedre for en RIB, da den er monteret med oppustelige tubes, som ”suger” sig til vandet. En RIB kan også generelt bedre klare svær søgang, selv om dette delvist kan skyldes et øget niveau af tillid i det at vide, at en RIB har svært ved at synke.

Kilde: ribklubben.dk

Test af Bayliner Ciera 8

30-07-2015: Bayliner har sendt en ny båd på markedet. Den er godt indrettet og rummer nemt en familie på fire. I bølger kan den høje, smalle båd rulle lidt, men sejler ellers fint. Læs artikel

Test af Zodiac n-ZO 680

30-11-2012: Oppustelige pontoner, et skrog i glasfiber og en velvoksen motorkraft er kendetegnene på de populære RIB-både. Vi prøver en af de finere fra Zodiac. Læs artikel

Test: Rå og fræk i alle detaljer

19-03-2010: Vildt fede linjer gør Hydrolift S-24 til en båd, man bliver begejstret for. Alle detaljer om bord er designet til høj fart. Læs artikel

Test: 14.000 kr. for at fylde tanken op

26-09-2008: Princess 42 er den yngste søster i det engelske værfts serie. Men den er populær trods prisen på 3.8 mio. kr. og den sejler glimrende. Det koster 14.000 kr. at fylde dieseltanken op. Læs artikel

Test: Tyrkisk håndværk - til lavpris

01-06-2006: JP giver uden at tøve fem hjerter for Kral 700, som leverer gedigen luksus til en yderst rimelig pris. Båden er håndbygget, ligner en million - og koster det halve. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...