Find mere om:
Flydende Ferrari | båd.guide.dk

Flydende Ferrari

Mas 28 er italiensk og ikke helt billig. Den minder lidt om en Ferrari - en designperle, hvor alt er gennemtænkt og udført i kompromisløs kvalitet. Mas 28 er en konceptbåd for dem, der vil have noget helt særligt, og som samtidig er klar til at afsætte 1,6 mio. kr. til en daycruiser.

Sammenligningen med en bil er ikke helt tilfældig.

Mas 28 er både designet og lakeret som en bil, men faktisk er linjerne mere inspireret af Porsche end af Ferrari, og designet tager sigte på at kombinere det moderne og det klassiske i en udgave, som ikke er set før.

De 28 fod er inddelt i et soldæk agter, et rummeligt, men ikke voldsomt stort midtskibs cockpit, og et langt, teakbeklædt fordæk, som hvælver sig over bådens indre kabine. Mas 28 er en båd, som man glædes ved at se på, også når man befinder sig ombord - der er tænkt design ind i hver lille detalje.

Dansk importør

Nautic Power Cruisers holder til i København og har sine både liggende i Rungsted, hvor virksomhedens serviceafdeling har base. Nautic Power Cruisers satser udelukkende på italienske motorbåde af høj klasse og forhandler udover Mas 28 også de klassiske mahognibåde fra Colombo. Colombo, som i øvrigt udspringer af det berømte Riva værft.

Det eksemplar, vi prøver i Rungsted, er den første Mas 28 i Nordeuropa. Modellen har været på markedet i godt et år og har primært været solgt omkring Middelhavet og i USA, Rusland og de arabiske lande. Frem til i dag er der produceret omkring 30 både.

Mas 28 fås i to versioner: Elegance, som vi tester her, samt Tender, som adskiller sig ved at være en helt åben båd, som er indrettet med sædearrangement både foran og bagved styrepulten.

Også sejlbåde

Mas bygger eksklusive både. Virksomheden konkurrerer ikke på pris, men udelukkende på kvalitet, design, og udvikling af innovative løsninger.

I øjeblikket produceres der udover de to versioner af Mas 28 også to store sejlbåde på henholdsvis 60 og 80 fod. I 2003 blev værftet overtaget af Prima - en større italiensk koncern, der også har aktiviteter på andre områder end det maritime.

Mas anvender avanceret kompositteknologi, moderne materialer, og såvel design som produktion er baseret på computersimulerede og computerstyrede processer. Mas 28 har sandwichdæk støbt i vinylester og glasfiber, og skroget er støbt massivt i de samme materialer, bare uden skumkerne. Vinylester er valgt primært, fordi det reducerer risikoen for osmose.

Stærk og præcis

Fartøjet drives af en MerCruiser MX6,2MPI benzinmotor, og ønsker man diesel, er det også en mulighed; dieselmotoren går under betegnelsen Steyr MO256. Drevet er i begge drevet af samme type - Bravo 1.

Maskinrummet er stort og enkelt indrettet, og der er en påhængsmotor spændt fast som en ekstra sikkerhed ved evt. motorproblemer. Lydisolationen er simpelthen fremragende, og oplevelsen af en båd udover det sædvanlige fortsætter, når fortøjningerne bliver kastet, og kursen sættes mod åbent farvand.

Badeplatformen i teak forsvinder lydløst ind i hækken ved hjælp af en knap ved styrepulten. En svag, næsten uhørlig buldren fortæller, at 320 hestekræfter er vakt til live. Og når vi glider ud af havnen, reagerer båden fint og præcist på rattets bevægelser. Når man trykker gashåndtaget i bund, er fornemmelsen af store kræfter markant. Mas 28 planer ubesværet og uden, at båden rejser sig på bagbenene - i løbet af få sekunder farer vi udover Øresund.

Sjældent godt skrog

Mas 28 er ikke en let båd, den er heller ikke helt lille, og der er kræfter og vildskab i den, uden at den dog er umulig at tæmme. Bevægelserne er harmoniske, og værftet er lykkedes rigtig godt med at balancere det kraftbetonede og voldsomme med det bløde og rolige. Når båden bliver lagt ind i et sving, er der hverken tegn på, at den krænger for meget, eller at man mister kontrollen.

Mas 28 styrer blødt og præcist, selv med fuldt udsving på rattet og fuld gas. Mas 28 er rent faktisk bemærkelsesværdig, der er ikke mange motorbåde, som kan tage fuldt udsving på rattet i 37 knob, uden føreren mister kontrollen.

Båden er med andre ord designet lige så gennemtænkt under vandlinien som over vandlinien. Der var stort set havblik på testdagen, men vi krydsede nogle hækbølger fra en anden båd uden at opleve ubehagelig banken.

Gennemtænkt interiør

Cockpittet er centreret midtskibs og rummer fint fem personer. Førersæderne er høje, ryglænene er faktisk lige så høje som vindskærmen, og er en markant del af bådens visuelle udtryk.

Man sidder godt, udsigten er, som den skal være, og vil man gerne stå op - hvad mange godt kan lide - kan sædet vippes ned, så man har god plads at stå på, samt en høj, stabil støtte bag sig. Ryglænene i sofaen bagest i cockpittet kan også lægges ned, så gennemgang og pladsen på det polstrede soldæk helt agter forbedres.

Instrumenterne foran førersædet er monteret enkelt og overskueligt - der er de nødvendige informationer og ikke flere. Der er i alt seks analoge skiver, som alle er elektrisk styrede og kontrolleres fra ét og samme kontrolpanel, hvor knapperne har enkle logoer. Indgangen til kabinen er integreret i de let buede former, som præger hele båden, og de vippes op nogenlunde som sidedørene på en Lamborghini.

Enkel kabine

Kabinen har siddehøjde og er holdt i lys eg og polstret skind. Der er det, man har brug for til længere ture, men vi tror ikke, at køleskab, kogeapparat, toilet eller stuveplads til tøj og andet bliver udsat for nævneværdig slitage; det er der for alle tilfældes skyld. Der er to gode sovepladser, men mulighed for tre. Et godt stereoanlæg er der selvfølgelig også. Designet er enkelt og holdt i afdæmpede farver.

Alt i alt

Prima Mas 28 er tænkt, designet og bygget som en konceptbåd, der først og fremmest skal vække opsigt med et innovativt og unikt design.

Der er tale om en ægte avantgarde båd, som kombinerer det klassiske og det moderne på en måde, som ikke ligner noget andet. Bådbranchen trækker efterhånden mere og mere på bilindustriens erfaringer, og det er meget tydeligt i dette tilfælde.

Prima Mas 28 er et højteknologisk produkt, både hvad angår design og produktion. Testen viser også, at det ikke er facade det hele. Prima Mas 28 er gennemført ned til allermindste detalje. Samtidig er båden en understregning af, at kvalitet koster. Prisen er 1,6 mio. kr. inkl. dansk moms. Den testede båd var i en farve ved navn "Raindrop", men den fås i seks nydelige standardfarver.

Det siger imidlertid lidt om kunderne til Mas 28, at mange sender en farveprøve til værftet, så de kan få deres båden lakeret i nøjagtig samme farve som Porschen...

Mas 28

Længde: 8,47 m.

Bredde: 2,66 m.

Dybgang: 0,88 m.

Deplacement: 2200 kg

Motor: Mercruiser MX6.2MPI 320 HK (benzin) eller Steyr MO256 250 HK (diesel)

Pris: 1.600.000 kr. incl. dansk moms

Importør: Nautic Power Cruisers (www.nauticpowercruisers.com)

Se i øvrigt www.mas-yacht.it

Test af Bavaria 300 Sport

08-10-2015: Bavaria 300 Sport ser godt ud på vandet, sejler godt og har praktisk og rummelig indretning til fire personer, men man får skumsprøjt i cockpittet, hvis der er bølger. Læs artikel

Test af Marex 320 Aft Cabin Cruiser

20-04-2014: Marex 320 Aft Cabin Cruiser har høstet masser af hæder for sit glimrende koncept med et godt dæk hele vejen rundt, kahytter for og bag og en skøn salon i midten. Læs artikel

Test af Bavaria 29 Sport

08-02-2013: I 2009 kom Bavaria 28 Sport. Nu er 29’eren sendt på vandet med samme skrog, men med nye motorer, nyt interiørdesign og en stribe nye detaljer. Båden er velindrettet og sejler godt, og den kan være en våd oplevelse på den gode måde. Læs artikel

Test af Bavaria Sport 31

20-05-2012: Den nye tyske Bavaria 31-motorbåd planer efter 10 sekunder, viser BådNyts test. Læs artikel

Test af Beneteau Barracuda 9

15-04-2012: Beneteau Barracuda 9 med 2 gange 200 hk på bagsmækken er første bådtype i en ny serie. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...