Find mere om:
Test af Nor-Tech 420 Monte Carlo | båd.guide.dk

Macho drømmebåd fra USA

Nor-Tech 420 Monte Carlo fra Florida er med slanke linjer, lavt fribord og dyb lyd fra to V8-motorer måske vulgær. Men den er enhver playboys drøm.

Så stod jeg der med åben mund, da den Riva-inspirerede Nor-Tech 420 Monte Carlo i farven indian grey metallic sejlede ind til kajen. Lyden fra de to V8-motorer var dejlig dyb. Noget af en ultra-macho-scorebåd, tænkte jeg og kiggede på den afmålte fyr, der sejlede båden uden at smile.

B97585786Z.1_20140312173659_000+GKGB6RAA.2-0.jpg

Det gjorde jeg til gengæld, da jeg 10 minutter efter planede 46 knob i amerikaneren, der ved første øjekast ligner en klassisk racerbåd. Men træder man om bord, er der masser af lækker kromliste på vindspejlet og bløde, dybe lædersæder og et kæmpe hi-fi-anlæg, der gør båden til en oplagt partybåd.

Nede i den mørke kahyt, der får lys ind fra to luger i loftet, er der et rummeligt toilet inde til venstre. Helt fremme er der en dobbeltkøje, og foran den er der mørke lædersæder, som man fint kan sidde på under en regnvejrsdag. Et vejr, som amerikaneren ikke er skabt til. En kaleche kan dog vippes op og hen over cockpittet, men det er ikke noget, man kan sejle med. At båden er til solsejlads, får man skåret ud i pap i en reklame for båden, hvor den planer i solskin med en smilende bikiniklædt kvinde som eneste passager. Finsk fart over feltet

Klarer bølger uden problemer

Jeg var også eneste passager, mens vi sejlede ud i Oslofjorden og mødte større bølger, som var rent barnemad for Nor-Tech 420 Monte Carlo, der er 13 meter lang og har et 24 grader dybt V-formet forskrog.

B97585786Z.1_20140312173659_000+GKGB6RI2.2-0.jpg

B97585786Z.1_20140312173659_000+GKGB6RCF.2-0.jpg

Rattet gik let med hjælp fra hydraulik. Accelerationen var slående, da den 5,2 tons tunge båd skulle ud af vandet, efter vi skubbede de to gashåndtag frem. De to V8-motorer fra Mercury tog godt fat, og ni sekunder senere planede vi med 22 knob. Få sekunder yderligere var var vi oppe på cruisingfarten på 34 knob. Her sluger motorerne ”kun” 2,65 liter diesel pr. sømil med 3.000 omdrejninger, mens forbruget stiger til 3,15 liter pr. sømil ved topfarten på 46 knob. Båden har en dieseltank på 1.200 liter, og da motorerne sluger godt, er amerikaneren dermed dyr i diesel.

Store sving i høj fart klarede båden fint uden at skride ud til siden. Konklusionen på sejlegenskaberne er derfor positive. Til gengæld var motorlarmen noget høj ved førersædet, hvor støjen er målt til 87 decibel under topfart, hvor 80 decibel blandt bådjournalister går for at være acceptabelt. Ved cruising-hastigheden falder lydniveauet til 83 decibel. Sidder man ned og styrer, er man fint dækket af vindskærmen længere fremme, men står man op, bliver man blæst godt igennem foran den store ratkonsol.

Tysk båd med kraftoverskud

Individuel indretning

Den nye bådtype er et nyt koncept fra de to nordmænd Nils Johnsen og Trond Schou, som i samarbejde med Nor-Tech i North Fort Meyers i Florida, USA, har skabt den tjekkede dagsejler.

Båden, vi sejlede i, koster 2,83 mio. kr. med 2 x 370 hk Mercury V8-motorer, men den kan sagtens leveres med andre motorer eller anderledes indretning. I denne model er ratkonsollen f.eks. placeret midt i, hvilket giver et godt overblik for føreren 360 grader rundt.

Nor-Tech bygger kun båden på bestilling, og man kan skræddersy den alt efter pengepung og smag, hvis man vil bestille en hos den nordiske forhandler, speedboats.no i Sandefjord. Båden er helt sikkert en, man kan imponere med i de danske havne, hvor man sjældent ser en luksusbåd i den karat. En båd, der er perfekt til at bade fra og sejle på weekend i, når man på kort tid vil sejle til en fjern havn – selv i hård vind.

Om båden er 2,83 mio. kr. værd? Jo, hvis man ser på materialer, design, motor og lækre detaljer og er glad for høj fart og vil sejle med ni personer, der gerne vil bade fra det fantastiske teakbeklædte dæk eller tage sol på de lækre materialer. Fransk multiværktøj til det danske vejr

På en varm dag i juli har Nor-Tech 420 Monte Carlo helt sikkert sin berettigelse i Danmark. Båden er en nydelse for øjet, men måske en anelse vulgær for nogle i jantelovs-Danmark?

Nor-Tech 420 Monte Carlo

  • Længde: 13 m
  • Bredde: 3 m
  • Vægt: 5,2 t
  • Tank: 1.200 l
  • Vandtank: 110 l
  • Køjepladser: 2 stk.
  • Topfart: 46 knob
  • Motorer: 2 x 370 Mercury V8 diesel
  • Forhandler: speedboats.no
  • Pris: 2,83 mio. kr.
  • Værft: nor-tech.com

Test af Marex 350 CC Open Lounge

15-03-2013: Sidste afpudsning af Marex’ åbne 35 fods model har løftet båden op til perfektion: Den sejler godt, den lyder godt, og den har "alt" det relevante udstyr. Volvo Pentas nye 400 hestes D6’er er ikke blot verdens kraftigste maskine på z-drev. Den er også en nydelse og har rigelige fartegenskaber. Læs artikel

Nyhed: Havets Range Rover

22-02-2013: Her i Norden er det vigtigere at kunne holde varmen, end at slippe af med den. Derfor er airconditioneringen i Magellano 43 Flybridge erstattet af oliefyr. Læs artikel

Test: Rå og fræk i alle detaljer

19-03-2010: Vildt fede linjer gør Hydrolift S-24 til en båd, man bliver begejstret for. Alle detaljer om bord er designet til høj fart. Læs artikel

Nyhed: Don Johnsons Bella-båd

01-03-2008: På Både i Bella kan man se den italienske Performance 1107, der fører tankerne hen på en hedengangen tv-serie fra 1980'erne. Læs artikel

Test: Herlig sommer-prinz

13-05-2007: Prinz 36 Open er designet til den gode sommerstemning, og farten gør båden yderst fornøjelig at sejle. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...