Find mere om:
En ægte herrebåd | båd.guide.dk

En ægte herrebåd

Den robuste og søstærke nye finske skærgårdsjeep Nord Star 28 Patrol til 1.350.000 kr. tør man sejle i al slags vejr. Den tåler mosten.

I sidste uges Tour skrev vi om alle bådene, der snart var på vej på land. Men efterhånden sejler en del hele året, og for at få den optimale nydelse ud af vintersejlads skal båden være designet til formålet.

Der er dukket mange nye modeller op i segmentet skærgårdsjeep, og her ser vi nærmere på et af de seneste skud på stammen:

Nord Star 28 Patrol.

Den har med sin V-bund på 18,3 grader godt fat i søen, skærer lige gennem al sø, vi møder under prøvesejladsen, og kaster vandet ud til siderne.

Balancen er perfekt og styringen præcis.

Med en Volvo Penta turbodiesel, D6 330, sejler båden godt over 30 knob. Med testbådens D6 330 og 22 knob i snit er forbruget 1,6 l/sømil.

Hyggelig salon


Man finder sig godt til rette i dæksalonen. Den er ikke af de største, da et stort agter- og fordæk stjæler mange af bådens totale 9,3 m, og med passage på begge sider af salonen bliver denne relativt smal.

Til gengæld er de få kvadratmeter godt udnyttet i form af to gode stole fremme - til skipper og en passager.

En trappe mellem stolene fører ned til kahytterne under dæk og kan lukkes til med en dør og en luge. Lige bag og midt i salonen finder man en rund stang fra dørk til ruf, hvor et smart klapbord kan køres op og ned efter behov.

En stor, god u-sofa med tykke hynder i gyldent skind giver fem gode siddepladser. Et vindue på skottet agter slipper lys ind og giver udsyn til agterdækket. Salonen har persienner og tæppe på dørken, og syv personer har fin plads under sejlads.

Effektivt udnyttet plads


Man har udnyttet pladsen under dæk effektivt. Tre trin ned finder man om læ et kompakt lille pantry med blus, vask, køleskab samt et skab og skuffer - alt sammen fint til enkel madlavning. Til styrbord er der et smart lille bad med bruser og koøje, vask, spejle og skab.

Helt fremme finder man skippers hule med en god dobbeltkøje, luge i ruffet til fordæk, læselamper, god belysning og tæppe på dørken. Skot og ruf har lyse og pæne flader.

Bag trappen finder man så bådens store overraskelse: En smart midtskibskahyt hvor to voksne eller tre børn har fin soveplads. Der er højde nok til, at et barn kan sidde oprejst på sofaen og lege. Der er lys og læselamper, konsol, skab og skuffer plus et koøje, der slipper lys ind og kan åbnes for udluftning. Kahytten kan lukkes af med et forhæng.

Så alt i alt kan fire-fem personer sove under dæk, og - hvis det er nødvendigt - yderligere to i u-sofaen i dæksalonen. Det gør denne lidt specielle skærgårdsjeep til en velegnet familiebåd.

Sikkerheden er i orden


Der er god bredde og nem passage fra for til agter på begge sider af dæksalonen. Der er monteret solide langsgående håndlister på begge sider af dæksalonens ruf, og en høj pulpit i rustfrit stål rundt om båden giver en god sikkerhed.

Agterdækket er ikke enormt, men stort nok til at seks voksne kan sidde rundt om et løst bord med fire løse stole og bruge de to hjørnebænke helt agter.

Pulpitten afsluttes med en åbning i stævnen, der gør det nemt at gå i land. Testbåden var i øvrigt udstyret med originalt dæk i teak for, agter og på badeplatformen.

En stor centreret luge på agterdækket åbner til motorrummet. Lugen, der er effektivt støjisoleret, vippes bagover og hviler mod badeplatformen. I motorrummet fylder den store Volvo Penta D6 330 godt op, men der er alligevel plads på begge sider til service og vedligehold.

Her finder man også de store tanke ude i siderne samt et automatisk brandslukningsanlæg.

Der er plads til ting og sager under de to bænke ude i siderne.

Alt i alt byder skærgårdsjeepen på overraskende god plads under dæk. Et lille minus er mangelen på en luge i ruffet over førerpladsen. På plussiden tæller, at de høje vinduer i salonen slipper godt med lys ind.

Det vigtigste er dog de imponerende sejlegenskaber, som gør, at man kan sejle, hvor man vil, og når man vil.

Læs også: LuXus-limousine på vandet

Nord Star 28 Patrol

  • Længde: 9,30 m
  • Bredde: 3,10 m
  • Dybgang: 0,95 m
  • Vægt: 4.200 kg
  • Kahytter: 2
  • Køjepladser: 5+2
  • Motor: Volvo Penta Turbodiesel VP D6-330 med 322 hk
  • Brændstoftank: 400 l
  • Ferskvandstank: 125 l
  • Septiktank: 75 l
  • CE-kategori: B
  • Pris m/VP D6 330: 1.350.000 kr.
  • Producent: Linex Boat Oy, Finland, www.nordstar.fi
  • Forhandler: Top Yacht ApS

Test af Eagle E780

31-08-2012: En topfart på godt 50 knob er ingen sag i en stor RIB. Vi fik oplevelsen sammen med Bogense-sejlerne Niels og Lisette Kold Nielsen på deres Eagle E780 med 300 hk motor. Læs artikel

Test: Grønt hyggecruise og rå muskekraft

01-10-2010: Mange bådproducenter satser på hybriddrift. Tour har testet den finske Nord Star 31 Patrol. Læs artikel

Test: Bildesign står til søs

18-07-2009: Hvad mon der sker, når man sætter designere fra bilbranchen til at arbejde sammen med verdens største bådproducent? BMW og Bavaria har gjort forsøget. Læs artikel

Test: Norsk familiedrøm

27-03-2009: En af de både, der trak mange tilskuere på bådmessen i Fredericia, var den nye norske Marex 370 Aft Cabin. Båden er for nylig kåret til ”European Powerboat of the Year” i klassen under 40 fod. Læs artikel

Test: 14.000 kr. for at fylde tanken op

26-09-2008: Princess 42 er den yngste søster i det engelske værfts serie. Men den er populær trods prisen på 3.8 mio. kr. og den sejler glimrende. Det koster 14.000 kr. at fylde dieseltanken op. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...