Find mere om:
Test af Sundancer 255 | båd.guide.dk

Test af Sundancer 255

Amerikanske Sea Ray rammer med Sundancer 255 folk med behov for en all round motorbåd.

De fleste sejlbådssejlere har oplevet det masser af gange. En hurtig motorbåd kommer hamrende forbi. Du sidder måske og småfryser eller ligger i vindstille og leger med tanken om, hvordan det er at sidde inde i den varme kabine og nyde at ”færgen er i havn om få minutter”, mens dine børn ser med længselsfulde øjne efter den hurtigtgående båd, der forsvinder i horisonten.

Sådan har det i hvert fald været for mig og min familie, der gennem alle årene udelukkende har sejlet sejlbåde. Derfor var det ekstra sjovt at prøve at køre motorbåd.

Vi havde valgt en båd, der meget vel kunne have været det realistiske bud på starten på sejlerlivet som motorbådsejere for en familie som vores, der bruger båden til weekendsejlads, kortere ferieture og sjov og ballade på hverdagsaftner, når vejret er til det.

For os skal en motorbåd kunne lidt af det hele. Den skal ikke være for stor, men heller ikke så lille, at den ikke kan bruges til rigtig cruising i de indre danske farvande. Den skal være sikker og tryg at være om bord på under sejlads, i havn og for svaj. Den skal udfylde rollen som familiens platform med hensyn til hygge i havnen, vandsjov med tube og andet, og så skal man kunne fiske fra den. Den skal også være til at håndtere i havnen, ligesom det skal være muligt at komme til og fra borde også for gæster, der ikke er født med sejlersko på.

Amerikansk komfort

Vores valg faldt på det amerikanske værft Sea Ray, der er blandt verdens største producenter af motorbåde. Deres 2011-udgave af 255 Sundancer er netop en all round ”entry level”-motorbåd.

Båden er C-mærket, hvilket garanterer, at den er godkendt til kystnær sejlads til og med en vindstyrke på seks Beaufort, hvilket svarer til hård vind og op til tre meter høje bølger. Den drives af en stor, femliters Mercruiser-benzinmotor med 265 hk, som trækker via et Z-drev.

Cockpittet er bådens store aktiv – amerikanerne forstår at gøre sig det bekvemmeligt. Man sidder godt på alle sæderne, og der er rigeligt med plads til, at en familie på fem plus et par gæster kan indtage kolde forfriskninger eller en let frokost her.

Samtidig er der god passage ud agter til badeplatformen, hvorfra der kan bades og monteres snor til tubes, vandski eller andet legetøj. Passagen frem på bådens forende går gennem cockpittet via et par trin op midt mellem førersædet og passagersædet gennem en opklappelig rude midt i vindspejlet. På fordækket er der gode muligheder for solbadning eller lystfiskeri.

Kæmpe kaleche

Om læ er har båden en god, stor køje under cockpittet, og fremme finder man en siddegruppe til fem, hvor bordet kan sænkes, så der bliver plads til to sovende. Der er endvidere et udmærket pantry med to gasblus og en ovn. Blussene er drevet af en lille gasflaske, som man kender dem fra primusser til camping.

Til nordeuropæiske forhold har båden fået en stor og praktisk, men ikke særlig æstetisk kaleche, der kan dække hele cockpittet. Den kan adskilles med lynlåse og klapper sammen til to targa-lignende bøjler. Kalechen udvider bådens indeareal betragteligt og er så solidt monteret, at den står fint også under sejlads i hård vind med 25 knob. Det er dog vigtigt at huske at lukke den helt af agter, da der er risiko for at trække kulilte ind fra udstødningen.

Her fungerede den perfekt

Bådens absolutte force er til dagture på fladt vand, hvor den er eminent, og hvor man kan nå det hele fra fiskeri til vandski. Den styrer godt, her, og den formidler en Miami-følelse, når man stryger af sted med vinden i håret, mens man lægger båden ind i kurverne og skærer præcise sving.

Der bliver jubel og glæde, når man spænder tube eller vandski efter, selv om båden dog bruger noget lang tid på at komme over planingstærsklen, cirka 20 sekunder.

Det skaber også godt humør at kaste anker og tage fiskestængerne frem, for der er god plads på badeplatformen, i cockpittet og på fordækket til, at flere kan fiske ugeneret samtidig.

Hvordan man sejler under transport over længere afstande, er et spørgsmål om temperament og om vind og vejr. På fladt vand er den en fornøjelse, men det bliver imidlertid mere anstrengende, når vind og bølger øger.

Båden planer først ved 19 knob. Man kan så trække lidt fart ud og holde den planende på cirka 16 knob, inden båden igen synker ned i vandet. Når det sker, skal man igen power op for at komme op på vandet. På vej mod planing har båden en noget stejl hældning agter over, hvor udsynet ikke er det bedste.

Sweetspot i marchhastighed er i 22 knob. Her er benzinforbruget 38 l/time. Man skal helt ned på 8-10 knob, før forbruget bliver markant forbedret. Ved topfart på 32 knob er forbruget 58 l/time.

Her fandt vi grænsen

Når jeg fremhæver På dagture med en , er det ud fra en vurdering af, at vores familie på fem, heriblandt tre teenagere, stilles der krav til organisering at være fem på en 25 fods båd. I det Læg dertil det lunefulde sommervejr måtte der også ekstra tøj og personlig bagage til.

Så vi løb tør for plads, men jeg er sikker på, at båden vil fungere perfekt for færre personer eller for en familie med mindre børn.

Vi sejlede også båden til seks Beaufort-grænsen, som jeg mener, man bør respektere. Vi sejlede over Storebælt fra Samsø til Kalundborg i hård vind. Og kombinationen af Z-drev, vind, bølger, et højt fribord og et stort kalecheareal gjorde, at båden i medvind og sø rullede meget og ikke altid føltes i fuld kontrol. På den anden side kom vi sikkert og hurtigere end færgen fra den grønne ø til det sjællandske.

Don't try this?

En ting, jeg ikke kan anbefale, er at forsøge at lægge båden til i sidevind mellem pæle. Jeg er sikker på, at det er min arv som sejlbådssejler, hvor både køl, ror og skrue hjælper til med at holde én i sporet og sikrer, at man kan ramme præcist ind mellem pælene. Sådan fungerer en fladbundet motorbåd uden bow thruster og med Z-drev imidlertid ikke.

Mit råd er: Gør det ikke! Gå i stedet efter en bro, der kan anløbes parallelt. Hvis du alligevel vil forsøge med pælene, så har jeg et enkelt råd mere. Vær sikker på, at du ikke går ind mellem to tyske sejlbådssejlere – medmindre du har lyst og tålmodighed til at få forklaret alt, og jeg mener ALT, om, hvordan en båd skal fortøjes.

Nå, men der skete nu ikke noget. Det tog bare nogen tid at få båden vredet ind på plads.

LÆS OGSÅ: Amerikansk båd for fuld udblæsning

Sea Ray 255 Sundancer

  • Længde: 7,3 m
  • Bredde: 2,59
  • Dybdegang: 40 cm
  • Vægt: 2.750 kg
  • Max. motor: 360 hk
  • Motortype: Benzin, Z-drev
  • CE-kategori: C
  • Topfart: 27 knob
  • Skrogmateriale: Glasfiber
  • Pris inkl. moms: 679.990 kr.
  • Forhandler: Ketner-outdoor.dk

Dommen

Plus

  • Skrap weekendcruiser
  • Optimal til vandsjov
  • Komfortabelt cockpit

Minus

  • Noget tørstig
  • Planer sent
  • Småt med stuveplads

Test af Bayliner Ciera 8

30-07-2015: Bayliner har sendt en ny båd på markedet. Den er godt indrettet og rummer nemt en familie på fire. I bølger kan den høje, smalle båd rulle lidt, men sejler ellers fint. Læs artikel

Test af Beneteau Antares 7.80

22-02-2014: Antares 7.80 er den mest solgte motorbåd i sin størrelse herhjemme. Med en lukket kahyt er den gearet til al slags vejr og kan bruges til både familie- og fisketure. Båden koster under 400.000 kr. med motor, og det er en skarp pris. Læs artikel

Test af Merry Fisher 755 Marlin

17-10-2012: Først og fremmest er helårsbåden Merry Fisher 755 Marlin noget for lystfiskerne, men en lille familie kan også bruge den til en weekendtur – også når det regner. Læs artikel

Test af Drago 22 Fiesta

27-05-2011: Kan man bygge en planende motorbåd, der sælges til Netto-gul lavpris? Drago 22 giver svaret. Læs artikel

Test: Robust båd med riv i

05-11-2010: Der bliver udviklet mange spændende både på de finske værfter for tiden. Vi faldt over den velindrettede og hurtige prisvinder TG-Alfa 7200 og tog den ud på en prøvetur på bådens hjemmebane. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...