Find mere om:
Japansk vandflyver | båd.guide.dk

Japansk vandflyver

Jetmotorerne gør forskellen. Med dem bliver Yamahas jetbåde til sjove legeredskaber med god sikkerhed og elendig manøvrering i havnene.

Alene lyden skaber fornemmelsen af noget andet end en båd. På vej ud af den nybyggede havn i Brejning bliver jeg mindet om, at Yamaha til daglig producerer motorcykler, scootere og offroadere til den store guldmedalje.

At firmaet har flyttet lidt af det hele over i den efterhånden fire år gamle Yamaha SX 230 HO, fornemmer jeg, da jeg fra passagersædet mærker accelerationen umiddelbart ude af havnehullet. Jeg sejler i en motorcykel og har lyden af et jetfly i ørerne!

Da jeg kort efter selv overtager styringen, vækker sejladsen minder om julen 2002, da jeg sammen med Walther Cameron driblede op ad floden ved Kurow på New Zealands Sydø og gav pokker i det lave vand og stenene.

Vi fløj over landstykker og landede i vandet på grund af den flade bund og jetmotorerne, som ikke led under at have et z-drev eller en skrue borende langt under skroget.

På Vejle Fjord oplever jeg noget af det samme, bortset fra at folkene fra KS Motor i Vejle ikke kaster båden ind over strand og tanger i fuld fart, som landmanden i New Zealand gjorde. Skroget til Yamahas jetbåd er bygget i glasfiber, og det skal derfor behandles med noget større nænsomhed end den båd i aluminium, som jeg fik lov at tæske rundt i down under. Men konceptet er det samme. I en jetbåd bliver vandet suget ind i motoren og blæst direkte agterud gennem nogle dyser. Det giver båden en næsten uhyggelig acceleration fra stop til planing på bare to-tre sekunder. Imponerende og ualmindeligt underholdende. Samtidig gør den flade bund uden skrue, at båden kan sejle direkte op på stranden og holde sig let på dybder under 50 cm.

For mødre med børn om bord tæller det også på plussiden, at mor ikke behøver at frygte for pilfingre eller barnefødder størrelse 35 i skruen. Den eksisterer simpelthen ikke og gør dermed badning og vandski til sikre fornøjelser.

Til gengæld lider jetbåden af nogle handikap, som man ikke kommer uden om. Den kan ikke bakke! Jo, selvfølgelig kan den det. Men det er på eget ansvar og uden nogen synderlig god kontrol over retningen. Det samme gør sig gældende, når man tager farten af jetbåden og lader den gå fra planing til at glide gennem vandet. Da forringes styreegenskaberne mærkbart.

På usikker kurs
Vel kan den manøvreres, men stævnen sejler rundt og har ikke rigtig nogen kurs eller retning, uanset hvor meget man prøver. O.k. Det gør ikke så meget, hvis man bare skal ud at lege fra stranden eller en åben havn. Men manøvrer i en havn med livlig trafik er ikke sjove.

Til gengæld sejler jetbåden som en drøm og bider sig fast i ”håndbremsevendinger”. Det V-formede skrog på 20 grader giver en stabil sejlads, så snart båden er oppe i fart. Og det er den som sagt temmelig hurtigt.

De venlige bølger i Vejle Fjord gav ikke problemer, og vi kunne let logge over 20 knob tværs over fjorden. Tophastigheden ligger ifølge speedometeret på omring 45 miles/t. svarende til 72 km/t. eller 38 knob. Trods fuld speed sejlede vi dog næppe mere end 30 knob.

Og det får mig frem til det sidste punkt. For hvorfor skal hastigheden stå i miles? Det må være muligt at sætte en anden bagplade i speedometeret på de europæiske både, som fortæller hastigheden i knob? Men det er måske kun noget, der interesserer en sømand, som går op i manøvreegenskaber og kurser - og ikke bare giver den gas i badebukser med vandski?

For til det er Yamaha SX 230 perfekt - og bogstaverne på speedometeret ligegyldige.


Yamaha SX 230 High Output

Pris(standardversion): 399.000 kr.

Længde (LOA): 7,01 m

Bredde: 2,55 m

Dybde: 0,4 m

Vægt: 1.437 kg

Motor: Yamaha Marine Twin firecylindret, firetakts med 320 hk.

Test: Hold på hat og grillbøf

10-12-2010: Den lange, smukke Cranchi har gode sejlegenskaber og en slående acceleration. Læs artikel

Test: Amerikansk når det er bedst

17-09-2010: Chris-Craft 28 Corsair er en fritidsbåd af bedste kvalitet med håndværk og ydelse i top. Læs artikel

Test: Et pletskud for boven

14-11-2009: Den canadiske Campion 535 Allante er et godt valg for folk, der vil have en rigtig legebåd. Læs artikel

Test: Sølvpil i perfekt balance

12-07-2009: Den lille Silver Shark DC 580 giver fart og sejlsjov for alle pengene. Læs artikel

Nyhed: Havets legesyge cabriolet

27-03-2009: Rigid Inflatable Boat, som meget belejligt er forkortet til RIB, er de seneste år blevet mere og mere populær. Her får du gode råd til det rigtige valg. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...