Find mere om:
Test af Zodiac n-ZO 680 | båd.guide.dk

Test af Zodiac n-ZO 680

Oppustelige pontoner, et skrog i glasfiber og en velvoksen motorkraft er kendetegnene på de populære RIB-både. Vi prøver en af de finere fra Zodiac.

Zodiac er blandt de mest kendte producenter af RIB-både og med rette. Firmaet leverer sædvanligvis bundsolide og velsejlende både. Det var derfor med en vis forventning, at vi satte ud i den store og designmæssigt innovative n-ZO 680.

Båden har et dybt skrog og en bundvinkel, som gør, at den skærer godt i bølgerne. De oppustelige pontoner, der kendetegner RIB-bådene, er på Zodiacen monteret i en hulkel, hvilket gør, at de er lette at få af og på ved en evt. reparation – og derudover udgår man det ofte svage led, som når man på traditionel vis limer gummipontonerne fast til glasfiberskroget.

God plads

Bådens cockpit er stort og rummeligt, og der er samtidig gode stuvemuligheder i kistebænkene til større ting som vandski eller fiskeudstyr. Og at båden er tænkt som mere end en klubbåd, der bruges til træningen af optimistjollerne, viser sig f.eks. i ryglænet bag førersædet, hvor der kan monteres køleboks og kogeblus.

Behagelig sejlads

Turen igennem hård sø og ligeud føles lige så behagelig som at køre bil på motorvejen. Ved drejning i høj fart påvirkes det høje underskrog af centrifugalkraften, så det føles kraftigere, da skroget skærer sig gennem vandet i et skarpt spor. Der er en her mærkbar forskel, når man sammenligner med både med lavere underskrog.

Testbåden havde en motor på 200 hk, og det er mere end rigeligt ved en belastning på op til 4 personer med last.

Båden er større og mere komfortabel end hovedparten af de RIB-både, vi normalt ser i danske farvande, og derfor er den også dyrere end mange andre.

ZODIAC N-ZO 680

  • Længde: 6.8 m
  • Bredde: 2.54 m
  • Indvendig længde: 5.82 m
  • Indvendig bredde: 1.35 m
  • Vægt: 1.489 kg
  • Antal kamre: 6
  • Lastevne: 2.036 kg
  • Personer: 14
  • Motorvægt: 373 kg
  • Motor: Evinrude 200 hk
  • Pris: 449.900 kr.
  • Forhandler: Unisafe 3258 1615

Plus

  • Badeplatform
  • Bøjle til vandski og tubes
  • God stuveplads

Minus

  • Vægt
  • Pris

GENERELT OM RIB-BÅDE

  • RIBs er konstrueret på basis af et glasfiberskrog, hvorpå der er limet eller hæftet pontoner af gummi.
  • Pontonerne er vulkaniseret sammen af mange stykker.
  • Vedligeholdelse er vigtig, og lufttrykket skal være korrekt, ca. 240 millibar.
  • Ved for lavt lufttryk risikerer man, at gummiet vrider i bølgerne og slår fra i vulkaniseringen. Ved for højt lufttryk og ved direkte solskin og varme kan luften i pontonen opvarmes og udvides, så trykket presser vulkaniseringen.
  • De største skader på pontoner skyldes ofte for lidt tryk i pontonerne.
  • Det er vigtigt, at man kontrollerer bådene for det rigtige tryk, mens de er på vandet, da vandet kan underkøle.
  • Korrekt tryk giver bedre performance og større stabilitet på vandet.
  • Bådene skal holdes fedtfri, og der skal anvendes velegnede og milde rengøringsmidler.
  • Om vinteren, når RIB’en ikke er i brug, skal lufttrykket nedsættes.
  • Pak aldrig RIB helt sammen i længere tid, det kan skade vulkaniseringen.

Test af Bayliner Ciera 8

30-07-2015: Bayliner har sendt en ny båd på markedet. Den er godt indrettet og rummer nemt en familie på fire. I bølger kan den høje, smalle båd rulle lidt, men sejler ellers fint. Læs artikel

Test af Eagle E780

31-08-2012: En topfart på godt 50 knob er ingen sag i en stor RIB. Vi fik oplevelsen sammen med Bogense-sejlerne Niels og Lisette Kold Nielsen på deres Eagle E780 med 300 hk motor. Læs artikel

Test af Catch 7,5

05-08-2011: Let og ukompliceret sejlads sammenholdt med et slankt design og en sjældent set god brændstoføkonomi. Det er nogle af de mindre iøjefaldende features, der adskiller Catch'en fra andre motorbåde. Læs artikel

Test: Rå og fræk i alle detaljer

19-03-2010: Vildt fede linjer gør Hydrolift S-24 til en båd, man bliver begejstret for. Alle detaljer om bord er designet til høj fart. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...