Find mere om:
Test af Advanced 44 | båd.guide.dk

Test af Advanced 44

Med Advanced 44 skaber det italienske værft noget helt nyt, som ligger milevidt fra den kaskade af stort set ens både, som de store værfter bringer til markedet år efter år. Efter en test er det svært at få armene ned.

Den er hverken en racer, en cruiser, en performancecruiser eller en dagsejler. Men hvad er den så?

Ja, det er ikke jordens letteste spørgsmål at svare på, for til trods for, at undertegnede har testet hundredvis af både, er jeg endnu ikke stødt på noget, der kommer i nærheden af Advanced 44. Den tilhører avantgarden eller bare fortroppen for båddesign og vil på mange måder blive referencepunkt for, hvordan både skal se ud, hvordan de indrettes, hvor meget de må veje, hvordan de sejler, og hvad de kan koste.

Vinder-dna

Båden er den mindste fra det italienske Milano-baserede Advanced Yachts. De større søstre på 60, 66 og 80 fod har samme racedominerede dna, og alle bådene har gode gener med fra det anerkendte Fano-værft, og papirerne er også i orden, for det er den endnu mere anerkendte ingeniørvirksomhed Gurit, som tilbage i 2002 var kendt som SP Systems, der har lavet beregningerne. Endelig er de større søstre alle designet af Reichel/Pugh Yacht, som blandt meget andet står bag Melges-bådene, flere America’s Cup-kampagner og både som Wild Oats og Rambler.

B971978547Z.1_20150513182547_000+GO8L75M0.1-0.jpg

Designeren af A44, Roberto Biscontini, der har mere end 20 års erfaring fra America’s Cup og senest var tilknyttet Luna Rossa Challenge, havde længe haft et ønske om at tegne en ”almindelig” båd.

»Jeg har gennem mit arbejde med America’s Cup mange erfaringer og idéer til, hvordan mere almindelige både kunne tage sig ud. Det handlede om at lave en båd, der var mere end blot en racer. Den skulle også have klare og brugbare cruiseregenskaber,« fortalte Roberto Biscontini under testsejladserne i Santa Margherita i Italien i forbindelse med European Yacht of the Year-konkurrencen. »Det undrer mig, at så mange mere normale både fortsat er præget af IMS- eller endda IOR-reglen, hvilket ikke giver mening i vore dage.«

Kun de bedste materialer

Udfordringen var at kombinere race med cruise, uden at båden blev for tung eller for dyr. Det betyder, at båden er bygget i glasfiber med Corecell som sandwichmateriale og epoxy som lim. Den er naturligvis vakuum-bagt, og der er indlagt enkelte baner kulfiber på strukturelle steder.

I kombination med en lækker Southern Spars-kulfibermast med kun to salingshorn lander vægten på 7,1 tons, hvilket er let for en 44 fod lang glasfiberbåd. Til gengæld er prisen på de 5,5, mio. kr. ikke just lav, men havde den været bygget i ren kulfiber, ville den formodentlig have været dobbelt så dyr. Det øvrige dæksudstyr er også fra øverste skuffe fra Harken-spil til Dyneema-fald.

B971978547Z.1_20150513182547_000+GO8L760I.1-0.jpg

B971978547Z.1_20150513182547_000+GO8L7627.1-0.jpg

Biscontini har hentet en stor del af inspirationen fra sit arbejde på Campers VO70-kampagne. Det viser sig i skroglinjerne med den enorme bredde (4,25 m), de skarpe knækspanter, den pivflade bund og dobbeltrorene. Men også under vandet, hvor der gemmer sig en 3 meter dyb køl med 2,7 tons bly for enden af skaftet.

»Selv når de overordnede linjer for konceptet ligger fast, bliver vi ved med at regne for at optimere. Vi har lavet ca. 25 itterationer, hvor vi har ændret på de forskellige parametre fra rig, bredde, stabilitet med videre. Det er små ændringer, vi taler om. Det kom i høj grad til at handle om at finde den optimale fordeling af skrogvolumen i længderetningen. Det er ikke noget, som andre end vi designere umiddelbart får øje på. Og så er det vigtigt at pointere, at det hele mister betydning, hvis bådens samlede vægt kommer ud af kontrol,« fortæller Roberto Biscontini.

Plads til 20 i cockpittet

Cockpittet er stort og åbent – så stort, at der let vil kunne sidde 20 mennesker i det. Et af få kritikpunker var, at der manglede fodstøtter og gribemuligheder. Et problem for tursejlere, mens det for en kapsejladsbesætning vil opleves som et drømmecockpit. Hvorom alting er, vil værftet uden tvivl kunne løse denne detalje.

Smarte løsninger i fleksibel franskmand

Båden har teakdæk fra hæk til stævn, i det enorme cockpit og på badeplatformen. Den har et fastmonteret bovspryd, der også fungerer som ankerskjuler – en feature, der leder tankerne i retning af TP52’erne. Det samme gør storskøde-setuppet med et tregears centerspil, der udelukkende er til storsejlet. Spillet er placeret på en konsol, der elegant har indlejret navigationsinstrumenterne.

Opgør med dogmer

Om læ er båden også i en klasse for sig. Det er virkelig sjældent, at man ser en så elegant løsning. Overordnet har båden ingen egentlige skotter. I stedet er den bygget op af ringframes. Det gør det muligt at gøre båden til ét stort rum, hvilket designerne fra Nautor har gjort. Samtidig har de klogt holdt igen med hylder, skabe, skuffer, gardiner, vinreoler, navigationsborde. Værftejer Aldo Tomasina forklarer filosofien:

»Både i denne størrelse kommer typisk med tre kahytter og toilet/baderum, men det interessante er, at det meste af tiden er det kun én kahyt og ét toilet/baderum, der er i brug. Så derfor har vi valgt at fokusere på disse. På den måde får du en suite om læ og samtidig en bedre udnyttelse af pladsen på dæk og i cockpit.«

I den sammenhæng kan man nævne, at Beneteau og Jeanneau har forsøgt sig med lignende løsninger, hvor salonen har været et åbent rum, men hvor Advanced 44 fremstår som essensen af stilsikker klasse, er de franske bådes indre som et lummert boudoir.

Arcona 380 – havets BMW

Testbåden var holdt i egetræ og indbydende lyse farver. Lysindfaldet fra det IOR-inspirerede ruftag, skrogvinduer og luger var perfekt i kombination med den direkte og indirekte diode-belysning.

De, der hævder, at italienerne kan noget helt specielt med design, har ret. Når de ønsker det, har de en evne til at gå op på en klinge, som andre end ikke har til rådighed. Sådan forholder det sig med Advanced 44, der – til trods for, at båden kun lige akkurat var blevet færdig til Genoa Boat Show – osede af overskud, klasse og fokus på detaljen.

En våd drøm

Og hvordan sejler den så? Kort sagt er den en våd drøm, der bliver til virkelighed. For den levede 100 pct. op til Roberto Biscontinis ambition om, at båden skulle være tæt på en racer. Under testen havde vi meget forskellige vindforhold fra helt let til fuld kuling med stejle bølger på ca. to meters højde. Og den kunne det hele.

Specielt imponerende var det at styre båden på kryds i de store bølger. Man kunne tro, at det var en vanskelig opgave med den temmelig ekstreme skroglinje, men det var det ikke. Når man ramte den rette krængning – som var ca. fem grader mere, end man normalt ville sejle – var båden i ”zonen”, og den var med de kyndige trimmere fra værftet ikke svær at holde der. Den gik som en kniv gennem de stejle søer, fuld af power og overskud jog den af sted.

Da jeg personligt testede båden med slæk på skøderne, var vinden aftaget til seks-syv m/sek., hvilket lidt skuffende ikke var helt nok til at få båden ud af vandet. Kollegerne, der havde været ude et par timer tidligere, havde oplevet, at båden flinterede af sted ned ad bakke og i fuld kontrol på grund af en velafbalanceret båd og de to dobbeltror.

B971978547Z.1_20150513182547_000+GO8L762O.1-0.jpg

Det var en af de eftermiddage, hvor man kun nødtvunget slipper rattet og lader andre komme til. Følelsen var let som et balanceror, men dog ikke så balanceret, at man ikke fik fine signaler fra båden om elementerne og vejen igennem dem.

Dejlig, men dyr

Det er svært at få armene ned efter at have oplevet Advanced 44. Der er toppoint på alle punkter og bonuspoint for at gå nye veje med udfordrende design.

Spørgsmålet er fortsat, om der er et marked til båden. Der er siden 2014, hvor båden havde premiere, solgt tre. En af forklaringerne på, at der ikke er solgt flere, er selvfølgelig prisen på 5,5 mio. kr. Båden vandt fortjent titlen som European Yacht of the Year i Special Yacht-kategorien, hvor den fortsat hører hjemme.

To af årets bedste både 2015

Skulle du en dag blive den heldige ejer af en, vil der ikke være tvivl om, at du ud over at få en gennemført og i særklasse velsejlende båd også får en båd, der er værd at opholde sig om bord på om læ og på dæk. Er du typen, der godt kan lide opmærksomhed, vil Advanced 44 være det rette middel til at nå målet.

Advanced 44

  • Længde: 13,46 m
  • Længde vandlinje: 12,7 m
  • Bredde: 4,7 m
  • Dybgang: 3 m
  • Mastehøjde: 18 m
  • Vægt: 7,1 tons
  • Kølvægt/pct.: 2,9 tons/38 pct.
  • Storsejl: 74 kvm
  • Fok: 51 kvm
  • Gennaker: 178 kvm
  • Motor: 40 hk
  • Design: Roberto Biscontini
  • Interiørdesign: Nauta Yachts
  • Værft: Fano
  • CE kategori: A
  • Mere info: advancedyachts.it
  • Pris: 5.799.718 kr.

Test af Arcona 380

11-10-2014: Arcona 380 koster 2 mio. kr., men så får man også supersejlegenskaber, et lækkert design, fine materialer og godt håndværk for pengene. Læs artikel

Test af X-Yachts Xp 55

22-10-2013: ... men den kan både bruges til cruising og kapsejlads, lyder det fra X-Yachts’ designer, Niels Jeppesen, om den elegante båd, der sejlklar med en del udstyr koster 8,5 mio. kr. Xp 55’eren sejler som en drøm. Læs artikel

Test af X-Yachts Xp 50

14-12-2012: Performance Cruiser i European Yacht of the Year-konkurrencen er kategorien, hvor man ser de nyeste tendenser inden for sejlegenskabsforbedrende design. Vi stiller skarpt på danske Xp 50, der er blandt de fem nominerede. Læs artikel

Guide: Racermaskinen

07-12-2012: Jesper Bank og Elvstrøm Sails har fået en temperamentsfuld Farr 400 hjem. Den skal sejle kapsejlads i Danmark, Tyskland og USA. Holdet har allerede sejlet 21,6 knob på læns. BådNyt fik en eksklusiv tur fra Aabenraa til Flensborg. Læs artikel

Test af Xc 35

15-06-2014: Forventningerne er på niveau med prisskiltet, når X-Yachts sætter en ny båd i Xc-kategorien i søen. Dog er den lille nye på et mere tilgængeligt niveau og beskrives af værftet som entry-level. Vi tog på vandet og fandt kun ganske få hår i suppen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...