Find mere om:
Test af Arcona 380 | båd.guide.dk

Test af Arcona 380

Arcona 380 koster 2 mio. kr., men så får man også supersejlegenskaber, et lækkert design, fine materialer og godt håndværk for pengene.

Arcona Yachts i Sverige indrømmer åbent, at firmaet skeler meget til de danske X-Yachts-både, og ligheden med den nye Arcona 380 og X-Yachts Xp38 er da også slående. Det har flere sejlsportsjournalister allerede været fremme med.

Arcona 380’eren er en anelse mere konservativ – man bruger f.eks. ikke kulfiberramme til at støtte køl og mast, men en 2,5 meter langsgående stålramme, der skal kunne klare selv de hårdeste grundstødninger, uden at der sker strukturel skade på skroget, når kølens bagside løfter sig, hvis den giver et hårdt smækkys til en svensk klippe.

B971521246Z.1_20141001172405_000+G3CG1TJH.1-0.jpg

»Det er mere folkene om bord, der slår sig, når båden stopper,« siger den svenske direktør og ejer af Arcona Yachts i Stockholm, Torgny Jansson.

Vi er taget på vandet med ham for at teste den nye, anmelderroste Arcona 380 til 1,98 mio. kr.

Ikke særlig billig

Prisen er omtrent 250.000 kr. lavere end for den danske Xp38, der sejler med en moderne T-køl. Men den køltype er den svenske konstruktør Stefan Qviberg ikke vild med. Qviberg mener, at den er for svær at sejle med for tur- og kapsejlerne i forhold til en L-køl, og konstruktørens beregninger viser det samme.

B971521246Z.1_20141001172405_000+G3CG1TGN.1-0.jpg

Det er dog et faktum, at verdens førende bådtyper i kapsejlads, som bl.a. TP 52 og Farr 400, sejler med en T-køl med en torpedobulp i bunden. T-kølen har desværre det problem, at bulben let fanger fiskenet og andet i vandet.

Havets Aston Martin

Ikke mere teori. Ud for Guvstavberg 20 kilometer fra Stockholms centrum kunne vi med en 19,5 meter høj mast akkurat sejle under broen til øen og ud i et stort testområde, hvor der normalt sejles kapsejlads. Det kæmpe storsejl af mærket Ullman og på næsten 50 kvm blev sat, vi rullede fokken 39 kvm ud, og straks tog vinden godt og grundigt fat i båden, der virkelig pilede af sted for en halvvind med over 10 knob i otte-ni m/sek. Båden krængede til, men der var helt styr på, at den ikke skar op.

Mere skrogstabilitet

Båden har også fået lidt mere skrogstabilitet end Arcona 400’eren, som den afløser. Det er sket med en bredere hæk, der samtidig betyder, at der er plads til to store agterkahytter.

B971521246Z.1_20141001172405_000+G3CG1TIN.1-0.jpg

Jeg stod ved kulfiberrattet, der er placeret på en elegant, smal ratpiedestal. Jeg skred desværre en anelse ned under krængningen. Man har endnu ikke monteret en fodstøtte, da der stadig eksperimenteres med, hvor den skal placeres.

Kulfiberrattet er dyrt, men giver et moderne udtryk, mens alu-rat mere var mode i 1990’erne. Et rat i kulfiber er samtidig lettere og bliv er ikke koldt at holde på som et rat i stål eller aluminium.

Slank, uden at være ranglet

Selv om der er dobbeltrat i båden, betjenes det uden friktion overhovedet. Det er da også Jefa Steering i Greve, der leverer systemet, der er lidt dyrere end konkurrenternes systemer. Til gengæld er det langt bedre. Båden er som en stor jolle at sejle, og selv om den er til tursejlere, der også elsker kapsejlads, ville den kunne bruges til matchrace, for den reagerer prompte på det mindste vink.

Bygget i lette materialer

På kryds blev vi ramt af kæmpe pust. Båden krængede, så der stod vand ind over rælingen, og vi skulle have rebet, hvis pustene havde fortsat.

B971521246Z.1_20141001172405_000+G3CG1TI7.1-0.jpg

Jeg kunne dog slække ud på storsejlet, da jeg kunne regulere det fra et spil, da storskødet var i en såkaldt tyskerskødning, hvor skødet føres ud i hver side. Skødningen er ekstraudstyr, og det er de stærkere vant og stag i Dyform også. I alt havde vi for lidt over 300.000 kr. ekstraudstyr på testbåden.

Da vinden droppede til seks-syv m/sek., gik vi mellem 7,2 og 7,6 knob på kryds, og Arconaen kunne styres med to fingre, så god balance var den i. Kom der mere vind, accelererede båden, der bliver en hård konkurrent til bl.a. Xp38 og Dehler 38. Både, som er lidt tungere end den svenske båd, der er bygget i Estland, der har god og lang bådebyggertradition.

Sejlklar til oceanerne

Arcona 380’erens skrog er således vakuumstøbt i vinylester, der er et stærkere bindemiddel i glasfiberen end polyester. Samtidig bruges multiaxiale glasfibermåtter, der er mere komplette og kræver mindre vinylester – deraf kommer en vægtbesparelse. Arcona 380’eren har som Swan-bådene heller ikke en skroginnerliner, der er med til at gøre båden tungere. Xp38’erens skroginnerliner gør dog ikke båden tungere i bunden af båden, men stiver blot skroget af, oplyser X-Yachts.

God plads i cockpittet

Der er seks store Harken-spil til at regulere sejlene i det store, brede cockpit, der dog har lidt korte cockpitbænke for dem, der er over 1,80 meter og vil slikke sol. Til gengæld er der fin, høj rygstøtte. Og der er praktiske rum til spilhåndtag og andet under cockpitkarmene. Vil man spise oppe i cockpittet, ligger et pænt stort cockpitbord praktisk placeret lige under dørken.

B971521246Z.1_20141001172405_000+G3CG1TGI.1-0.jpg

Nede i kahytten er cockpitbordet også smart indrettet, da det kan skubbes frem og tilbage, alt efter om man bruger det til at stille mad og vin på eller som navigationsbord. De fleste i dag bruger også navigationsbordet som arbejdsbord og mindre til at lægge kort på, da al navigation i dag primært kører via kortplottere og iPads.

B971521246Z.1_20141001172405_000+G3CG1TJ2.1-0.jpg

Indretningen nede i Arcona 380’eren er konservativ, men med lidt lyse flader, der giver en god kontrast til mahognien og dørken, der er bygget i ægte teak. Ståhøjden er 1,95 meter ved det lille L-pantry, mens der fremme foran forkahytten er mindre ståhøjde, dog nok til de fleste. Lys er der masser af i salonen og i de to agterkahytter, da der er sideruder.

En båd, der holder

Siden 2001 har Arcona skabt meget velsejlende både, der startede med Arcona 400. Nu er Arcona 380 bygget som afløser for både Arcona 370 og Arcona 400. Arcona 380 har med en stejlere stævn faktisk 10 centimeter længere vandlinje end Arcona 400’eren.

Vi tror på, at Arcona 380’eren kan blive solgt til Danmark – måske en fire-fem stykker vil vi se i de danske farvande til tur og kapsejlads. 38 fod er en god størrelse, og selv om båden koster 2 mio. kr., får man meget for pengene med stil og flot håndværk. Det vil ikke være forkert at kalde den for havets BMW.

På en halvvind sejlede vi 10,2 knob i den nye Arcona 380 i Stockholms skærgård. Båden er produceret i Estland på Arconas bådværft, som har 35 ansatte. Arcona har også bådværft nord for Göteborg.

Læser du med fra mobilen, kan du se flere billeder her.

Arcona 380

  • Design: Stefan Qviberg (skrog) og Torgny Jansson, (dæk og kahyt)
  • Længde: 11,28 m
  • Dybgang standard: 2,10 m
  • Vægt: 6,80 ton
  • Kølvægt: 2,40 ton
  • Storsejl: 47,50 kvm
  • Fok: 39,00 kvm
  • Spiler: 138,00 kvm
  • Vandtank: 200 l
  • Dieseltank: 80 l
  • Motor: Yanmar 30 hk
  • CE-mærkning: Certifikat A
  • Pris standard: 1,98 mio. kr.
  • Pris testbåd: 2,31 mio. kr.
  • Forhandler: skovgaard-mortensen.dk
  • Værft: Arcona Yachts, Sverige

Test: Den baltiske svane

04-06-2006: Arcona 460 er storesøster til Arcona 370, som vandt Jyllands-Postens og SejlerAvisens kåring af Årets Båd 2004. Vi har set nærmere på det nyeste 46 fods familiemedlem, som er den hidtil største båd fra det svenske værft. Læs artikel

Test af X-Yachts Xp 55

22-10-2013: ... men den kan både bruges til cruising og kapsejlads, lyder det fra X-Yachts’ designer, Niels Jeppesen, om den elegante båd, der sejlklar med en del udstyr koster 8,5 mio. kr. Xp 55’eren sejler som en drøm. Læs artikel

Test af X-Yachts Xp 50

14-12-2012: Performance Cruiser i European Yacht of the Year-konkurrencen er kategorien, hvor man ser de nyeste tendenser inden for sejlegenskabsforbedrende design. Vi stiller skarpt på danske Xp 50, der er blandt de fem nominerede. Læs artikel

Test af Advanced 44

23-05-2015: Med Advanced 44 skaber det italienske værft noget helt nyt, som ligger milevidt fra den kaskade af stort set ens både, som de store værfter bringer til markedet år efter år. Efter en test er det svært at få armene ned. Læs artikel

Test af Xc 35

15-06-2014: Forventningerne er på niveau med prisskiltet, når X-Yachts sætter en ny båd i Xc-kategorien i søen. Dog er den lille nye på et mere tilgængeligt niveau og beskrives af værftet som entry-level. Vi tog på vandet og fandt kun ganske få hår i suppen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...