Find mere om:
Test af Arcona 410 | båd.guide.dk

En blændende, velsejlende båd

Intet er helligt, når Arcona-værftet går i gang med udviklingen af en ny båd.

Hos Arcona har man oplevet finanskrisen anderledes end mange andre værfter. I 2008 og 2009, hvor mange var i vanskeligheder, var det svenske værft inde i en periode med god vækst. En af forklaringerne var, at kursen på den svenske krone dengang var rekordlav, hvilket gjorde bådene ekstra attraktive på eksportmarkederne som Danmark, Norge og England.

Nu lancerer værftet en ny model, Arcona 410, der byder på en række ændringer. Båden har mere lodret stævn, den er bredere, og den har en ny type rig. Cockpittet er også forandret med dobbelt ratsystem og lange kistebænke, løjgangen i dørken og åben hæk. Desuden er lysindfaldet ændret med smalle vinduer i skrogsiderne, og apteringen har fulgt den trend, man ser med lidt mere kantet møblement.


Høje forventninger

Det var således ikke forventninger, der manglede, da vi stod ud af havnen tæt på Stockholms centrum. Solen skinnede, og vinden lå på fem til seks m/sek., meget springende, som den er i skærgården.

Storsejlet blev sat - et UK, der bruger teknologien Tape Drive, som de fleste af bådene, der forlader værftet, har. Ikke noget med rullemast eller bom, sejlet kører på slæder med gennemgående sejlpinde. Det kører fint. Derefter ruller vi fokken ud. Sejlplanet er samlet set højt og smalt, som man ser på de fleste moderne både i dag, men det er nyt for Arcona, der de seneste fire år har arbejdet med større forsejl og andet rig-setup.

Vi falder til bidevind og trimmer sejlene efter forholdene. Båden krænger let og accelererer samtidig lystent. Bådens dobbelte ratsystem er udført af danske Jefa og udviklet til Arcona 410 i samarbejde med værftet. Og det er ganske enkelt en fornøjelse at styre båden, da den på en og samme tid virker let, levende og lydig. Særlig bemærkelsesværdigt er det, at båden kommunikerer lethed og acceleration på trods af sine 41 fod og 7,2 tons. Når vinden springer, og det gør den konstant, mærker man den som i en jolle - man bør enten spidse lidt eller falde af. En lille korrektion, og man er tilbage på sporet med fuld udnyttelse af kraften fra sejlplanet.

God feeling på roret

Man er som nævnt i utrolig god kontakt med båden som rorsmand. Styrepladsen ved dobbeltrattet er god, og man går ubesværet fra side til side i vendingerne eller under sejlads, hvis man ønsker at se sejl eller trafik fra læen. Gasterne har gode arbejdsbetingelser i det brede cockpit, hvor der kan monteres et bord til frokost eller ren cruising. Spillene er fra Harken, og de har den rigtige størrelse både rent æstetisk og funktionelt. Aflasterne er fra spinlock og virker upåklageligt som altid. Storsejlet har tyskerskødning, hvilket fungerer rigtig godt på denne størrelse båd, og løjgangen ligger nedfældet i cockpitdørken. Udveksling og placering af frølår til løjgangen er god. Den kører som i smør, men der er rigtig meget snor på dørken. BådNyt mener derfor, at det må kunne lade sig gøre at lave et setup med en endeløs line, der vil kunne reducere de overskydende meter.

Båden har kinesisk kaskadeudveksling på hækstaget med en udveksling på 1:48, hvilket skal til for at kunne arbejde 9/10-fraktionsriggen fra Selden. Imidlertid skal man ned på det smalle badetrin bagerst for at betjene det. Værftet var selv klar over, at dette ikke var en optimal løsning og arbejdede med forskellige løsningsmodeller, bl.a. en, som vi vil tilslutte os at få realiseret. Her vil linen blive ført ind i båden og monteret, så den kan betjenes af storsejlstrimmeren under sejlads.

Vi pillede sejlene og vendte tilbage mod havnen. For motor gik vi stabilt otte knob. Båden styrer godt, også for motor, og den vender både med sejl og motor som på en tallerken.

Gør det godt om læ

Bevæger man sig ned om læ ad den lidt stejle lejder, finder man et skandinavisk træ-look. Dog vil jeg sige, at de lyse flader i garneringen i loft, bordplader og ved skrogvinduet gør båden lidt lysere end sine forgængere. Ud over førstehåndsindtrykket bemærker man, at ordet rummelighed må have haft høj prioritet, da stregerne blev slået. For salon og kahytter har god plads, der er ikke overmøbleret, ej heller er der klemt et ekstra toilet, en ekstra forkahyt eller et køjerum ind, som på papiret ville få antallet af sovepladser i vejret. Arcona 410 har en stor salon med et stort pantry i bagbord med dobbelt kølerum med masser af anvendelig skabsplads og et traditionelt komfur med to blus og ovn. Det skal her siges, at man fra de kommende både har arbejdet med funktionaliteterne bl.a. ved pantryet, hvor reolen mellem de to skabe bliver mindre. Et andet eksempel er skabet over navigationspladsen, der på de kommende modeller vil blive vinklet og udstyret med en fladskærm, der - når skabslågen åbnes - kan ses fra sofaarrangementet omkring salonbordet, hvis forreste del er gennemboret af masten, der står på kølens forreste del. Det dejlige lys i kahytten kan bl.a. tilskrives de smalle skrogvinduer, der efter vores mening godt kunne have været større, men ifølge værftet ikke må være større, fordi de ødelægger æstetikken udefra, hvis de bliver væsentligt bredere end skrogstriberne.

Fremme ligger forkahytten, der også er master cabin. Ud over en dejlig høj og bred seng er her skabe og en luge op til fordækket, der i øvrigt også bruges til nedtagning af gennaker. Der er et lille sæde til omklædning og skabe til tøj på bøjler og hylder. Under køjen er der stuverum.

Navigationspladsen op ad skottet er tilpas stor og integreret som en del af salonen. På den anden side af skottet finder man bådens toilet og bad og bag dette den anden agterkahyt. Begge har gode køjer og skabsplads til to personer. De er ikke helt på niveau med master-kahytten fremme, men det er heller ikke meningen.

Bådens håndværk lever op til vanlig standard med det forbehold, at den allersidste finish bærer præg af, at dette er prototypen.

De gør det igen

Konkluderende mener vi, at Arcona har gjort det igen. De kommer med en ny serie med masser af nyt, men samtidig har de godt fat i deres rødder, og man er ikke i tvivl om, hvor båden kommer fra. Vi prøvede den ikke i helt let vind. Det bliver imidlertid spændende at se, hvordan den vil klare sig med en 106 pct. fok. Vi tror på, at den vil gøre det godt. Er man til kapsejlads, bør man nok lade budgettet omfatte nogle code-sejl, som vil være en hjælp - også i tynd luft. Der er stil over de prioriteringer, der er foretaget om læ, og om den måde, båden er produceret på, der hverken er den billigste eller nemmeste måde at gøre tingene på. Der er valgt til og fra, og vi mener, at der er valgt rigtigt i langt, langt de fleste tilfælde. Når de mindre ting som ormegården i cockpittet, trimlinen til hækstaget, den sidste finish og småjusteringer om læ alt sammen er helt på plads, vil Arcona 410 have mulighed for at blive endnu en succeshistorie fra Sverige.

LÆS OGSÅ: En kapsejler med bid

Kort om Arcona 410

  • Længde: 12,20 m
  • Længde vandlinje: 11,20 m
  • Bredde: 3,90 m
  • Dybde: 2,00/2,25/2,50 m
  • Mast: 19,8 mVægt: 7800 kg
  • Vægt i køl: 2600 kg
  • Motor: Yanmar 3JH5/SD50
  • Vandtank: 280 l
  • Varmtvandstank: 25 l
  • Brændstof: 150 l
  • Septiktank: 75 l
  • Storsejl: 55 m2
  • Fok: 45 m2
  • Gennaker: 132 m2
  • Værft: Arcona/Delta Baotyard Estland
  • Pris: 2.108.578 kr.
  • Forhandler: Skovgaard-Mortensen.dk, 4369 0060
  • Her kan du se båden: Arcona 410 har danmarkspremiere, når der holdes åbent hus på Hundige havn d. 27. - 28. august fra kl. 13-18.

Test af Arcona 380

11-10-2014: Arcona 380 koster 2 mio. kr., men så får man også supersejlegenskaber, et lækkert design, fine materialer og godt håndværk for pengene. Læs artikel

Nyhed: Her er den rette båd til cruising

18-02-2011: Peter Bjørn Olsen og Lars Hallkvist har tegnet en ideel sejlbåd for to til skandinaviske ture. Læs artikel

Test: Genoplivet Omega 42

04-06-2006: Omega 42 var en enestående båd i 1980'erne. Den var stor for sin tid og den sejlede overbevisende. Nu er båden sat i produktion igen og vi ser her nærmere på den lange, slanke svensker. Læs artikel

Test: Den baltiske svane

04-06-2006: Arcona 460 er storesøster til Arcona 370, som vandt Jyllands-Postens og SejlerAvisens kåring af Årets Båd 2004. Vi har set nærmere på det nyeste 46 fods familiemedlem, som er den hidtil største båd fra det svenske værft. Læs artikel

Test af The New Trimaran 34

20-07-2012: TNT 34, The New Trimaran 34, kalder det polske Bond Yachts en ny slags foldetrimaran. Vi tog til Gdansk for at se, om der var tale om sprængfarligt nyt eller løst krudt. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...