Find mere om:
Test af Bavaria 33 | båd.guide.dk

Test af Bavaria 33

Den nye Bavaria 33 har fået højere mast, dybere køl, nyt dæk, ægte træcockpit og mere plads i kahytten i forhold til Bavaria 32. Men skroget er det samme.

Op mod to meter høje bølger møder os, da vi forlader den italienske havn i Loano, 150 kilometer fra Nice. Det blæser op mod 12 m/sek., og vi sejler nordøst på vej mod Genova. Vi har for meget sejl oppe på den brede tyske dame Bavaria 33. Jeg mister derfor styringen en enkelt gang, og den 5,2 tons båd skærer op mod vinden af sig selv, og der kommer en stor sø ind over båden. Godt, der er et sø-gelænder på, så vi bliver om bord.

Balancen på roret er i orden, og båden virker levende, hvilket viser, at de nyere turbåde fra de store værfter er blevet sjovere at sejle og »ikke er tunge som en lam høne«, som Jesper Bank engang udtrykte det om en H-båd.

Farten er mellem 5,8 og 6,1 knob på kryds med cirka 40 grader til vinden. Jeg falder igen af fra vinden, og topfarten er helt oppe på 9,3 knob, da vi glider ned ad en stor bølge. Vi tester båden ekstra hårdt i en bomning, hvor storsejlet flyttes hurtigt fra den ene side til den anden, og der kommer et kæmpe ryk i cockpitbordet, hvor storskødet hæfter, men bordet blev siddende, selv om bommen og sejlet kom over med et kraftigt smæld.

Min gast på båden, Peter Meyer fra det sydtyske værft Bavaria Yachtbau, fortæller, at man under de første interne tests hev bordet op, da kraften fra storsejlet var for meget i en bomning, men siden blev bordet ekstra forstærket. Bommen sidder heldigvis så højt, at man ikke kan rammes af den, hvis man står op i cockpittet. Samtidig er masten rykket frem i båden i forhold til Bavaria 32’eren, hvilket gør, at der er mere plads til et cockpittelt i båden.

Danske kvalitetssejl

Vi sejler stadig med vinden ind fra agten, og gast- en reber storsejlet, der er fra danske Elvstrøm Sails af mærket HighTech Epex. Det er en særlig dyr dug, som ikke strækker sig, blandt andet fordi der er kulfiber i.

Gasten må op til masten for at kunne rebe sejlet, og det foregår i store bølger, hvor man let kan falde i vandet, hvis man ikke holder godt fast. På testbåden var der dog et skridsikkert materiale, Dura Deck i cockpittet og på dækket, et kunstigt materiale, der ligner teaktræ. Fordelen ved Dura Deck er også, at det er let at holde i forhold til teak, og det bliver ikke mørkere, når der kommer vand på det. Men havde man en rullemast på, som 70 pct. af Bavaria-kunderne vælger, så kunne man være blevet mere sikkert i cockpittet, når sejlet skulle rebes.

Højere mast – dybere køl

I forhold til Bavaria 32’eren har den nye model, der har samme skrog, fået en halv meter højere mast og et større sejlareal. Derfor har man fået en dybere køl, der samtidig har en større L-bulb forneden, for at holde båden bedre oprejst i hård luft. Kølen er nu også smallere, så der er mindre vandmodstand.

Men stadig var de store, stejle bølger ikke det optimale vejr for den relativt fladbundede båd, der samtidig ikke har et specielt smalt forskib. Men testen viste, at Bavaria 33 havde en fin balance på roret på kryds. Bådens skrog, køl og ror er da også beregnet og designet af et af verdens mest respekterede designlofter Farr Yacht Design.

I kahytten oplever man en mere lys båd end på Bavaria 32’eren. Der er nemlig kommet langt større sideruder i Bavaria 33’eren. Forkøjen er nu også to meter lang, og på hver side i forkahytten er der mindre skabe. Agterkøjen, der er to meter lang og 1,85 meter bred, er nu blevet 20 cm højere, da cockpittet er løftet, hvilket betyder meget for den, der ligger ind mod midten af båden, hvor cockpitbunden er. Ståhøjden er forbedret med næsten syv-otte centimeter, da man har gjort bådens afstivning i bunden lavere, og ruftaget er samtidig blevet smallere, hvilket gør, at der er 1,87 meter i ståhøjde.

Pladsen er fin

I kahytten kan der let sidde fem personer ved salonbordet, og der er i det hele taget meget plads i båden. Træet har også fået et løft på de nye Bavaria-både, som før så ferskt og kunstigt ud, men nu kan man se træårene i teakfineren, og samtidig er der ægte trælister ved pantryet, cockpitbordet og salonbordet.

Nedgangstrappen, der er i et tjekket design med løftede trappetrin i siderne, er også i ægte teak. Man kan vælge træsorterne mahogni og eg til aptering. Bavarias ændring på 33’eren i forhold til 32’eren er også, at man har en ny bundramme, der tager kræfterne fra køl og rig bedre end før, og den afstiver samtidig skroget. Kølboltene monteres op gennem bundrammen, og man har let adgang til at tjekke dem.

En Bavaria 33 koster fra 589.700 kr. uden udstyr, hvilket er en skarp pris. Bavaria Yachtbau leverer dermed stadig den billigste turbåd på lige under 10 meter. Værftet er kendt for effektiv produktion, der minder om bilverdenens. Først bygges skroget på to dage, derefter monteres el og tanke. Pantryet kommer i en færdig sektion, og til sidst sættes dækket på, og køl og ror monteres.

»Vi har stadig verdens mest effektive produktion, og det holder prisen på bådene nede. En Bavaria 33 produceres på mellem 8 og 10 dage«, siger Peter Meyer. Bavaria 32’eren har solgt godt de seneste tre år med over 600 stk. Alene i Danmark er der solgt 30, og med de nye forbedringer er der optimisme om Bavaria 33’eren.

Forståeligt nok, da man virkelig får meget båd og plads for pengene i det tyske værfts mindste sejlbåd.

Artiklen er skrevet af eksperter fra BådNyt

Bavaria

  • Cruiser 33
  • Længde: 9,75 m
  • Bredde: 3,42 m
  • Dybgang: 1,95 m
  • Vægt: 5,2 t
  • Kølvægt: 1,3 t
  • Storsejl og fok: 52 kvm
  • Mastehøjde over vand: 14,90 m
  • Antal sovepladser: 4
  • Motor: Volvo Penta D1-20 18 hk
  • Pris, sejlklar: 589.700 kr.
  • Import: Egå Havn, floor.dk
  • Ekstraudstyr på testbåden er bl.a.: Dura Deck til 39.375 kr., bovpropel til 37.453 kr., Elvstrøm Epex-storsejl og fok til 87.938 kr.

Test af Bavaria 32 Cruiser

15-01-2010: Bavaria's nye 32'er er en kvik og rummelig familiecruiser, der er ukompliceret at sejle og velegnet til førstegangskøbere. Læs artikel

Test: Baby Bavaria kommer

04-06-2006: Bavaria har fået en baby. Og båden er ikke alene den senest fødte i den hastigt voksende sydtyske familie - med sine 30 fod er den også den hidtil mindste af værftets nyere konstruktioner. Læs artikel

Test af Oceanis 35

23-07-2015: Med to ror i vandet er Beneteaus brede turbåd Oceanis 35 sikker at sejle i hård vind. Masten er samtidig placeret midt i båden for at give god rorbalance på kryds, fortalte bådens designer, der var med på BådNyts test. Båden fås i tre kahyts-versioner. Læs artikel

Test af Dufour 335

09-04-2012: Dufour 335 er et friskt pust og godt bud på den moderne turbåd med sine smarte detaljer. Læs artikel

Test: Yngre modeller sejler bedre

21-10-2011: Vi har testet turbåde fra Bavaria og sammenligner 36'eren med den større og dyrere 40 fod. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...