Find mere om:
Test af The New Trimaran 34 | båd.guide.dk

Test af The New Trimaran 34

TNT 34, The New Trimaran 34, kalder det polske Bond Yachts en ny slags foldetrimaran. Vi tog til Gdansk for at se, om der var tale om sprængfarligt nyt eller løst krudt.

Forventningerne var store. Sådan er det, når man fra tid til anden støder på noget rigtig nyt i forbindelse med udviklingen af både og udstyr. Faren ved denne forventning er, at man kan blive fælt skuffet og måske urimeligt skuffet, fordi man bedømmer båden mere ud fra personlige forventninger, dog baseret på producenternes egen pr og markedsføring end på en helt objektiv bedømmelse.

Tilbage står, at jeg i Gdansk var så heldig at få et indblik i, hvordan test af prototyper foregår, hvilket er en meget sjælden foreteeelse. Det, jegkan danne mig et billede af på denne baggrund, er, om bådens forskellige koncepter holder.

Foldesytemet

TNT 34 er 8,55 m bred, når den har slået begge arme ud. Derudover har den en marinaposition, hvor den er 3,8 m bred, og en position, som værfter kalder trailerposition, der er 2,95 m bred. Systemet virker ved, at man med en udhalerline kørt over bådens spil skyder de to arme og sideskrog enten ind eller ud. Hver arm har stålskinner, og de kører igennem ærmer udført i smedet aluminium foret med teflon.

Alu-ærmet sidder på et vippebeslag, der er monteret på båden. Når armene er helt ude, sikres de med en topnøgle med to bolte pr. arm. Arme og ærmer sidder asymmetrisk, så de passerer hinanden i skydningen.

De første meter er en vandret bevægelse. Det betyder, at de to bagerste arme fylder cockpittet i den såkaldte marinaposition. Til sidst i skydningen, når pontonerne bevæger sig helt ind under hovedskroget, bliver skydebevægelsen til en vippebevægelse, og armene tager en nærmest lodret bane og peger herfra cirka tre meter op i luften. Armene er som resten af båden lavet af sandwichlamineret glasfiber. Konstruktionen støttes af waterstag for og agter.

Når værftet kalder båden trailerposition, mener vi, det er lidt af en tilsnigelse. Det burde hedde transportposition, for som bekendt er den tilladte trailerbredde i EU 2,55 m. Skal man alligevel køre med båden, kræver det en særtilladelse, og i Danmark er en sådan meget svær at få. Dertil kommer, at armene, pontonernes arme i foldet tilstand på traileren, rækker hele 4,5 meter op i luften, hvilket betyder, at det ikke er alle veje, der er farbare, da flere broer ikke kan mønstre denne frihøjde.

På plussiden er det smart og let håndterbart, at en 34 fods-båd med en bredde på 8,55 m kan pakkes ned til 2,9 m til transport uden brug af andet værktøj end en topnøgle, og uden at pontonerne skal afmonteres og pakkes separat.

Sejlegenskaberne

Båden var som sagt mest af alt en prototype. Det forhindrede den ikke i at sejle godt, vel at mærke på det flade vand på floden ud for marinaen i Gdansk. Vi nåede i let vind 15 knob med gennaker og 10-11 knob på kryds med god højde. Der var ikke den lette fornemmelse i båden, når man stod med roret, som man kender fra Dragonfly og Corsair-trimaranernes balanceror.

Årsagen er primært bådens konstruktion med dobbeltror på hovedskroget. Den officielle vægt er 2.400 kg, og med et storsejl på 55 kvm og en fok på 26 er der god acceleration i pust og ud af vendingerne.

Båden har et to meter dybt stiksværd, der giver den gode krydsegenskaber og gør den relativ let at manøvrere. Problemer med et sprunget beslag til det ene waterstag gjorde, at vi kun kortvarigt fik snuden ud i Østersøen for at se, hvordan den gik i den 50 cm lave bølge. Og det skal være sagt med det samme, at den gik fint. Både hoved og sideskrog skar sig smukt igennem vandet.

Stiv konstruktion

Imidlertid var båden overbevisende stiv i sin konstruktion. Der var således en del forskydning mellem hovedskrog og sideskrog, der virkede til at arbejde noget asynkront. En del af forklaringen er, at glasfiberarmene kun sidder helt fikseret med de to bolte allerinderst i de 60 cm lange aluærmer, hvor pontonarmene skydes, når bredden skal reduceres. På ydersiden af disse ærmer kunne jeg under sejlads se vandring af pontonarmen fra 0,2-0,8 cm, når båden gik i de små søer – en bevægelse, der bliver væsentligt større fire meter længere ude ved pontonen.

Docking

På denne båd havde man valgt at montere en påhængsmotor mellem de to ror på hovedskroget. Dertil havde man gjort det muligt at fiksere rorpinden til ligeud sejlads. Fremme ved kanten af ruftaget havde man så monteret rat, gashåndtag og starter til motoren. Der var sågar mulighed for at montere et lille førersæde ved rattet, så man kunne sidde her og styre båden. Man havde god kontrol over båden via ratstyringen af motoren.

The American Way

Båden var om læ inspireret af den amerikanske måde at gøre tingene på med velourgarnering på væggen og i loft. Salonen var lys og bred og med god siddehøjde, så man kunne kigge ud gennem vinduerne og følge med i livet på havnen og med en ståhøjde på 1,95 cm. Der er en forkahyt, hvor en voksen eller to børn kan sove, mens der kan sove yderligere to til tre i salonen. Træarbejdet var ikke af nævneværdig kvalitet, men igen var vi om bord på en prototype.

Polakkerne er nu i gang med at modne deres produkt. Vi ser frem til at prøve den igen i en mere færdig udgave, så vi for alvor kan teste bådens sejlegenskaber, og om de forskellige dimensioner mht. længde, bredde og volumen på hovedskrog og især volumen på pontoner så at sige holder vand. Der er ingen tvivl om, at den med en vægt på kun 2.400 kg, en bredde på 8,5 m har et enormt potentiale.

Bådtest TNT 3

  • Design: Jerry Kostanski
  • Længde overalt: 10,4 m
  • Længde vandlinje: 10 m
  • Bredde transport: 2,9 m
  • Bredde marina: 3,8 m
  • Bredde sejlklar: 8,5 m
  • Dybgang: 2 m
  • Vægt: 2.400 kg
  • Sejlareal: fok og
  • storsejl 81 kvm
  • Motor: Påhæng eller indenbords 10-30 hk
  • Brændstoftank: 30 liter
  • Vandtank: 80 liter
  • Køjer: 4-5
  • Værft: Bond Yachts, Polen
  • Pris: 1,18 mio. kr. eksklusiv moms

Test af Extreme 40

22-03-2013: Kulfiberkatamaranen Extreme 40 er vild – så vild, at den let vælter forover, så sejlerne kan flyve 12 meter ned i vandet. BådNyt var med Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstner på Aarhusbugten. Topfarten var 26,3 knob. Læs artikel

Test af Arcona 410

19-08-2011: Intet er helligt, når Arcona-værftet går i gang med udviklingen af en ny båd. Læs artikel

Test: Ny sejlbåd sejler 50 km/t

15-03-2010: Der kommer fart over feltet, når Danmarks hurtigste sejlbåd skal deltage i skandinaviske kapsejladser. Læs artikel

Test af Carbon 40

06-09-2014: Carbon 40 har samme tjekkede finish som en Aston Martin. Og sejlegenskaberne er også sporty. Vi prøvede den danske kulfiberbåd på Køge Bugt. Læs artikel

Test af Corsair 750 Dash MR II

15-03-2014: Corsair 750 Dash Mk II er den mest vellykkede foldetrimaran fra det australske værft. De seneste forbedringer har gjort den mere velsejlende og mere beboelig, og samtidig har den en unik lav pris for en flerskrogsbåd. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...