Find mere om:
Test af Comet 31 | båd.guide.dk

Tjekket dame fra Rom

Den italienske Comet 31 skærer bølgerne som en drøm, sejler stabilt og har masser af plads. Præcis én mio. kr. giver adgang til fornøjelserne.

Hvad kan man få for en rund million? F.eks. en Comet 31, der er sexet, selv om sprayhooden er oppe. Mere præcist får man en italiener, der ser godt ud på vandet.

Den lodrette, moderne stævn er sylespids, og forfra er båden elegant, selv om fribordet er højt i forhold til andre performance-cruisere, som findes på markedet.

B972076030Z.1_20150909171452_000+GCDNM4M1.1-0.jpg

Agten fra ser båden mere normal ud. Her finder man et kæmpe cockpit, der kunne se bedre ud, hvis der var lidt teak, der brød den lidt kolde, hvide glasfiber. Masten er sort, men er ikke bygget i kulfiber, men blot i aluminium, der er elokseret sort.

Men flot ser masten ud. Søgelænderet er tillige elokseret sort og med sorte, store Harken-spil. Samme farve har rorpinden og løjgangen, som smart er placeret helt agter bag rorsmanden. Med farvevalget viser Comar Yachts i Rom, at æstetikken (heldigvis) betyder noget.

Udseende er ikke alt

Men udseende betyder som bekendt ikke alt. Heldigvis sejler Comet 31 også godt.

Godt nok virker det dybe ror en anelse tungt, som om der er en kende friktion på det. Noget, der virker unødvendigt, for båden er faktisk i balance på kryds op til syv m/sek. Derfra skulle vi have rebet storsejlet på 32,8 kvadratmeter.

Det hjalp selvfølgelig at hale hækstaget, der sidder lige bag rorsmanden, så luften blev lukket ud af det relativt store storsejl. Løjgangen, der justeres ved en forhøjet storskødekonsol, blev også brugt flittigt, når der kom vindpust.

Båden er levende at sejle, men den er stabil og vil ikke skræmme en nybegynder-familie.

Arcona 380 – havets BMW

På testbåden var der også placeret en blybulb i bunden af den 1,9 meter dybe T-køl. Båden går pænt højt til vinden med 43 grader til vinden på kryds, viste vores måling i den krappe fralandsvind i Nordtyskland. I vendingerne har båden moment nok til ikke at gå for langt ned i fart.

Topfarten på kryds kunne vi få op på 6,5 knob med kun to mand om bord. En dansk foldepropel fra Flexofold sørger for mindre friktion end en fast tur-skrue på den lille 20-hestekræfters Lombardini, der ikke imponerede synderligt, men man kan opgradere til 30 hestekræfter.

Mere plads med rorpind

Til kapsejlads er fem gaster passende. Her kan fire personer være i det brede cockpit og to på dækket. Det hjælper da også, at der er rorpind og ikke rat.

Noget, der også giver mere plads til agterkahytten i styrbords side og et stort og dybt stuverum i bagbord. Rorsmanden sidder godt og har en god fodstøtte, så man ikke glider ned til læ under krængning.

I det hele taget sidder Harken-spil og blokke, som de skal, når der skal krydses eller sejles med den 85 kvadratmeter store gennaker.

Man går let og ubesværet på båden, når der skal arbejdes under kapsejlads. Gasterne behøver dog ikke at gå frem for at stille skødeskinnerne, for med en racingpakke til 35.000 kr. følger der bl.a. en justerbar skødeskinne med fra Harken.

Sidedækkene er brede at gå på, men de to luger er ikke forsænket i dæksniveau, som man ser det på mange nye både i dag.

B972076030Z.1_20150909171452_000+GCDNM4M8.1-0.jpg

God ståhøjde i kahyt

Går man ned i kahytten på Comet 31, er der god plads. Dog ikke fremme i den smalle forkahyt, hvor man godt nok har 1,97 meters længde, når man har løftet en hynde ned i styrbords side.

En god detalje, som giver mere plads, når hynden er slået op.

Den lille forkahyt giver dermed mere plads til en større salon, hvor der er to køjer på over to meters længde, men de er meget smalle, kun 0,56 meter.

Samtidig er hynderne noget tynde efter min smag, men det kan der jo let gøres noget ved, når man bestiller på det italienske værft, hvor man har stor indflydelse på bådens indretning.

B972076030Z.1_20150909171452_000+GCDNM4MJ.1-0.jpg

Apteringen i trælaminat kan bl.a. fås i typerne eg og teak, men også i malet version.

Ståhøjden er på 1,95 meter, og det skal der ikke klages over. Lys er der også meget af fra store ruder i siderne i ruftaget og to skylights.

Til gengæld havde vi gerne set, at der havde været oplukkelige ruder ved pantryet i styrbords side og i det kæmpe toiletrum, hvor der til gengæld er god plads.

Et bud er dog, at man hos Comar Yachts mod ekstrabetaling kan bestille båden med oplukkelige ruder, hvor man ønsker det.

Tilbage i styrbords side findes en stor agterkøje, hvor der virkelig er god plads med 1,95 meters længde og op til 1,65 meters bredde. Agterkøjen er ikke speciel lys, dog kommer der naturligt lys ind fra en rude i cockpittet.

B972076030Z.1_20150909171452_000+GCDNM4MR.1-0.jpg

Helhedsindtrykket er fint, man føler dog ikke ligefrem, at man er kommet ned i en Hallberg-Rassy. Man fornemmer, at hovedvægten er lagt på sejlegenskaber, rig og indretningen på dæk og cockpit.

Et frisk pust

Vi giver samlet set Comet 31 gode karakterer. Båden ser tjekket ud, sejler tjekket og stiller ikke kæmpe krav til en besætning.

Bl.a. er den lille 108 procents fok let at håndtere. Den smalle stævn, hvor fokkegodset er rykket 30 centimeter tilbage, er detaljer, der vidner om god stil.

Seascape 27 er en potent sejlbåd

Båden er primært til kapsejleren, der også ønsker at sejle tursejlads, men båden har med sit høje fribord samtidig skabt mulighed for, at man også trives i kahytten. Godt set. Samtidig er det med til at give en mere tør båd at sejle.

Comet 31

  • Længde overalt: 10,44 m
  • Skroglængde: 9,74 m
  • Bredde: 3,48 m
  • Dybgang: 1,90 m
  • Vægt: 3,9 ton
  • Kølvægt: 1,09 ton
  • Storsejl: 32,80 kvm
  • Genoa 108 pct.:
  • 24,50 kvm
  • Gennaker: 85 kvm
  • Vandtank: 170 l
  • Dieseltank: 68 l
  • Motor: Lombardini 20 hk
  • Pris for testbåd: 1 mio. kr. (Inklusive racingpakke til 35.000 kr. med bl.a. kølbulb i bly, store Harken-spil og justerbare skødeskinner.)
  • Forhandler: VMG
  • Marine GmbH, Hamburg. www.vmgmarine.de
  • Designer: Sergio Lupoli
  • Værft: Comar Yachts i Rom

Test af Grand Soleil 46

19-04-2011: Grand Soleil 46 er en elegant båd, der har fået værftet Cantiere del Pardo tilbage i sporet Læs artikel

Nyhed: En 6-meter med sjæl og utætheder

14-01-2011: Catja Beck-Berge er en aktiv kvinde, der nyder sin båds historie og egenskaber til søs. Læs artikel

Nyhed: Ekstrem solosejlads i 60 fods både

03-09-2010: Otte alene-sejlere i hver sin 60-fods racingbåd ligger parat på startlinjen, når Velux 5 Oceans lægger ud på verdenshavene 17. oktober. Den dansk-sponsorerede verdensklasse-sejlads byder i år på en ny bådklasse - en revideret version af den såkaldte Open 60. Læs artikel

Test: Mere race fra X-Yachts

06-11-2009: X-34 kan man betegne som en forsinket danmarks premiere på bådudstillingen i Bella. Den sønderjyske performance- cruiser forlod X-Yachts i august og har siden solgt over 60 eksemplarer over hele verden. Læs artikel

Nyhed: Havets Mount Everest

05-07-2009: Fem danske sejlere var involveret i Volvo Ocean Race 2008-09, verdens hårdeste kapsejlads. Et internationalt hold - Ericsson 4 - vandt med klar margen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...