Find mere om:
Forhandlere vil redde Dehler | båd.guide.dk

Forhandlere vil redde Dehler

Melfar Marine i Middelfart er sammen med syv forhandlere af Dehler gået i gang med at rekonstruere det tyske værft, som medarbejderne har begæret konkurs.

Ordrebøgerne bugnede, og køberne stod i kø. Alligevel er det tyske Dehler-værft gået i knæ, og medarbejderne har nu begæret værftet konkurs.

Og hvorfor nu det, når det gik så godt, at selv en finanskrise så ud til at være til at leve med? Man kan vel nærmest sige, at succesen blev for stor.

I årevis har Dehler produceret 100-150 både om året. Med nye modeller i søen voksede ordrebogen i løbet af 2008, og det ville værftet gerne honorere. For at udvide kapaciteten købte Dehler det belgiske værft Etap, som havde oplevet et markant fald i ordrer og salg.

Men så kom krisen, bankerne blev mere tilbageholdene, og pludselig kunne Dehler ikke finansiere udvidelsen. I delstaten Nordrhein-Westfalen så delstatsregeringen det som et positivt problem, og den gik derfor ind og garanterede for pengene for at redde de tyske arbejdspladser.

Men det krævede, at direktøren Wilan van den Berg trådte tilbage.

Forsøgte at sælge
Det lovede direktøren og forsøgte samtidig at sælge værftet til Polen. Da en medarbejder opdagede det, gik han videre med sagen, og så trak delstaten sin garanti tilbage. Nu har medarbejderne begæret værftet konkurs. Og det har givet jule- og nytårstravlhed i Middelfart.

Her er Flemming Ancher, som er direktør i Melfar Marine, der importerer Dehler, sammen med syv forhandlere i Europa gået i gang med en storstilet redningsplan, som skal sikre det tyske værfts overlevelse.

»Ingen af os ønsker, at værftet skal lukke. Værftet har ordrer til hele 2009, og der er en enorm loyalitet overfor Dehlers produkt blandt medarbejdere, forhandlere og kunder. Med de naturlige forbehold tyder alt på, at redningsplanen lykkes, og at værftet kommer til at klare sig,« siger Flemming Ancher.

Garanti gav ny støtte
De otte forhandlere har nu garanteret værftets egenkapital, og med den vil delstatsregeringen atter sikre værftets udvidelse. Lykkes planen, vil Melfar Marine i fremtiden stå som medejer sammen med forhandlere rundt om i Europa. Selv om løsningen ikke er 100 pct. optimal, vælger Flemming Ancher at se positivt på udviklingen.

»Sammen med de øvrige forhandlere får vi en enorm indflydelse på, hvordan produktionen skal udvikles. Det ser jeg som en fantastisk mulighed, selv om der selvfølgelig også er problemer i en sådan konstruktion,« siger Flemming Ancher.

Af de kunder, som har bestilt en ny Dehler gennem Melfar Marine, har kun en af otte valgt at trække ordren tilbage pga. tumulten i Tyskland. Resten venter og ser, om ikke redningsplanen lykkes.


Test af Dehler 38

12-04-2013: Udgangspunktet for Dehler var at lave en båd med mere cruising-appeal, vel at mærke uden det måtte gå væsentligt ud over sejlegenskaberne. Læs her, om de kom sikkert i havn fra denne mission. Læs artikel

Test af Dehler 32

19-02-2012: Dehler 32 gik i 2010 fra en lovende til en skuffende sejloplevelse. Nu er den genfødt. Læs artikel

Test af Dehler 35

08-07-2011: Dehler 35 er let på rattet og sejler stærkt selv i let vejr - men også egnet til tursejlads. Læs artikel

Test: En lille charmetrold på vandet

24-09-2010: Kapsejladscruiseren Dehler 32 er en af de spændende nyheder til en overkommelig pris. Læs artikel

Test: Den komfortable racer

18-01-2008: Dehlers mellemklassebåd på 36 fod giver masser af plads og komfort samt forrygende sejlegenskaber. Men den tyske fartmaskine er ikke for høje mennesker om natten. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...