Find mere om:
Test af Maxi 1200 | båd.guide.dk

Maxi 1200 – Return of the Jedi

Maxi 1200 er et comeback for en af verdens mest succesfulde designere af lystbåde, Pelle Petterson. Og samtidig er båden premiere for det polske Delphia-værft i high end-segmentet.

Jeg så Maxi 1200 første gang på bådmessen Boot i Düsseldorf. Det mørkegrå januarvejr ligger altid lidt tungt over messen, og måske var det medvirkende til, at jeg havde svært ved at se Maxi 1200 som andet end endnu en kølbåd i den luksuriøse ende af performancecruiser-skalaen. Jeg så en typisk skandinavisk båd med masser af træ, blå hynder og et BMI, der viste klar overvægt.

Da jeg godt to måneder senere havde et gensyn med båden, var det i Palma de Mallorca. Og jeg må sige, at det ændrede mit syn på båden. Måske var det, fordi vejret var perfekt til sejlsport, eller fordi manden bag båden, legendariske Pelle Petterson, var om bord. Klart er det imidlertid, at båden ikke bibringer de store revolutioner. Den er på alle måder en båd, der ligger i den skandinaviske tradition af velsejlende smukke både med fokus på at bibringe komfort og behag, men uden at sælge ud på den ydre og indre æstetik.

Nyt brand til gammelt værft

For Delphia Yachts er købet af Maxi-brandet den vigtigste brik i et spil om at ændre på værftets image som en producent af gode, lidt ligegyldige både til en relativ lav pris. Maxi skal positionere Delphia i konkurrence med f.eks. Arcona, X-Yachts og Dehler og potentielt samle nogle af de skibbrudne Najad-fans op.

B972016995Z.1_20150624171632_000+GCTM47S1.1-0.jpg

»Delphia har 700 ansatte. Vi har bygget og bygger masser af både for de mere kendte brands. Det er dem, vi nu kommer i direkte konkurrence med,« siger Delphias ejer, Wojciech Kot.

I dag producerer værftet J/70- og J/80-både og motorbåde fra Outern og Searay.

Effektiv byggemetode

Maxi 1200 er bygget med traditionelle skot og en bærende glasfibermatrix-bundramme. Skroget er støbt med en Irex-skumkerne, håndoplagt glasfiber og vinylester som lim.

Arcona 380 – havets BMW

»Vinylester handler ikke så meget om at spare vægt, eller om at båden bliver stivere. Derimod er det vores vurdering, at bådene holder bedre og bliver langtidsholdbare, når man bygger, som vi gør,« fortæller Wojciech Kot. Han uddyber, at en af øvelserne med den Maxi 1200 er at tage erfaringerne fra Maxi 1300, som Najad-værftet lige nåede at bygge, før det gik konkurs. Dengang brugte man 2.600 timer på at bygge en Maxi 1300. Målet er at bruge 1.700 timer pr. båd på Maxi 1200, hvilket ifølge Wojciech Kot vil gøre båden konkurrencedygtig på prisen.

Trængsel ved spillene

Det mest markante feature i cockpittet er, at storskødet er placeret med sit eget spil på en piedestal. Det giver mindelser til meget større både fra 1990’erne, TP 52’erne eller senest den hyperfede italienske Advanced 44, som blev testet i BådNyt nummer 501.

»Jeg kan godt lide at få storskødet væk fra spil og aflastere i borde, hvor der i forvejen er trængsel. I setuppet her er det et spil, der kører skødet både ud og hjem. Så længe der er vind, betyder det, at man ikke behøver at tage skødet af spillet,« siger Pelle Petterson, mens han demonstrerer, hvor Lewmar 50 Backwinding-spillet med et tryk på en knap kører skødet ud eller ind.

B972016995Z.1_20150624171632_000+GCTM47JN.1-0.jpg

Det til trods er der temmelig crowded i cockpittet netop ved genuaspillene, der er kilet ind i begge sider mellem rattene, storskødespillet og cockpitbordet. Spillene er på denne første båd i 1200-serien sat op som manuelle og skal bruges til betjeningen af fok, genua og større asymmetriske flyvesejl, hvor en eller flere af de i alt fire aflastere kommer i spil.

»På den næste båd flytter vi rattene fem cm agterud, mens storskødekonsollen kommer 30 cm frem. Det bliver en option, om man ønsker et kortere cockpitbord, hvilket vil give endnu mere plads,« siger Pelle Petterson.

Båden har et lækkert udført bovspryd i rustfrit stål, der også skjuler stævnankeret. Den har et fire mm tykt teakdæk, mens der er fald, der er ført tilbage til cockpittet i føringer i hulrummet i ruftaget, der til gengæld ikke er teakbelagt. Lugerne er røgfarvede og flush-monterede.

Fornuftigt – for det meste

Om læ kommer man til at tænke på den prisvindende Dehler 38, hvor det også lykkedes at skabe en lys og hyggelig salon tro mod traditionen, men dog med et lille pift af noget mere moderne. Personligt er jeg ikke den store fan af denne meget traditionelle tilgang til apteringen, men der er ikke tvivl om, at båden, der med Pelle Pettersons ord er tænkt som en Gentlemen’s Boat, vil appellere til sit publikum i Volvo-segmentet.

Til gengæld er jeg begejstret for skrogvinduerne, der sidder dybt placeret i vindueskarmen og bidrager til en fornemmelse af masser af rum. Jeg er også glad for de rundede teakkarme og de mange lyse flader omkring pantryet. Jeg faldt også for monteringen af ovnen i enden af det bærende bordelement i pantryet. Og naturligvis er der en vinkælder i en Gentlemen’s båd – det klæder den, og det manglede.

Havets Aston Martin

Pantryet er godt med køl, frys og masser af bord- og skabsplads. Salonen har gode gribemuligheder, og otte personer sidder let rundt om bordet, der kan sænkes og gøres til en god bred dobbeltkøje. Ejerkahytten er placeret fremme. Den er rummelig, sengen er bred og lang, madrassen tyk. Der er stuveplads under sengen, og skabspladsen er tilpas.

Til gengæld er agterkahytten i bådens venstre side noget af et kompromis. Køjens areal er godkendt, men højden og de utrolig mange kanter trækker ned og gør reelt kahytten til en børnekahyt eller en enkeltmandskahyt for voksne. I toilet- og baderummet er pladsen generøs, og stilen er udsøgt med den kurvede håndvask, teakristen i båden og teaksædet, der kan slås ned over toilettet og bruges som sæde til omklædning før og efter et bad. Spejle, lys og skabe vil gøre enhver sejlerkone glad.

B972016995Z.1_20150624171632_000+GCTM47PL.1-0.jpg

Båden kommer også i en udgave med to agterkahytter. Det går primært ud over det netop beskrevne toilet- og baderum, der bliver mindre og flyttes frem i salonen, der også vil lide under denne disposition, da den bliver mere kompakt og mindre rummelig i sit udtryk.

Sådan sejler den

Der var perfekt sejlvejr, da vi var på vandet, dog var vinden noget springende og varierede i styrke fra tre til syv m/sek. Båden sejlede let og ubesværet og virkede lettere, end jeg havde forventet. Når vinden byggede op, mærkede man accelerationen prompte. På krydset gik båden 6,2-6,4 knob, og på det flade vand på Palmabugten den dag var vendevinklerne fine på cirka 80 grader. Båden har 9/10 rig, og vi sejlede med fok, der var passende, når det blæste syv m/sek., men for lille, når det blæste tre. Der er langt op til, at båden kan rigges med genua, hvilket vil være en klar anbefaling, hvis man overvejer at bruge den til kapsejlads – ellers ikke.

Båden kunne efter min mening godt være en anelse mere responsiv på roret på krydset, hvor man ikke fik mange signaler om, hvorvidt man var i rum eller skrald vind. Pelle Petterson og Wojciech Kot var klar over dette og havde det på to do-listen for optimeringer.

B972016995Z.1_20150624171632_000+GCTM47QF.1-0.jpg

B972016995Z.1_20150624171632_000+GCTM47PH.1-0.jpg

»Vi kommer til enten at flytte kølens bulb lidt frem eller evt. arbejde med rorprofilet,« fortalte Pelle Petterson. Det lyder måske drastisk, men det er reelt en mindre justering.

På løberne har Petterson velsignet Maxi 1200 med en 120 kvm ordentlig stor gennaker, der får den til at live op. Vores hurtigste fart på dagen blev målt til 18,8 knob. Samtidig var det imponerende, hvor meget man kunne presse båden på hård skæring, uden at roret mistede sit greb i vandet. Målet for Pelle Petterson var at lave en Gentleman’s Yacht. Målet for Delphia var at få et nyt produkt på hylderne, der kan appellere til en målgruppe uden for værftets normale. Begge dele må sige at være lykkedes. Maxi 1200 vil have appel til den traditionelle bådkøber, der ønsker en moderne båd baseret på den skandinaviske tradition. Den er sammenlignelig på alle punkter med både som Arcona og Najad og både fra X-Yachts Xc-serie bortset fra prisen. For mens Najad og X-Yachts ligger godt over 2 mio kr. for en båd på knap 40 fod, ligger Maxi 1200 på ca. 1,7 mio. kr. Det skal dog siges, at testbåden med udstyr koster 1,9 mio. kr. To af årets bedste både 2015

Delphia viser med båden, at deres håndværk er helt på niveau med de to sidstnævnte. Og med Pettersons streg står de med en elegant båd. Udfordringen er den samme, som Skoda stod over for år tilbage, da bilen skulle gå fra et østeuropæiske discountprodukt til at være et brand på højde med VW’s produkter. Det er et langt, sejt træk, og med Maxi 1200 er man kommet godt fra start.

Maxi 1200

  • Længde: 12,16 m
  • Vandlinje: 11,56 m
  • Bredde: 3,75 m
  • Dybgang: 2,32 m
  • Mastehøjde: 15,78 m
  • Vægt: 7,3 tons
  • Kølvægt/-procent: 2,5 tons/34%
  • Storsejl: 46,5 kvm
  • Fok: 37,5 kvm
  • Gennaker: 120 kvm
  • Motor: 28 hk
  • Design: Pelle Petterson
  • Værft: Delphia Yachts
  • CE-kategori: A
  • Pris: Fra 1.771.418 kr. inkl. moms
  • Yderligere information: maxiyachts.com

Test af Grand Soleil 46

19-04-2011: Grand Soleil 46 er en elegant båd, der har fået værftet Cantiere del Pardo tilbage i sporet Læs artikel

Test: Skræddersyet dansk nyhed

07-08-2009: Lad køberen få medbestemmelse, lyder en del af opskriften på Lars Froms nye Vivace 34, der bygges på Bachs Værft i Hvalpsund. Læs artikel

Test: Oceaner af plads i sejlbåden

03-08-2009: I den rendyrkede Cruiser Tango 33 får du plads, som sjældent er set i denne bådstørrelse, og prisen er som Tom K's speeder - i bund. Læs artikel

Test: Stilfuld svensker til tursejleren

15-11-2008: Svenske Malö er aktuel som aldrig før. Den klassiske båd fra hinsidan leverer gedigent håndværk, gode sejlegenskaber og masser af komfort. Læs artikel

Test: Familiens Formel 1

10-10-2008: X-Yachts har begået en velsejlende 34-fods båd, som kan sejle fra konkurrenterne i kapsejladser og samtidig give masser af komfort og sejlglæde på langturen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...