Find mere om:
Test af DB 22 | båd.guide.dk

Test af DB 22

Designer Jan Pedersen fra Aarhus har skabt en tjekket DB 22, som allerede planer ved seks m/sek. Og så koster den kun 155.000 kr. sejlklar – hvis du altså selv er villig til at bygge den.

Den anerkendte båddesigner Jan Pedersen fra Aarhus har igen slået nye, flotte streger til en sejlbåd. Denne gang er det en 6,7 meter lang DB 22. Og vi kan allerede afsløre, at den sejler supergodt – i hvert fald da vi for nylig var ude i minusgrader at sejle.

7,2 knob på kryds med to personer i trapez nåede vi. Uden to mand i trapez vil den sejle mellem 0,3 til 0,5 knob langsommere.

Der er intet reb i storsejlet, hvor storsejlets fald sættes fast med et hook, så det ikke glider ned under sejlads. Der er heller intet generende hækstag, til gengæld er der brede salingshorn, der er vinklet bagud med 25 grader, så masten ikke falder forover på læns.

B971928744Z.1_20150318180143_000+GB3JR76A.1-0.jpg

Forstags-spændingen styres af den bagudrettede rig, og kickenstrappen og storskødetrykket hjælper til med at holde forstaget strakt, så fokken får en fladere indgang. Derved reduceres krængningen, og riggen pumper mindre i bølger. Men det primære redskab til at åbne og tviste sejlet er Cunninghamhalet, der både krummer masten og flader storsejlet.

Det går stærkt

Under testen var den samlede vurdering af bådens krydsfart positiv, ganske få ville kunne følge den nye Aarhus-båd, der til gengæld ikke går specielt højt til vinden. DB 22’eren vender over 90 grader, men falder man bare 10 grader dybere til 55 grader på kryds, øges farten betragteligt med 1,5 knob, når to mand står i trapez.

Under testen var båden i god balance på roret, der har et godt greb i vandet. Jan Pedersen overvejer nu at gøre rorbladet en anelse dybere for at få et bedre greb i vandet, hvilket giver en endnu bedre kontrol, når båden presses i frisk vind som under en testsejlads på Aarhus Bugt i 10-12 m/sek.

Under en test i Kalundborg var der glade smil hos unge sejlere – de var helt oppe på fem personer i båden samtidig.

»De planede 14 knob, og de unge syntes, det var ret sjovt at stå i trapez. I det hele taget vil jeg gerne appellere til de mange trapez-sejlere, der måske synes, at andre tunge både er for kedelige. Men jeg vil også måle båden ind til DH, hvor jeg dropper trapezen, fordi det ikke er tilladt. DB 22’eren skal kunne bruges til mange ting,« siger Jan Pedersen, der har ladet sig inspirere af Dansk Sejlunions nye sejlsportsliga, fordi ligaen er et godt miks af sejlere i alle aldre.

Tegner tit en båd

Selv om der sejles i J/70er i ligaen, var det ikke den båd, som fik designeren til at tegne DB 22’eren.

»Det er nu ikke J/70eren, jeg har kigget efter, selv om jeg støtter op om den nye sejlsportsliga, men jeg sidder faktisk tit og tegner en båd, når jeg har fri, og pludselig var den der. I størrelse minder den mere om en CB 66’er. Mit mål er, at det skal være en båd, som mange klubber og sejlere har råd til at investere i. Derfor er DB 22’eren ikke med kulfibermast, men med alumast og almindelige dacronsejl fra Ullmann Sails i stedet for laminatsejl og ingen rulle til fokken, blandt andet. Og samlesættet har jeg lavet, så alle kan finde ud af at samle den ud fra fem grundpakker, man modtager ved køb. Jeg overvejer også at opgive en fast pris for båden, når den er bygget helt færdig,« fortæller Jan Pedersen, der står koncentreret i trapezen.

B971928744Z.1_20150318180143_000+GB3JR77F.1-0.jpg

Jeg skal dog ikke nyde noget af at stå i trapez, når vandet er under fem grader varmt. Men let så det ud, da Jan Pedersen og hans 17-årige datter, Sara, stod på siden af båden, mens jeg fik lov til at styre. Båden ligner en nedskaleret Volvo Ocean Race 65 og er hamrende flot, især når den ses forfra. Med et helt åbent cockpit og dæk kan man nemlig tydeligt se linjerne, der bliver brede agter, og det giver båden en god skrogstabilitet, selv om den kun vejer 490 kilo og er 2,08 meter bred.

Dykker ikke på læns

Fladbundet er den også som en Volvo Ocean 65. Derved øges bådens surfegenskaber betragteligt, og da den også er fladbundet godt fremme, løfter den sig, når den surfer. Den flade bund betyder dog også, at DB 22’eren på kryds helst skal sejles med mindst 10 graders krængning, så bølgerne rammes af det første knæk på båden, ellers stamper den i søen og bremses en anelse, kunne vi konstatere.

Gennakeren blev sat og havde lige en anelse for meget friktion, da den skulle ud af den smarte spilertragt, men det bliver der arbejdet på, så den kører lettere, forsikrede Jan Pedersen, der også måtte indrømme, at det åbne forskib gør, at der kan komme vand ind i spilertragten, når der er bølger, men vandet løber lynhurtigt ud af det åbne cockpit, der er rigtig godt indrettet.

Målet er, at tre voksne eller fire juniorer skal kunne være i båden, uden at de går i vejen for hinanden. Umiddelbart viser de første test, at den optimale, samlede mandskabsvægt skal ligge på mellem 270 og 300 kilo.

B971928744Z.1_20150318180143_000+GB3JR763.1-0.jpg

Når man designer en båd til unge sejlere fra 17-18 år og opefter, skal sikkerheden være i top. For dygtige sejlere vil helt sikkert trække gennakeren ud af spilertragten, når det blæser over 10 m/sek., og så kan DB 22’eren godt smide sig hysterisk som andre både på under 500 kilo. Også selv om der er 160 kilo bly placeret 170 cm nede.

»Båden kan overholde Dansk Sejlunions DH-regler om stabilitetskrav, der sikrer, at den rejser sig op igen. Kølprocenten er høj, og stivheden i båden har vi ikke gået på kompromis med,« siger Jan Pedersen.

Fremragende klubbåd

DB 22’eren viste sig at være rigtig sjov at sejle i. Det mindste ryk på roret gav respons, og jollefølelsen er stor, hvilket man i Dansk Sejlunion mener skal fastholde og tiltrække nye sejlere til vores sport, hvor kapsejladsbådene kan være mere sexede end de ældre Folkebåde, H-både og Spækhuggere.

B971928744Z.1_20150318180143_000+GB3JR751.1-0.jpg

BådNyt kan kun være enig, for sejlglæden i denne båd er stor, når man kan plane pænt vildt i ni m/sek., så bølgerne står ud til siderne. DB 22’eren kan også blive et hit, fordi klubber og private kan bygge båden for 155.000 kr. og komme billigt på vandet. Båden kunne også være en fremragende øvelsesbåd for sejlere i sejlsportsligaen, der lige nu er populær blandt klubberne. Bedst er det selvfølgelig, at en klub køber to byggesæt, så der er to ens både, der kan kæmpe mod hinanden. Og med en så lav pris vil nogle have råd til at købe to DB 22’ere, hvis de altså sætter tid af til at bygge dem selv.

DB 22

Længde: 6,70 m
Bredde: 2,08 m
Dybgang: 1,70 m
Vægt: 490 kilo
Kølvægt: 190 kilo
Mastlængde: 9,3 m
Bomlængde: 3,2 m
Bovsprydlængde: 2,25 m
Storsejl: 17,5 kvm
Fok: 10,5 kvm
Gennakker: 40,0 kvm
Skrog/materiale: Marine krydsfiner
CE: Forberedt for CE-certificering
Design: Design Big, Jan Pedersen
Pris for samlesæt med sejl og mast: 155.000 kr.
Kontakt: buildaboat.dk Aarhus, mobil +45 26 18 63 00

Test af Corsair 750 Dash MR II

15-03-2014: Corsair 750 Dash Mk II er den mest vellykkede foldetrimaran fra det australske værft. De seneste forbedringer har gjort den mere velsejlende og mere beboelig, og samtidig har den en unik lav pris for en flerskrogsbåd. Læs artikel

Nyhed: Seks på stribe

22-02-2013: Om østjyder har et særligt gen, når det gælder produktion af store sejlbåde er uvist, men faktum er, at landets seks største sejlværfter alle ligger langs den jyske østkyst med Nordborg i syd og Skærbæk i nord. For første gang er det lykkedes at få dem alle til at udstille på bådudstillingen i Fredericia, og her kan man for alvor se, hvad danske bådkonstruktører kan præstere i det nye årtusinde. Læs artikel

Guide: Racermaskinen

07-12-2012: Jesper Bank og Elvstrøm Sails har fået en temperamentsfuld Farr 400 hjem. Den skal sejle kapsejlads i Danmark, Tyskland og USA. Holdet har allerede sejlet 21,6 knob på læns. BådNyt fik en eksklusiv tur fra Aabenraa til Flensborg. Læs artikel

Test af Bavaria B/one

09-11-2012: Det prestigefulde Farr Yacht Design har tegnet den nye klassebåd, der bygges af Bavaria. B/one koster kun 216.000 kr. Den planer let 13 knob. Efter en test tror vi på, at den kan tiltrække både unge og ældre sejlere. Læs artikel

Test: Trimaran der er til at betale

09-05-2009: Danmarks næststørste bådeværft, Quorning Boats, er klar med med en ny trimaran, Dragonfly 28. Den er sjov, den kan trailes - og den er til at betale. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...