Find mere om:
Nyhed: Dansk båd nomineret til årets båd i.. | båd.guide.dk

Nyhed: Dansk båd nomineret til årets båd i Europa

25 både er nomineret til titlen som European Yacht of the Year 2016, og juryen har nomineret én dansk båd, nemlig Quorning Boats Trimaran Dragonfly 25. Sidste uge bragte vi 10 af de udvalgte både. Her følger de resterende. Vinderne vil blive offentliggjort den 23. januar til verdens største bådmesse i Düsseldorf.

LUXURY CRUISER SUNBEAM 40.1

B972094963Z.1_20150930191542_000+GQJO6JQN.1-0.jpg

Uafhængige linjer af bedste byggestandarder og tilmed en masse smarte funktioner. Båden er ifølge kollegerne fra EYotY-juryen også overbevisende under sejl.

  • Længde 11,99 m. Bredde 3,99 m. Dybdegang 2,00 m. Vægt 8,5 tons.


LUXURY CRUISER ADVENTURE 55

B972094963Z.1_20150930191542_000+G80O691T.1-0.jpg

Robust blue water-cruiser i aluminium, designet af Berckemeyer Yacht Design i Tyskland. Skibet er med en nordisk inspireret indretning og leveres med en hydraulisk sænkekøl.

  • Længde 16,75 m. Bredde 4,8 m. Dybdegang 1,4-3,05 m. Vægt 17,5 tons.


LUXURY CRUISER MAXI 1200

B972094963Z.1_20150930191542_000+GQJO6JQ6.1-0.jpg

Udviklet af Pelle Petterson, bygget på Delphia Yachts i Polen. Den nye luksuskrydser med rødderne dybt plantet i den svenske tradition overbeviser med gode sejlegenskaber og mange funktionelle løsninger.

  • Længde 12,16 m. Bredde 3,75 m. Dybdegang 2,32 m. Vægt 7,3 tons.


LUXURY CRUISER OYSTER 475

B972094963Z.1_20150930191542_000+GQJO6JQH.1-0.jpg

Spændende udvikling af Oyster 46. Med hensyn til kvalitet og faciliteter satte briterne i mange år standarden inden for luksus cruising i størrelse XL.

  • Længde 14,81 m. Bredde 4,41 m. Dybdegang 2,16 m. Vægt 16 tons.


FLERSKROGSBÅDE DRAGONFLY 25

B972094963Z.1_20150930191542_000+GH7O6JTF.1-0.jpg

Feltets eneste danske båd er ikke just debutant i EYotY-sammenhæng. Værftet har tidligere vundet konkurrencen, og det bliver spændende, om den lille Dragonfly 25 vil imponere resten af juryen og resten af verden. Konceptet er det velkendte swing wing kombineret med et hurtigt dagsejler-look.

  • Længde 7,65 m. Bredde 5,80 m. Dybdegang 0,3 – 1,5 m. Vægt 1,1 tons.


FLERSKROGSBÅDE BALI 4.3

B972094963Z.1_20150930191542_000+G80O692M.1-0.jpg

Det nye mærke fra Frankrig er et datterselskab under Catana Catamarans. Den usædvanlige Bali-koncept er kendetegnet ved veludbygget topplatform/cockpit. Dette åbner op for nye muligheder for designerne for at øge komforten på dæk og om læ.

  • Længde 12,60 m. Bredde 7,12 m. Dybdegang 1,20 m. Vægt 11,3 tons.


FLERSKROGSBÅDE DAZCAT 1495

B972094963Z.1_20150930191542_000+G80O6927.1-0.jpg

Til tursejleren på speed. Dazcat er fra England og sender i øjeblikket en række meget sporty letvægtskatamaraner på markedet. Den nominerede båd er værftets flagskib Dazcat 1495.

  • Længde 14,95 m. Bredde 7,5 m. Dybdegang ej oplyst. Vægt 5,5 tons.


FLERSKROGSBÅDE COMET CAT 37

B972094963Z.1_20150930191542_000+G80O691R.1-0.jpg

Marc Lombard har tegnet den nye katamaran fra Comar Yachts i Italien. Den er et sporty og resultatorienteret koncept og har samtidig et moderne skrog og to sidemonterede styrepositioner.

  • Længde 11,10 m. Bredde 5,84 m. Dybdegang 1,59 m. Vægt 7,90 tons.


FLERSKROGSBÅDE SLYDER 47

B972094963Z.1_20150930191542_000+GQJO6JQL.1-0.jpg

Spændende kombination af ydeevne og høj livability på to skrog. Slyder 47 er bygget under tysk ledelse i Italien. Vi kender desværre ikke så meget til båden endnu, men det kommer vi til.

  • Længde 14,3 m. Bredde 7,15 m. Dybdegang 0,9-2,3 m. Vægt 8,2 tons.


LUXURY CRUISER GRAND SOLEIL 46 LC

B972094963Z.1_20150930191542_000+G80O693J.1-0.jpg

Mindre sport, mere komfort. Værftet Cantiere del Pardo i Italien bygger med 46 LC (Long Cruise) for første gang en bluewater-cruisingbåd.

  • Længde 14,72 m. Bredde 4,41. m Dybdegang 2,3 m. Vægt 12 tons.


SPECIAL YACHTS QUANT 23

B972094963Z.1_20150930191542_000+GQJO6JQJ.1-0.jpg

Godt nyt til fly- og foilinteresserede. For første gang er der en foilende båd med i European Yacht of the Year. Den schweiziske Quant 23 er den første 100 pct. ”flyvende” kølbåd i verden. Båd og koncept kommer fra DSS-Pabst Hugh Welbourne fra England.

  • Længde 7,08 m. Bredde 1,96 m. Dybdegang 0,40-1,75 m. Vægt 270 kg.


SPECIAL YACHTS FARR 280

B972094963Z.1_20150930191542_000+G80O6948.1-0.jpg

Konkurrencen har i år også en TP52er med i lineup-et – eller en mini TP52er. For nomineret er Farr Yacht Designs ultimative sportsbåd Farr 280, som produceres og samles i Dubai hos PCT.

  • Længde 8,72 m. Bredde 2,87 m. Dybdegang 2,1 m. Vægt 1,6 tons.


SPECIAL YACHTS BENTE 24

B972094963Z.1_20150930191542_000+G80O691A.1-0.jpg

Lille, overkommelig og innovativ: Sjældent før har man set et lystbådskoncept, der er så spændende. Bente 24 kommer fra et ungt team fra Tyskland og kommer til at berige markedet med friske vinde og masser af gode idéer.

  • Længde 7,55 m. Bredde 2,75 m. Dybdegang 1,8 m. Vægt 1,3 tons.


SPECIAL YACHTS CORSAIR PULSE 600

B972094963Z.1_20150930191542_000+G80O6912.1-0.jpg

Den 450 kg lette Trimaran vil få pulsen i vejret på de fleste sejlere. Båden er bygget af Corsair, der dermed kommer til at udvide produktpaletten med en rendyrket trebenet racerlystbåd.

  • Længde 6 m. Bredde 4,5 m. Dybdegang 0,2-1,20 m. Vægt 450 kg.


SPECIAL YACHTS FAREAST 28R

B972094963Z.1_20150930191542_000+G80O693H.1-0.jpg

Lillesøsteren til carbonraceren Fareast 33R. Bådene bliver bygget i Kina, og det forventes, at de får etableret sig som en klassebåd med dertilhørende kapsejladskalender over hele Europa.

  • Længde 9,07 m. Bredde 2,75 m. Dybdegang 1,75 m. Vægt 1,4 tons.

Luxury Cruiser

Adventure 55

Robust blue water-cruiser i aluminium, designet af Berckemeyer Yacht Design i Tyskland. Skibet er med en nordisk inspireret indretning og leveres med en hydraulisk sænkekøl.

Længde 16,75 m. Bredde 4,8 m. Dybdegang 1,4-3,05 m. Vægt 17,5 tons.

Luxury Cruiser

Grand Soleil 46 LC

Mindre sport, mere komfort. Værftet Cantiere del Pardo i Italien bygger med 46 LC (Long Cruise) for første gang en bluewater-cruisingbåd.

Længde 14,72 m. Bredde 4,41. m Dybdegang 2,3 m. Vægt 12 tons.

Luxury Cruiser

Maxi 1200

Udviklet af Pelle Petterson, bygget på Delphia Yachts i Polen. Den nye luksuskrydser med rødderne dybt plantet i den svenske tradition overbeviser med gode sejlegenskaber og mange funktionelle løsninger.

Længde 12,16 m. Bredde 3,75 m. Dybdegang 2,32 m. Vægt 7,3 tons.

Luxury Cruiser

Oyster 475

Spændende udvikling af Oyster 46. Med hensyn til kvalitet og faciliteter satte briterne i mange år standarden inden for luksus cruising i størrelse XL.

Længde 14,81 m. Bredde 4,41 m. Dybdegang 2,16 m. Vægt 16 tons.

Test af Arcona 380

11-10-2014: Arcona 380 koster 2 mio. kr., men så får man også supersejlegenskaber, et lækkert design, fine materialer og godt håndværk for pengene. Læs artikel

Test af Luffe 37

21-04-2014: Der skulle gå en menneskealder, før en af Danmarks dygtigste konstruktører og bådbyggere syntes, at det var på tide at sende sin førstefødte på pension og lade en ny generation tage over. Læs artikel

Test af X-Yachts Xp 55

22-10-2013: ... men den kan både bruges til cruising og kapsejlads, lyder det fra X-Yachts’ designer, Niels Jeppesen, om den elegante båd, der sejlklar med en del udstyr koster 8,5 mio. kr. Xp 55’eren sejler som en drøm. Læs artikel

Nyhed: Seks på stribe

22-02-2013: Om østjyder har et særligt gen, når det gælder produktion af store sejlbåde er uvist, men faktum er, at landets seks største sejlværfter alle ligger langs den jyske østkyst med Nordborg i syd og Skærbæk i nord. For første gang er det lykkedes at få dem alle til at udstille på bådudstillingen i Fredericia, og her kan man for alvor se, hvad danske bådkonstruktører kan præstere i det nye årtusinde. Læs artikel

Test af X-Yachts Xp 50

14-12-2012: Performance Cruiser i European Yacht of the Year-konkurrencen er kategorien, hvor man ser de nyeste tendenser inden for sejlegenskabsforbedrende design. Vi stiller skarpt på danske Xp 50, der er blandt de fem nominerede. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...