Find mere om:
Syv til sejlerne | båd.guide.dk

Syv til sejlerne

De nyeste tendenser inden for design, teknologi, kapsejladser.

1. 70 fod lang trimaran blæst omkuld

MOD70-trimaranen "Spindrift" styrtede i sidste weekend på fladt vand ud for Irland. To sejlere blev fløjet fra den forulykkede båd til hospitalet i Dublin. Her blev det konstateret, at besætningsmedlemmet Jacques Guichard havde brud på bækkenet. Alle andre besætningsmedlemmer kom i sikkerhed og havde det efter omstændighederne godt.

B97223855Z.1_20130626193851_000+GQV53B06.2-0.jpg

"Spindrift" væltede på første ben på sejladsen Route des Princes ud for Dun Laoghaire i Irland.

Yann Guichard, der er skipper på Spindrift, fortalte efterfølgende om styrtet:

»Vi havde 22 til 24 knob vind ved starten af sejladsen med vindstød på op mod 30 knob (svarende til kuling, red.). Dermed var vi på grænsen for MOD70'ernes formåen. Faktisk var vi der, hvor det handlede mere om overlevelse end om kapsejlads. Alle både var rebede og sejlede med reducerede forsejl. Vi var startet i læ af de andre MOD70'ere og lå i vindskygge, da vi pludselig blev ramt af et kraftigt vindstød, der i bogstaveligste forstand lagde os fladt ned.«

Båden blev efterfølgende bjærget i land i ét stykke og vil blive sejlklar igen i nær fremtid. Mest medtaget var riggen, der kollapsede, få sekunder efter at båden var vendt rundt.

Du kan læse mere om bådene og sejladerne på http://www.multionedesign.com/en/2013-program.html.

MOD70 er en fransk designet trimaran. Bådene, der er helt ens, bygges af CDK Technologies i Frankrig. Der er i øjeblikket syv professionelle teams, der deltager i et omsejlende MOD70-mesterskab under navnet Multi One Championship. Sejladserne foregår i Middelhavet, Atlanten og rundt om De Britiske Øer. Serien afsluttes med langdistancekapsejladsen Jaques Vabre Transat. Den har start 3. november i Le Havre i Frankrig og har mål i Itajai i Brasilien.

2. Tredje gang er…

Det er ikke kun i Hollywood, at det er populært at lave en 2’er eller en 3’er, når man har lavet en succesfuld 1’er. Værfterne er også gode til at ryste ”nye” både ud af gamle forme. Seneste eksempel er Hallberg-Rassy, der er klar med HR 43 Mk III til efteråret.

Tidligere var centercockpittet Hallberg-Rassys signatur sammen med det solide alu- og glas-sprayhood. Og det svenske værft er i disse år ved at opgradere flåden af netop centercockpit-bådene. Det betyder, at forme, rig og øvrig struktur er det samme som ved den originale Mk I, mens bådens indre opgraderes. Det betyder igen, at man kan lancere en næsten ny båd, men at man sparer penge på udvikling og produktion, da denne del af arbejdet jo er gjort.

Nu er turen kommet til Hallberg-Rassy 43. Den originale båd er fra 2001 og blev lavet i 150 eksemplarer. I 2008 kom Mk II med 28 forbedringer, primært centreret omkring bådens dæk og rig. Riggen blev lidt højere, og dækket blev støbt i en ny form med blandt andet større luger. Og nu er vi så fremme ved den ”nye” Mk III’er.

B97223855Z.1_20130626193851_000+GQO53COS.2-0.jpg

Nu med ...

Den mest synlige ændring i forhold til Mk II er antallet og størrelsen på vinduerne – der er blevet flere, og de er blevet større. Flere vinduer og hvid garnering skal tilsammen bidrage til, at båden bliver mere lys og imødekommende om læ.

Konkret er salonvinduerne blevet større, der er kommet fire skrogvinduer, som hver er otte cm lange. Pantryet er blevet syv cm længere. Som tilvalg kan man også forbedre sejlegenskaberne. Båden kan nemlig leveres med optrækkelige bov- og hækpropeller, ligesom man kan tilkøbe et FatFurl-rullestorsejlssystem fra Elvstrøm, der gør det muligt at have et rullestorsejl, der ikke er skåret negativt. Derved får man et sejlareal, der ligger tæt på et konventionelt storsejlsareal.

Båden har verdenspremiere i Elløs d. 11.-12. oktober i år. Prisen forventes vanen tro at være høj.

3. Designpris til tysk Wally Cento Hamilton

Det er ikke kun italienerne, der kan det der med design. Det fremgår af den kendsgerning, at båden Wally Cento Hamilton, designet af judel/vrolijk & co i Bremerhaven, vandt prisen Neptune Special Award ved Boat International Magazine World Superyacht Awards 2013.

Båden, der er 30,48 meter lang svarende til 100 fod, blev hædret for sine sejlegenskaber. Båden er den første i verden, der er designet i overensstemmelse med den nye Wally Cento-boksregel, der foreskriver smalle linjer som Wally-klassens grundlæggende dna. Båden har 640 m krydsstel og en gennaker på 970 m. Båden går over 25 knob og vejer 50 tons. 29 af dem sidder i sænkekølen, der er mellem 4,5 og 6,5 meter dyb.

4. Dona Bertarelli vil slå rekorder

B97223855Z.1_20130626193851_000+GQO53D04.2-0.jpg

Den kendte sejler Ernesto Bertarelli er ikke den eneste i sin familie, der er glad for vand og fart. Hans søster Dona Bertarelli har det også i blodet. Ud over deres glæde for sejlsporten og hurtige flerskrogsbåde deler de også det privilegium at være hovedrige. Derfor var det helt naturligt, at Dona købte verdens hurtigste sejlbåd på de lange distancer, den tidligere "Banque Populaire V", der har rekorden Jorden rundt blandt flere andre. Båden får debut med nyt ydre på kapsejladsbanerne, når starten går til Fastnet Race d. 11. august. Der er ikke kommet meget nyt ud om båden og besætningen, siden Dona Bertarelli købte den i begyndelsen af året, men målet er fortsat at slå rekorder overalt på Jorden. Båden er 40 meter lang, 23 meter bred, vejer 23 tons og har et krydsstel på 710 m.

5. Over Atlanten på fem døgn

Den efterhånden legendariske singlehandsejler Francis Joyon har taget endnu en skalp.

Tålmodighed er en dyd hedder ordsproget, og det viste sig at holde vand for Francis Joyon, der ventede og ventede og ventede i havnen i New York. Han ventede på det rette vejrvindue, som skulle bruges for at slå Thomas Covilles stående rekord på den klassiske distance fra "Den Nye Verden" og "hjem" til England – nærmere bestemt fra New York til Lizzard Point ud for Wales.

Den nye rekord lyder på 5 dage, 2 timer, 56 minutter og 10 sekunder. Dermed kappede han 16 timer 24 minutter 30 sekunder af Thomas Covilles rekord.

665 sømil på et døgn – alene!

Francis Joyon nåede undervejs en topfart på 42 knob, han blev noteret for at udsejle 665 sømil på 24 timer som det bedste døgn, hvilket er meget tæt på en tangering af hans egen rekord for singlehandsejlere, der lyder på 666,2 sømil.

Sammenlignet med Thomas Coville valgte Joyon en betydeligt sydligere rute. De første tre døgn var Francis Joyon mellem 70 og 140 sømil efter Covilles rekord, men hans rute betød, at han i sejladsens sidste fase kunne sejle direkte kurs mod Lizzard Point, mens Thomas Coville under sin rekord i 2008 måtte krydse det sidste døgn for at komme i mål.

Den direkte distance er på 2.865 sømil og giver en beregnet gennemsnitshastighed på 23,30 knob.

Den faktisk udsejlede distance lyder på 3.222 sømil og giver en reel gennemsnitsfart på imponerende 26,2 knob.

Læs mere på trimaran-idec.com

6. Verdenspremiere på Luffe 3.6

Nu skulle det være ganske vist. Endnu en båd er på vej i vandet. Denne gang er det danske Luffe Yachts, der har nyt, som de ønsker at vise verden. Det kommer til at ske i den sidste weekend i august, nærmere bestemt den 31. august og 1. september, hvor den nye og utroligt længe ventede konstruktion Luffe 3.6 ser offentligheden i øjnene.

B97223855Z.1_20130626193851_000+GL053HDF.2-0.jpg

Lanceringen finder sted ved et ”åben båd”-arrangementet i Kolding Marina nord.

Præsentationen falder derudover sammen med Luffe Yachts 40-årsjubilæum. Under arrangementet vil det være muligt at booke en prøvesejlads. Du kan følge den sidste del af tilblivelsen af Luffe 3.6 på værftets Facebook-side.

7. Here Comes the Sun

Den længe ventede Sun Fast 3600 er nu nærmere havnebassinet end nogensinde. Båden er en storesøster til Sun Fast 3200 og har appel til sejlere, der har bådens sejlegenskaber øverst på ønskesedlen. Den er designet af franske Daniel Andrieu, og den er bygget med de mest moderne konstruktionsprincipper, der giver både styrke, stivhed og lethed. Båden har knækspant og dobbeltror. Den har som standard blykøl og kommer til at blive et stærkt kort til alle former for kapsejlads, men især til shorthand har den en fordel frem for mange sammenlignelige både i klassen. Båden kan sættes op efter ønske i forhold til rat eller dobbelt rorpinde, storskødesystem og dækslayout. Prisen er fortsat ikke oplyst.

MOD70 i tal

Længde overalt:

21,2 m

Dybdegang:

4,50 m

Mastehøjde:

29 m

Vægt:

6.300 kg

Sejlareal kryds:

310 m2

Sejlareal læns: 409 m2

1 70 fod lang trimaran blæst omkuld

MOD70-trimaranen "Spindrift" styrtede i sidste weekend på fladt vand ud for Irland. To sejlere blev fløjet fra den forulykkede båd til hospitalet i Dublin. Her blev det konstateret, at besætningsmedlemmet Jacques Guichard havde brud på bækkenet. Alle andre besætningsmedlemmer kom i sikkerhed og havde det efter omstændighederne godt.

"Spindrift" væltede på første ben på sejladsen Route des Princes ud for Dun Laoghaire i Irland.

Yann Guichard, der er skipper på Spindrift, fortalte efterfølgende om styrtet:

»Vi havde 22 til 24 knob vind ved starten af sejladsen med vindstød på op mod 30 knob (svarende til kuling, red.). Dermed var vi på grænsen for MOD70'ernes formåen. Faktisk var vi der, hvor det handlede mere om overlevelse end om kapsejlads. Alle både var rebede og sejlede med reducerede forsejl. Vi var startet i læ af de andre MOD70'ere og lå i vindskygge, da vi pludselig blev ramt af et kraftigt vindstød, der i bogstaveligste forstand lagde os fladt ned.«

Båden blev efterfølgende bjærget i land i ét stykke og vil blive sejlklar igen i nær fremtid. Mest medtaget var riggen, der kollapsede, få sekunder efter at båden var vendt rundt.

Du kan læse mere om bådene og sejladerne på http://www.multionedesign.com/en/2013-program.html.

MOD70 er en fransk designet trimaran. Bådene, der er helt ens, bygges af CDK Technologies i Frankrig. Der er i øjeblikket syv professionelle teams, der deltager i et omsejlende MOD70-mesterskab under navnet Multi One Championship. Sejladserne foregår i Middelhavet, Atlanten og rundt om De Britiske Øer. Serien afsluttes med langdistancekapsejladsen Jaques Vabre Transat. Den har start 3. november i Le Havre i Frankrig og har mål i Itajai i Brasilien.

Nyhed: Dansk båd nomineret til årets båd i Europa

02-10-2015: 25 både er nomineret til titlen som European Yacht of the Year 2016, og juryen har nomineret én dansk båd, nemlig Quorning Boats Trimaran Dragonfly 25. Sidste uge bragte vi 10 af de udvalgte både. Her følger de resterende. Vinderne vil blive offentliggjort den 23. januar til verdens største bådmesse i Düsseldorf. Læs artikel

Test af Advanced 44

23-05-2015: Med Advanced 44 skaber det italienske værft noget helt nyt, som ligger milevidt fra den kaskade af stort set ens både, som de store værfter bringer til markedet år efter år. Efter en test er det svært at få armene ned. Læs artikel

Test af DB 22

22-03-2015: Designer Jan Pedersen fra Aarhus har skabt en tjekket DB 22, som allerede planer ved seks m/sek. Og så koster den kun 155.000 kr. sejlklar – hvis du altså selv er villig til at bygge den. Læs artikel

Test af Pogo 3

21-02-2015: Den franske Pogo 3 er en fuldblodshavracer i lommeformat. Båden er meget tæt på det samme setup som de store IMOCA-både og giver mulighed for at deltage i en af singlehand-sejlsportens absolutte tinder – Mini Transaten. Om læ står båden nøgen og rå – og det er smukt. Læs artikel

Test af Arcona 380

11-10-2014: Arcona 380 koster 2 mio. kr., men så får man også supersejlegenskaber, et lækkert design, fine materialer og godt håndværk for pengene. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...