Find mere om:
Test af Dufour 335 | båd.guide.dk

Sporty og velsejlende turbåd

Dufour 335 er et friskt pust og godt bud på den moderne turbåd med sine smarte detaljer.

Vi testede Dufour 335 i under 3 m/sek., og hvad kan man så skrive om sejlegenskaberne, efter man er fløjet helt ned til Mallorca?

Jo, den 5,45 tons tunge båd er let på rattet og flytter sig hurtigt i selv mindre vindpust. Båden reagerer godt på selv det mindste ryk i rattet, og vendingerne gik let, kunne jeg konstatere. Heldigvis har Yachts journalist Michael Good testet Dufour 335, og han kommer til samme konklusion i 10 m/sek. Båden er let på rattet, og i frisk vind sejler båden 7,8 knob på halvvind, uden gennaker, og 6,4 knob på kryds med 40 grader til vinden i krap sø, hvilket er flot for en turbåd.

Balancen på roret er også i orden, men Yacht slår samtidig fast, at man skal være vaks på roret og rebe ned i tide, fordi båden med en 14,46 meter høj mast og et krydsstel på 57 kvadratmeter ellers bliver for levende, trods en moderne L-køl, der stikker 1,90 meter. På læns er båden mere tilgivende, da den har en virkelig bred hæk, der stabiliserer. Båden er med andre ord ikke en typisk førstegangsbåd, da dens levende sejlegenskaber stiller lidt større krav.

Faktisk har Dufour-bådene aldrig rigtigt været for førstegangskøbere, fortæller Sébastien Nolasco, der er ingeniør og produktchef hos Dufour Yachts i La Rochelle.

Det handler også om design

Dufour 335 har ikke noget hækstag, fordi det generer rorsmanden. I stedet har konstruktøren Umberto Felci sat en mast med lange, bagudvendte salingshorn, der er voldsomt vinklet, så masten ikke ryger forover på læns i hårdt vejr. Storsejlsskødet er monteret tilbage på cockpitbordet, hvilket betyder, at man lettere kan holde kappen på storsejlet på plads, end hvis skødningen, som set på mange nye turbåde, er monteret fremme på ruftaget.

Hvis man er træt af, at storskødet er monteret på cockpitbordet under sejlads eller i havn, så flyttes det let ud til læ side, hvor der i hver side er placeret et beslag til formålet, hvilket giver en endnu bedre vinkel på f.eks. halvvinds-sejlads.

Fordi der er mere plads uden generende agterstag, der normalt deles i to og hæfter ude i hvert hjørne af båden, har man kunnet rykke de to rat, på hver en meter i diameter, tilbage, så båden har et pænt stort cockpit. Efter vores smag er cockpitkarmene en anelse lave til rygstøtte, til gengæld er de lettere at passere, når man skal til og fra dækket.

Dufour-produktionschefen sagde til vores anke, at det er smag og behag om cockpitkarmene, og at det også handler om design, der passer til et fladt ruftag. Nedgangslugen til kahytten er virkelig dyb og bred og er lige så stor som på Dufour 445, hvilket Dufour 335 skal have point for, da man dermed har mindre risiko for at slå sig på ruftaget.

God plads om læ

Fokkeskødet er smart ført tilbage til rorsmanden til et selvskødende Harken-spil. At fokkeskødet kan håndteres af rorsmanden er en klar trend på nye turbåde, noget, som de franske både Jeanneau og Beneteau også har.

Storskødet reguleres til gengæld på ruftaget. Alle skøder og hal var i øvrigt i samme brune farve for at give et pænere look.

Sidedækket er bredt og langt, fordi masten er rykket en meter frem for at give mere plads om læ, da støtten til masten er ved indgangen til forkahytten. Masten, der er 9/10 rigget, er ifølge Dufour Yachts rykket frem for at lave en større salon, hvilket er lykkedes.

Undervantet er rykket helt ind til ruffet, så der er en bred passage mellem topvant og undervant, igen en detalje, som Dufour 335 skal roses for. Til gengæld er der ikke store point for dækslugerne, der ikke er sænkede, som man f.eks. ser det på Bavarias sejlbåde.

»Det kommer i de kommende produktioner, men vi har ikke gjort det ved denne båd, da det optager plads om læ,« sagde Sébastien Nolasco, mens vi drev hen over Palma-bugten i svag vind.

Stor rumfornemmelse

Den brede agterstavn på Dufour 335 på 3,16 meter er faktisk fem centimeter bredere end Dufour 375, og lillesøsteren har da også en kæmpe agterplatform, der gør den ideel at bade fra. Når man skal op fra vandet, skal en lille stige rulles ud, da der er lidt over en halv meter op fra vandoverfladen. Badeplatformen sænkes enkelt ned via et stykke tov.

I styrbord side findes en stor, dyb kistebænk, hvor der er en specialhylde, der holder nedgangslugen til kahytten. Fra toiletrummet er der også adgang til kistebænken.

Skottet er rykket langt frem, fordi masten er rykket frem, og det giver en ekstra stor rumfornemmelse, som var man i en 36 fods-sejlbåd. Samtidig har værftet også valgt, at der ikke er skabe på hele pladsen ude i siden, og dermed kan man præcist se, hvor bred båden egentlig er.

Bred er Dufour 335 også agten, og det giver et pænt stort toilet i styrbord side, mens der i agterkøjen i bagbord side er en dobbeltkøje, hvor man skal ligge på tværs. Der er dog ikke to meter på tværs over det hele i agterkøjen, men ligger man lidt skråt, kan et ægtepar sagtens ligge derinde. Flere ting i salonen er smart. Der er rigtigt god plads ved navigationsbordet i styrbord side, og stolen kan vippes op, så man ikke falder ud, når båden krænger.

Nede i navigationsbordet er også akkurat en plads til en bærbar computer, som dermed ikke ligger og rutsjer rundt under sejlads. I bunden af cockpittet er der en mindre vinkælder til få flasker vin - noget, der kan imponere vennerne.

Det kan man også gøre med salonbordet, der i bagbord side kan afmonteres og placeres i niveau med køjen, så man kan få en mindre dobbeltkøje.

Apteringen er i moabi-træ, og der er ikke sjusket nogle steder.

Det L-formede pantry har god plads, og en ekstra plade over komfuret sikrer mere plads. Kahytten er lys og venlig, og der findes gode udluftningsmuligheder. Fremme i forkahytten har man en to meter lang dobbeltkøje, og den er temmelig bred, bredere, end man ellers ser i 10 meter lange både.

Under køjen fremme er der et lille opbevaringsrum, men når man kigger helt frem, kan man se, at der i standardleveringen ikke er et kollisionsskot ud til stævnen, hvilket er lidt specielt.

Konklusion

Dufour 335 er fyldt med gode detaljer i cockpit, sidedækket, rig og i kahytten. Samtidig er båden sporty og velsejlende, selv om det er en båd fra Dufour Yachts cruising-serie. Prisen på 918.000 kr. sejlklar lyder måske dyrt for en 10 meter sejlbåd, men med indretning og dyre materialer og godt design er Dufour 335 en fremragende båd til erfarne tursejlere, hvor der også kan sejles kapsejlads i klubben eller Fyn rundt.

LÆS OGSÅ: Sejlbåd til den yngre sejlerfamilie

Dufour 335 Grand Large

  • Design: Umberto Felci
  • Længde: 10,28 m
  • Bredde: 3,49 m
  • Vægt: 5,45 t
  • Dybgang: 1,90 m'
  • Storsejl: 30,7 m +2
  • Genua: 25,7 m +2
  • Motor: Volvo Penta 19 hk
  • Pris: sejlklar, rigget og leveret i Egå: 918.000 kr.
  • Forhandler: Floor Marine, Egå, Floor.dk
  • Værft: dufour-yachts.com


Test af Oceanis 35

23-07-2015: Med to ror i vandet er Beneteaus brede turbåd Oceanis 35 sikker at sejle i hård vind. Masten er samtidig placeret midt i båden for at give god rorbalance på kryds, fortalte bådens designer, der var med på BådNyts test. Båden fås i tre kahyts-versioner. Læs artikel

Guide: Grinden er en drømmebåd

10-05-2015: Allan Rye fra Samsø har haft sin søstærke Grinde i snart 40 år. Og den 68-årige ortopædkirurg kunne ikke tænke sig en anden bådtype. »Den har det hele,« siger den storvindende Fyn Rundt-sejler, som mest bruger båden til tur. Læs artikel

Test af Seascape 27

25-04-2015: I seks m/sek. sejlede vi 12 knob i sloveneren. Båden har en dyb sænkekøl, markant knækspant og dobbeltror, det giver samlet set stor stabilitet til tur- og kapsejleren, men helt billig er den ikke. Læs artikel

Test af M.A.T. 1010

13-09-2013: Den nye M.A.T. 1010 har en skarp stævn, let skrog, dyb køl og sejler virkelig godt. Apteringen i kahytten er dog lidt skrabet. Læs artikel

Test af Bavaria 33

10-05-2013: Den nye Bavaria 33 har fået højere mast, dybere køl, nyt dæk, ægte træcockpit og mere plads i kahytten i forhold til Bavaria 32. Men skroget er det samme. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...