Find mere om:
Test af Faurby 335 | båd.guide.dk

Nyfødt Faurby-båd

Faurby 335E er værftets svar på de spørgsmål, potentielle kunder havde til model 325. Og den nye er som en helt anden båd.

Faurby 335E er egentlig den samme båd som den letvejrs-performer med betegnelsen 325, vi havde på vandet i 2011. Dengang var vi imponerede over bådens linjer og look, men knap så begejstrede for sejlegenskaberne, da vores test viste, at den var svær at kontrollere under sejlads med krængning på både kryds og læns.

Samtidig var der på forskellige messer flere blandt de potentielle Faurby-kunder, der ønskede sig mere plads om læ. I efteråret besluttede værftet så at ændre båden og dermed imødegå kritikken. Resultatet blev søsat i april 2014 under navnet Faurby 335E.

Det var derfor med spænding, at jeg tog turen til Middelfart for at prøve den genskabte båd. Og der var flere spørgsmål, der trængte sig på: Var båden kommet i bedre balance, havde det højere fribord den ønskede effekt i salon og kahytter, ville det påvirke dens ydre fremtoning, og påvirkede det sejlegenskaberne?

Det første møde

Det første møde med båden var ved broen i Middelfart Marina, hvor Faurby i dag har deres flydende showroom. Bådene lå smukt på linje fra den største til den mindste. Min første reaktion var, at jeg gik forbi den nye båd uden at genkende den. Den så simpelthen meget større ud end mit indre billede af båden. Så man nærmere efter, var den også højere end de større Faurby 360 og 363. Men det var altså 335’eren, der lå der og så stor ud med sit nye look.

B97992059Z.1_20140625171424_000+G8IDTR8T.1-0.jpg

På vej om bord så jeg den anden store ændring – den første var det 10 cm høje fribord – rullen til forsejlet var nu under dæk. Det er som de fleste ting på Faurby-bådene elegant lavet, og det klæder båden virkelig godt, at den er clearet fra fordækket.

Rullesystemet er fra Harken og har den detalje, at det er udstyret med en vantskrue, så man let og løbende kan justere hældningen på masten, så man får præcis det rortryk, man gerne vil have. Umiddelbart bag rullegaragen finder man et stort ankerrum, der bliver brugt til opbevaring af fendere, fortøjninger og andet udstyr.

Også løsningen ved vantene er en anden. De elegante røstjern og vantskruer fra BSI er udskiftet med nogle af mere old school karakter. Mindre elegante, men 100 procent driftssikre og funktionelle. Også lugerne er udskiftet – det er mindre synligt, men igen har værftet foretaget ændringen ud fra kravene til brugbarhed og funktionalitet, og desuden synes man hos Faurby, at de nye luger fra Lewmar med rustfri hængsler er flotte, hvilket jeg ikke er uenig i.

Mylius 18E35 har både rå maskulinitet og kølig feminisme

Roret flyttet frem

Cockpittet ligner sig selv. Eneste umiddelbart synlige ændring er, at teakdækket omkring gennemføringen ved rorpinden er flyttet et par centimeter frem i båden, og at den 8 mm tykke teak er lagt flottere op.

B97992059Z.1_20140625171424_000+G8IDTRA2.1-0.jpg

B97992059Z.1_20140625171424_000+G8IDTRAO.1-0.jpg

Om læ er bådens salon afgjort forandret til det positive. Mahogni-apteringen virker hverken for mørk eller dominerende, og 335 føles som en markant større båd end 325. Forklaringen er de 10 cm i højden, der er lagt til fribordet. For formene, som båden støbes i, er de samme, med den tilføjelse at toppen af formen er skåret af, fribordssiderne er øget med 10 cm, og der er lavet ny afrunding på toppen. Ændringen har yderligere den konsekvens, at al aptering over pantrybordniveau er blevet forlænget i forhold til de oprindelige tegninger.

Det skal her præciseres, at de 10 cm er fordelt over hele højden inde i båden – pantrybordet er hævet lidt, rummet mellem pantry-bord og skabe er større, og overskabene er lidt højere. En ændring som denne er enklere at lave for et værft som Faurby, end det ville have været for de store franske eller tyske værfter. Hvor Faurbys både er håndbyggede og kommer i stykvis i små serier, er de tyske både serieproducerede og kommer i stimer.

Slank, uden at være ranglet

Rummelighed om læ

Om læ er dinette-konfigureringen den samme, og den kommer til sin fulde ret med lidt mere luft. Også forkahytten virker større og tilbyder reel og god plads til hvile og opmagasinering af tøj og tasker. Det kombinerede toilet og bad er det samme – blot større naturligvis. Denne testbåd var derudover udstyret med et toilet af en størrelse, hvor også voksne vil kunne ramme potten, hvilket kan anbefales.

B97992059Z.1_20140625171424_000+G8IDTR9Q.1-0.jpg

Agterkahytten i bådens bagbord side stod som meget lille i min erindring, og jeg må sige, at det gør den stadig. Det er en lille og især meget lav køje. Den vil fungere optimalt til to børn og vil også kunne fungere som gæstekøje til en enkelt voksen.

Generelt er bådens håndværk i top. Det er umiskendelig skandinavisk stil, hvor træapteringen dominerer rummene sammen med beslag og lamper i rustfrit stål. Men der er også lyse malede flader i ruftaget og på indersiden af fribordet, og den store bordplade ved pantryet i laminat eller corian og de lyse hynder gør et godt job i forhold til at lysne båden og gøre den tidssvarende. Endelig fungerer lysindfaldet fra vinduer og luger godt.

Luffe 3.6 er 11 meter klassisk sejlglæde

Sådan sejler den

Testbåden var en sportsudgave. Det betyder, at den har en mastehøjde på 14,96 m og en dybgang på 1,9 m. Det stod heldigvis snart klart, at den nye båd trods de stort set identiske skroglinjer er en helt anden end sin lillesøster. For i stedet for at skulle hænge i roret for at holde båden på ret kurs, var det nu nærmest en oplevelse af at styre en båd med balanceror. Og når der kom lidt tryk op til 5 m/sek., havde vi den dag ingen problemer med opskæringer eller manglende kontrol, når der kom lidt krængning på – tværtimod. Vi kunne holde ca. seks knob på kryds og løb knap syv på halvvind. Der var desværre ikke gennaker til testbåden.

Forklaringen er, at båden har fået et andet rorprofil, hvor en større del af rorbladet er flyttet frem på rorakslen. Sammen med mere ”forror” har det også fået mere areal nede i vandet, da roret er 20 cm dybere end på 325’eren. Alt i alt har man nu en båd, der er en fornøjelse at styre, og som føles i fuld kontrol. Vi pressede båden så meget som muligt i den ret lette luft, og det gav hverken problemer umiddelbart eller grund til at tro, at der kan opstå vanskeligheder, når vindhastigheden stiger.

Oplagt til shorthand

Faurby 335 er sat op, så den er nem at håndtere selv for en enkelt mand/kvinde. Cockpittet er behageligt at være i, og man sidder godt på kanten med rorpinden, hvor man har begge skøder inden for rækkevidde. Teakarbejdet er en fornøjelse at se på, og det vil det også være at gå på i bare fødder. Der er ikke nogen badeplatform som på de fleste andre både nu om dage, men hvad skal man med sådan en, når man har et åbent cockpit?

Konkluderende kan man sige, at Faurby 335 ikke blot er et godt remake af en tidligere båd. Den er som en helt anden båd, der sejler bedre og er mere funktionel trods en vægtforøgelse på 100 kg i basisvægt. Den fås i flere konfigurationer i forhold til mastehøjde og kølvægt.

Udfordrende letvejrsbåd fra Faurby

Nogle af bådene går til søerne i Tyskland og Schweiz og bliver typisk rigget med master på op til 15,56 m, mens en standardbåd kommer med en rig på 14,36 m. Der er ikke tvivl om, at båden vil være attraktiv for det kræsne sejlerpar, der både sætter pris på sejlegenskaber og godt håndværk, og som gerne vil have en smuk og let håndterbar båd.

Faurby 335

  • Længde overalt: 9,98 m
  • Længde vandlinje: 8,27 m
  • Bredde: 2,8 m
  • Dybgang: 1,65-2,0 m
  • Vægt: 4200 kg
  • Kølvægt: 1600-1875 kg
  • Storsejl: 27,7 kvm
  • Rullefok: 21,2 kvm
  • Spiler: 82 kvm
  • Code: 54 kvm
  • Maskine: 18 hk Volvo
  • Pris: 1,495 mio. kr.
  • Værft: Faurby Yacht
  • Forhandling: Faurby.dk, tlf. 7556 4522

Test af Faurby 325

15-07-2011: Faurby 325 har sin force i let vind og udfordrer sin besætning fra cirka seks sekundmeter. Læs artikel

Test af Oceanis 35

23-07-2015: Med to ror i vandet er Beneteaus brede turbåd Oceanis 35 sikker at sejle i hård vind. Masten er samtidig placeret midt i båden for at give god rorbalance på kryds, fortalte bådens designer, der var med på BådNyts test. Båden fås i tre kahyts-versioner. Læs artikel

Guide: Grinden er en drømmebåd

10-05-2015: Allan Rye fra Samsø har haft sin søstærke Grinde i snart 40 år. Og den 68-årige ortopædkirurg kunne ikke tænke sig en anden bådtype. »Den har det hele,« siger den storvindende Fyn Rundt-sejler, som mest bruger båden til tur. Læs artikel

Test af Seascape 27

25-04-2015: I seks m/sek. sejlede vi 12 knob i sloveneren. Båden har en dyb sænkekøl, markant knækspant og dobbeltror, det giver samlet set stor stabilitet til tur- og kapsejleren, men helt billig er den ikke. Læs artikel

Test af Bavaria 33

10-05-2013: Den nye Bavaria 33 har fået højere mast, dybere køl, nyt dæk, ægte træcockpit og mere plads i kahytten i forhold til Bavaria 32. Men skroget er det samme. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...