Find mere om:
Test af Grand Soleil 46 | båd.guide.dk

Test af Grand Soleil 46

Grand Soleil 46 er en elegant båd, der har fået værftet Cantiere del Pardo tilbage i sporet

Grand Soleil 46 er et klart skridt fremad for det italienske værft Cantiere del Pardo, der gennem flere år har været i vanskeligheder både med hensyn til at finde deres designlinje og deres plads på markedet. Tæt på årsskiftet opkøbte kapitalfonden, der ejer det tyske Bavaria-værft, Cantiere del Pardo, hvilket må ses som en styrkelse af værftets skrøbelige økonomi.

Så det giver god mening, at værftet i dag fortsætter med den kurs, der blev stukket ud med Grand Soleil 46. Linjerne er slået af superdesignerne Botin & Carkeek, der blandt meget andet er kendte for deres VO70'ere til Volvo Ocean Race og forskellige TP 52'ere til grandprix-sejladserne på Middelhavet. Deres design har gjort Grand Soleil 46 til en stiv, responderende båd. Samtidig er den på ingen måde blevet til en kompromisløs racer. Der er god plads til fornøjelser som badning, solbadning og havnehygge i det velkomponerede cockpit, vel at mærke uden det er gået ud over funktionaliteteten under sejlads.

Om læ får man en stor salon, relativt store kahytter, god skabsplads og et godt pantry. Det hele i nydeligt lys, let og smagfuld italiensk udførelse. Er man mere til den skandinaviske stil med masser af træ om læ, vil man sikkert blive lidt skuffet i en Grand Soleil 46. Den store salon er et perfekt opholdssted, når båden ligger i havn, og når man sejler i stille vejr, men den har det klare minus, at der mangler gribemuligheder, når man bevæger sig rundt om læ under sejlads i bølger.

Fornøjelse af sejl

I både let og hårdt vejr var det en fornøjelse at styre båden, at arbejde i cockpittet og på fordækket. Ved roret følte vi, at der var direkte samspil med hele båden. Grand Soleil 46 var så følsom, at den nærmest talte til os. Samtidig havde vi følelsen af at være om bord på en stor og sikker båd. Den er let at manøvrere, og accelerationen fornemmes tydeligt. Både som gast og rorsmand har man indtryk af at være om bord på en båd over 50 fod.

Den testede båd havde hydraulik fra Holmatro, 3DL-sejl fra North samt en sexet 2-salinger kulfibermast og bom fra Hall Spars, hvilket alt sammen er ekstraudstyr, og som påvirker bådens pris. Der var ikke i tvivl om, at ekstraudstyret også påvirkede båden i positiv retning, men samtidig er dens grundlæggende konstruktion og stivhed garant for de ovennævnte kvaliteter - også uden den store ekstraudstyrspakke.

Dyr båd

Bådens helt store downside er prisen. Sammenlignet med andre både i samme størrelse, kategori og klasse er grundprisen på cirka 2,5 mio. kr. uden moms simpelthen for meget. Ikke mindst fordi grundprisen ikke holder, hvis man ønsker at bruge båden til kapsejlads efter IRC-reglen på Middelhavet, hvilket mange vil gøre. I dette felt har stort set alle både kulfibermaster og andet grej, der gør, at prisen nok snarere runder 3,3 mio. kr. uden moms, før man er klar til start.

Vi er hermed tilbage ved værftets diffuse forsøg på at finde sin plads i markedet. Henvender man sig til købere i luksussegmentet, hvor man finder både som Hallberg Rassy, X-Yachts og Najad, vil mange mene, at båden mangler det sidste. Omvendt vil de fleste købere i masse/charter-bådsmarkedet løbe skrigende bort, når de ser prisskiltet, da konkurrencen fra f.eks. Beneteau, Jeanneau eller Bavaria er uhyrlig hård. Muligvis er strategien at ramme et segment mellem de to grupper. Spørgsmålet er imidlertid, om dette segment overhovedet findes, eller om Cantiere del Pardo med Grand Soleil sætter sig mellem to stole.

LÆS OGSÅ: Test: En forførende og stabil donna

Grand Soleil 46 i tal

  • Længde: 14,08 m
  • Bredde: 4,31 m
  • Dybde: 2,85 m
  • Vægt: 10.250 kg
  • Kølvægt: 3.300 kg
  • Sejlareal kryds: 130 m2
  • Mastehøjde: 22 m
  • Motor: Volvo Penta, 55 hk
  • Pris fra: 2,5 mio. kr. (+ moms)

Pointtavlen for Grand Soleil 46

Sejlegenskaber

Cruiseegenskaber

Funktionalitet på dæk

Funktionalitet, cockpit

Funktionalitet om læ

Komfort om læ

Pris

Test: En forførende og stabil donna

12-11-2010: Vi sejlede under næsten alle forhold, da vi var til søs med den nye Grand Soleil 43 OT. Læs artikel

Test: Nyheder under opsejling

07-06-2006: Hvert efterår er der bådudstilling i Hamburg. Den sluttede sidste weekend, og vi bringer her en kort beskrivelse af tre nyheder fra sejlbådsfronten. De tre både er mellem 46 og 50 fod og har hver sin stærke side. Læs artikel

Test af Arcona 380

11-10-2014: Arcona 380 koster 2 mio. kr., men så får man også supersejlegenskaber, et lækkert design, fine materialer og godt håndværk for pengene. Læs artikel

Test af Jeanneau Sun Odyssey 34.9

01-06-2014: Der er blevet tænkt over tingene på den nye Jeanneau, der, på trods af at den er den sidste båd i .9-serien, er mere nyskabende og ukonventionel end alle dens forgængere tilsammen – og det er godt. Læs artikel

Test af X-Yachts Xp 55

22-10-2013: ... men den kan både bruges til cruising og kapsejlads, lyder det fra X-Yachts’ designer, Niels Jeppesen, om den elegante båd, der sejlklar med en del udstyr koster 8,5 mio. kr. Xp 55’eren sejler som en drøm. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...