Find mere om:
Guide: Grinden er en drømmebåd | båd.guide.dk

Guide: Grinden er en drømmebåd

Allan Rye fra Samsø har haft sin søstærke Grinde i snart 40 år. Og den 68-årige ortopædkirurg kunne ikke tænke sig en anden bådtype. »Den har det hele,« siger den storvindende Fyn Rundt-sejler, som mest bruger båden til tur.

Grinden er alsidig, god i let vejr, mellemluft og i hårdt vejr. Vi har sejlet den i orkan, da vi for 15 år siden forlod Ballen på Samsø med to reb i storsejlet og en fok oppe. Vi vendte godt nok om, men båden klarede sig godt, og den banker lige gennem søen. Den stopper ikke og er meget søstærk, og den dag havde det blæst 36 m/sek., fortalte en ven fra Mols-Linien os. De havde målt det,« siger Allan Rye, der bor på Samsø og har sin Grinde liggende i Langør.

Mange har også sejlet langtur i den 28 fods båd, hvor Atlanterhavet er blevet krydset. Og en gennemgående mast på kun 12,8 meter over vandlinjen, solidt plantet på kølen, vidner også om et stærkt setup. Blæser det op, kan den danske båd let bære genuaen op i højere vindstyrker, da båden har en høj kølprocent og en høj skrogstabilitet.

Hurtig og god på kryds

»Især på kryds er Grinden god, den går højt til vinden og er hurtig. Vi går ofte seks knob på kryds, og den har en lang skødeskinne til både fok og genua,« forklarer Allan Rye, der i 1978 gav 162.000 kr. for sin Grinde, der dengang var to år gammel.

For 10 år siden købte han en genua, et storsejl og en spiler hos North Sails og betalte 50.000 kr. for det. Ellers har der ikke været de store udgifter på båden.

Denne båd er bygget til at vinde

Et kig på diverse salgssider viser, at Grinden faktisk holder sin brugtpris ganske pænt. På specialklubbens hjemmeside, grinde.dk, kan man således se, at en Grinde fra 1977 er sat til salg for 225.000 kr. Mellem 1974 og 1989 er der bygget 580 Grinder, og mange er gået til udlandet. En sidste nybygning er dog set i 2006.

»Grinden er eksporteret til hele verden, men især i Norden og i Tyskland findes der mange Grinder,« siger Allan Rye med stor begejstring i stemmen.

Tabte to sejl i Fyn Rundt

Fartrekorden for Allan Ryes hvide Grinde, som vi mødte under Classic Fyn Rundt, er på 12 knob, da han sejlede med genuaen spilet ud. Stærkt gik det dog ikke, da vi i juni sidste år passerede ham i en Drabant 24 under Classic Fyn Rundt for Kerteminde. Genuaen var nemlig faldet ned, efter at Allan Rye havde lavet en tvivlsom takling på fokkefaldet, selv om han er fingernem nok som stadig aktiv ortopædkirurg.

»Men vi fik sat genuaen igen i spilerfaldet og kom faktisk forrest igen i Grinde-feltet oppe ved Endelave, hvor de andre stak til søs, men så røg storsejlet, da taklingen i faldet heller ikke kunne holde storsejlet. Så udgik vi af Fyn Rundt-sejladsen, og vi måtte tage masten af for at få styr på de to fald,« forklarer en ærlig Allan Rye, der mener, han har vundet Grinde-løbet mindst 15 gange i de omkring 20-25 gange, som han har sejlet Fyn Rundt fra Bogense, Korshavn og Kerteminde.

B971971726Z.1_20150506185005_000+GHBL1GVV.1-0.jpg

»Vi skal også sejle kapsejlads Fyn Rundt igen, helt sikkert fra Kerteminde, men også fra Bogense, hvis mine gaster er klar på det. Det kunne være hyggeligt og være en god opvarmning til Classic Fyn Rundt i Kertemide,« siger den erfarne rorsmand, der startede i Optimistjollen som 11-årig i Ålsgårde i sin tid. I dag har han også en 470-jolle, som han og sønnen Laurids på 25 år sejler i.

Smalt undervandsskrog

Den spidsgattede Grinde er godt nok buttet på midten, især i dækshøjde, men undervandsskroget har smalle linjer ligesom lillesøsteren Spækhuggeren. Begge både er designet af Peter Bruun, der tegnede Grinden i 1973 især til familiesejlads, men også til ræs i den daværende hotte IOR halvton-klasse. Her tog båden fornemme placeringer i Scandinavien Half Ton Cup og Skaw Race. Grinden er lidt underrigget, så den passede ind i IOR-reglen som halvtonner i 1974.

Klassemesterskaber er der siden blev sejlet en del af. Det sidste var dog i 2009 med ni Grinder på startlinjen ud for Svanemøllehavnen. Sejren gik til Allan Rye, der i alt har vundet klassemesterskabet fire gange. Men det er nu mest tursejlads, han bruger sin båd til.

Ligger gerne for anker

Når han sejler, og det gør han tit alene, sætter han pris på at smide anker, når han f.eks. har sejlet i Limfjorden og sejlet rundt om Mors eller på Christiansø, hvor han har besøgt venner med gaster om bord.

»Jeg sætter pris på den stilhed og ro, der er, når man ligger for anker, og man bare lige kan hoppe ud i vandet. Så har jeg min gummibåd og klapcykler med på tur,« fortæller sejleren, der også gerne sejler i Sverige og Norge.

»Jeg er især glad for at sejle i Sverige. De er vældige præcise med deres afmærkninger af sømærker i forhold til nordmændene, synes jeg. Jeg drømmer om at sejle gennem Götakanalen med en god ven, nu jeg er ved at gå på pension og har bedre tid,« siger han.

God plads om bord

En Grinde er godt nok kun 8,20 meter lang, men den er 3,12 meter bred og har faktisk syv køjer. To fremme i forkøjen og fire i hovedkahytten. Der er søkøjer oppe over sæderne på de lange salonsæder, hvor ryglænet kan klappes op, så man ikke falder ud af søkøjen, der ofte benyttes under kapsejlads, hvor gasterne helst skal lægge til luv.

»Det er den bedst indrettede turbåd, jeg kender. Den er meget rummelig og godt udnyttet, og der er en ståhøjde på 1,80 meter også helt fremme i forkahytten. Faktisk har jeg i starten af 90’erne været med fire voksne og fire børn på tur i båden i en uge. Og det gik fint,« siger

Hvad mere har man brug for?

58 timer på vandet – uden søvn

Grinde

  • Allan Ryes båd er fra 1974.
  • Konstruktør: Peter Bruun
  • Værft: Flipper Scow A/S, Kvistgård
  • Længde overalt: 8,20 m
  • Længde i vandlinjen: 7,60 m
  • Bredde: 3,12 m
  • Dybgående: 1,70 m
  • Vægt uden motor: 3.500 kg
  • Kølvægt jern: 1.600 kg
  • Mastehøjde over vandlinje: 12,80 m
  • Storsejl: 19,00 kvm
  • Fok: 25,00 kvm
  • Genua: 32,00 kvm
  • Spiler: 70,00 kvm
  • Aptering: Mahogni
  • Motor: Standard Bukh 10 hk
  • Topfart på kryds: 6 knob
  • Antal køjepladser: 7
  • Antal bygget fra 1974-1989: 580 stk.
  • Priser: Modtog ID-prisen 1977
  • Allan Ryes pris i 1978: 162.000 kr.
  • Brugtpriser i dag: 150.000-250.000 kr.

Mere på: Dansk Grinde Klub grinde.dk

Allan Rye

B971971726Z.1_20150506185005_000+GHBL1GVS.1-0.jpg 

  • 68 år og fra Sejlklubben Ebeltoft Vig. Hans båd ligger på Samsø i Langør.
  • Opvokset i Ålsgårde. Er single, har børnene Jonas, Laurids og Tilde
  • Første båd: Optimistjolle i 1958
  • Yndlingsbåd: Grinden er jo min drømmebåd. Jeg har da før tænkt på at købe en X-102 eller en Molich 10-meter for at få mere fart på, men det er jeg gået bort fra.
  • Største bedrift i sejlsport: Vi er nok den mest vindende Grinde, og vi har vundet de seneste fire klassemesterskaber og har omkring 15 løbssejre i Fyn Rundt.

Allan Ryes  både

  • 1958: Optimistjolle
  • 1959: Egetræsjolle – bygget med sin far
  • 1967: Snipe
  • 1969: 505-jolle
  • 1969: Thunderbird – bygget med sin far
  • 1974: Spækhugger
  • 1978: Grinde
  • 2003: 420-jolle
  • 2007: 470-jolle

Test af Seascape 27

25-04-2015: I seks m/sek. sejlede vi 12 knob i sloveneren. Båden har en dyb sænkekøl, markant knækspant og dobbeltror, det giver samlet set stor stabilitet til tur- og kapsejleren, men helt billig er den ikke. Læs artikel

Test af Dufour 335

09-04-2012: Dufour 335 er et friskt pust og godt bud på den moderne turbåd med sine smarte detaljer. Læs artikel

Test af Dehler 32

19-02-2012: Dehler 32 gik i 2010 fra en lovende til en skuffende sejloplevelse. Nu er den genfødt. Læs artikel

Test af Beneteau First 30

23-12-2010: Beneteau First 30 integrerer nye tendenser fra kapsejlads i en familievenlig fortolkning. Læs artikel

Test: En lille charmetrold på vandet

24-09-2010: Kapsejladscruiseren Dehler 32 er en af de spændende nyheder til en overkommelig pris. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...