Find mere om:
Test af Pogo 3 | båd.guide.dk

Test af Pogo 3

Den franske Pogo 3 er en fuldblodshavracer i lommeformat. Båden er meget tæt på det samme setup som de store IMOCA-både og giver mulighed for at deltage i en af singlehand-sejlsportens absolutte tinder – Mini Transaten. Om læ står båden nøgen og rå – og det er smukt.

Det er sjældent, at man sejler en båd, der er så kompromisløs, og hvis formål er så præcist defineret, som tilfældet er med Mini 650’eren Pogo 3. Båden skal ganske enkelt vinde kapsejladsen Mini Transat, der har start hvert andet år – næste gang her i 2015. Og det er ikke en hvilken som helst sejlads. Den starter i Bretagne, har et stop-over på Lanzarote, inden der er målgang i havnen Pointe-à-Pitre på den anden side af Atlanten på øgruppen Guadeloupe.

Det gør naturligvis ikke noget, hvis den også vinder andre sejladser inden for singlehand og/eller doublehand, men Mini Transaten står som de aspirerende solosejleres Tour de France, og for værfterne kan en vinderbåd i produktionsklassen være nøglen til et stabilt salg mange år frem.

Pogo 3 er, som navnet antyder, tredje generation fra det franske værft Pogo Structures, der har specialiseret sig i at bygge velsejlende både uden for alvor at skæve til traditionelle måleregler som IRC, iORC og ORC. Deres speciale er boksregler, der bliver brugt på lange distancekapsejladser, og det betyder igen, at båden er bygget til havkapsejlads i kategori A, hvilket er mildt sagt usædvanligt for trailerbåde på 6,5 m.

Vild stabilitet

Måden, det lader sig gøre på, er ved at leve op til de officielle krav og honorere den alenlange liste med sikkerhedsforanstaltninger, der er til kategori A-både. Det handler blandt andet om vandtætte luger, skot, der kan lukkes af, strenge krav til materialevalg og -tykkelse, byggemetoder og meget andet, som skal være i orden, når man laver en sikker oceangående båd.

B971897615Z.1_20150211190024_000+GJKJ5D1B.1-0.jpg

Læser du med fra mobilen kan du se flere billeder her.

Et meget håndgribeligt eksempel viser sig, når man ser på en Mini 650’ers stabilitet. Den skal have et meget kraftigt oprettende moment, når den krænges til 90 grader. Altså, man laver en krængningstest, båden krænges ned, så masten ligger vandret. Herefter hænger man et ”lod” på ikke mindre end 55 kg i enden af masten, hvorefter båden skal rejse sig op ved egen kraft.

Den ligner en vinder

Om båden vil leve op til sit mål om at vinde Mini Transaten, ved jeg ikke endnu. Den har endnu ikke sejlet kapsejladser, så det er for tidligt at sige, om den har mulighed for at tage stikket hjem. Det skal ikke holde mig tilbage og sige, at for mig er båden en vinder, for det var en uhørt fornøjelse at sejle den.

Båden er nomineret til European Yacht of the Year i kategorien Special Yacht, hvilket den i sandhed er. Den blev testsejlet i La Rochelle i vindstyrker fra én til 10 m/sek., og den sejlede godt. Modsat rygterne om, at de små, brede både slet ikke kan sejle i let vind, så sejlede den rent faktisk også, da vinden var helt løj. Når vindstyrken kom over fire m/sek., begyndte det at blive sjovt, hvilket vil sige, at den begynder at plane.

Smarte løsninger i fleksibel franskmand

Jeg har før nævnt, at for mig er kølbåde, der planer, betydelig mere interessante end kølbåde, der ikke gør det. Det er helt basalt sjovt, at en båd kan skifte gear fra at fortrænge vandet til at sejle oven på det. Og det er bestemt en feature, som flere turbåde burde gøre brug af, ikke mindst fordi den i planingsmodus når meget længere på meget kortere tid.

En anden interessant feature ved moderne både, der planer, er, at man ved, at værft og designer har haft et vågent øje med vægten og har optimeret konstruktionen flere gange for at få båden så let som muligt. Dermed er planende både ofte mere sofistikeret konstrueret og bygget end tungere deplacement-både.

Omsætter alt til fart

Naturligvis skal en båd som Pogo 3 plane, det forventer man, og det skal der til, hvis man har ambitioner om at vinde kapsejladser. Men man forventer det måske ikke på så spidse vinkler, som vores sejlads viste.

B971897615Z.1_20150211190024_000+GJKJ5D0S.1-0.jpg

På rent kryds sker der ikke noget usædvanligt, ud over at man mærker, at man er om bord på en særdeles kraftfuld maskine, der er utrolig stiv, og som omsætter ethvert vindpust til fart. Falder man blot lidt til, mærker man i endnu højere grad, hvor potent båden er, for allerede ved 50 grader relativ vindvinkel slipper den vandet, og farten stiger fra fem-seks knob til syv-otte knob.

Det er stærkt vanedannende og farligt, hvis man skal op mod vinden, men gode instrumenter med VMG-funktion kan holde den fartglade sejler på rette spor.

Eksotiske hal og trim

Båden er udstyret med en myriade af fremmedartede, men inspirerende hal og trimliner. Mest iøjnefaldende er naturligvis linerne og arme, der styrer det to m lange (på en 6,5 m lang båd) bovspryd og udriggerne til gennakerskøderne, der giver bedre vinkler, så de store forsejl kan trimmes optimalt. Men også justeringerne som cunningham på fokken er et trim, man sjældent ser på kølbåde i European Yacht of the Year-sammenhæng.

En interessant ting ved bovsprydet er, at det kan trimmes til luv, så man kan bruge gennakeren mere som en traditionel spiler, hvis man har brug for at gå dybt.

Bred tysk dame til skarp pris

Det er tydeligt, at det er en båd, man skal vænne sig til at sejle og blive fortrolig med pga. de mange trimliner og forskellige forsejl, der alle har deres styrker ved forskellige vindvinkler og -styrker. En blandt mange lækre detaljer er rorene, der er optimerede på et niveau, som er en a-cat værdig. Det betyder, at man har en uhørt god feeling på rorene, til trods for at det altså er dobbeltror, og samtidig er båden i så god balance og sporer så godt, at man kan slippe pinden for at trimme sejl eller lave en mindre manøvre uden at gøre brug af selvstyreren.

Som hugget i kul

Når man har skaffet sig nok højde til at kunne falde for at lænse, går det med det samme stærkt. Det skal siges, at jeg blot tog mig af styringen, mens Charly Fernbach fra Pogo Structures tog sig af håndteringen af trimliner og fald.

Når man vil sejle med vinden, svinger man først bovsprydet ud, derefter justeres outriggerne, så kommer gennakeren op i den 11 m høje mast. Jeg skærer en anelse op, sejlet fylder, og vi går nu godt 10 knob i cirka den samme vindhastighed. Accelerationen er igen imponerende, ligesom stivheden er det. Jeg fik den fornemmelse, at båden fra mastetop til bunden af kølen er hugget ud af en massiv blok kulfiber. Og trods den ringe størrelse følte jeg mig i den grad sikker og i gode hænder om bord.

»Alle kan bygge lettere«

Men båden er langtfra bygget i kulfiber, for ifølge klassereglen er det ikke tilladt. Den er udelukkende bygget i glasfiber og vinylester ved hjælp af produktionsmetoden vakuuminfusion.

B971897615Z.1_20150211190024_000+GJKJ5D1I.1-0.jpg

»Vi har nået et meget højt niveau mht. bygning i disse traditionelle materialer, sandwich i vakuuminfusion. Erfaringerne kommer fra Pogo Structures’ produktion af Class 40-både, der også sejler offshore-kapsejlads, og hvor det også er forholdet mellem lethed og robusthed, der er vigtigt. Det er ikke for at prale, men vi er på et virkelig højt niveau, og jeg mener, at det kan inspirere andre værfter til at bygge lettere. Man behøver hverken kulfiber, kevlar eller titanium for at bygge en let båd. Det eneste, man behøver, er, at man gør sig umage og optimerer sin produktion,« siger Charly Fernbach, der er produktionsansvarlig, og som i øvrigt selv deltager i Mini Transaten i 2015 – behøver jeg at nævne, at det er i en Pogo 3?

Den nøgne sandhed

Om læ kan båden sammenlignes med en rumkapsel. Der er ikke meget at skrive hjem om, blandt andet fordi der ikke er noget, der bare minder om aptering. Hvad der dog er, er bådens struktur, som fremstår blotlagt uden nogen form for tildækning bag innerlinere, paneler eller andet. Modsat mange andre produktionsbåde kan denne bære sin utilslørede nøgenhed uden problemer, for der er ikke noget grimt at skjule – faktisk fremstår den nærmest smuk og organisk i sin nøgne struktur.

Kunne jeg tænke mig en Pogo 3? Ja, uden tvivl. Den er et overdrevet sjovt stykke legetøj, der kan bruges til single- og doublehandkapsejladser i Danmark og i udlandet både for novicer og for erfarne sejlere.

Hvis man har den ultimative drøm om at sejle over Atlanten alene, vil en båd som denne være det sikreste og sikkert også det sjovest valg. Bådebyggere og designere har lavet den præcis til dette formål, og den opgave er løst til punkt og prikke.

På en måde kan et køb af en Pogo 3 sammenlignes med et køb af en dyr, dyr racercykel. 50.000 kr. for en cykel er mange penge. Omvendt, sammenligner man med en bil, er 50.000 kr. billigt for et stykke ypperlig mekanik i topklasse.

Med en Pogo 3 kommer man tæt på det ypperste inden for fuldblods-offshore racing for 600.000 kr., og som bonus åbner sig muligheden for at deltage i eventyrlige sejladser som f.eks. Mini Transaten – så har man drømme, der går i den retning, vil jeg uden tøven anbefale båden.

Pogo3

Længde: 6,5 m
Bredde: 3,0 m
Dybgang: 1,6 m
Vægt: 920 kg
Storsejl: 24 kvm
Fok: 17 kvm
Code 5: 38 kvm
Spiler: 74 kvm
Pris: fra 600.000 kr.
Værft og salg: pogostructures.com

Test af Elan 210

27-05-2012: Elan 210 er spækket med innovation og smart design. Holder det blændende udseende i mål? Læs artikel

Nyhed: Her er årets bedste både i Europa

29-01-2012: Vinderne af European Yacht of the Year-konkurrencen er kåret på bådmesse i Düsseldorf. Læs artikel

Test: Fransk legetøj til sjov og ballade

25-02-2011: Med finanskrisen er der opstået øget vilje til at gøre op med, hvad en sejlbåd skal kunne. Læs artikel

Nyhed: Russisk team låner design fra motorbåde

06-06-2008: Det russiske hold i sejladsen rundt om Jorden - Volvo Ocean Race - har netop søsat sin nybyggede båd, som skal sejles af danske Stig Westergaard. Læs artikel

Nyhed: Dansk båd nomineret til årets båd i Europa

02-10-2015: 25 både er nomineret til titlen som European Yacht of the Year 2016, og juryen har nomineret én dansk båd, nemlig Quorning Boats Trimaran Dragonfly 25. Sidste uge bragte vi 10 af de udvalgte både. Her følger de resterende. Vinderne vil blive offentliggjort den 23. januar til verdens største bådmesse i Düsseldorf. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...