Find mere om:
Kollektiv til søs | båd.guide.dk

Kollektiv til søs

De skiller sig ud på Marselisborg Havn i Århus med deres unge alder. Fem unge mænd i tyverne deler en sejlbåd, som andre deler sommerhus. Det er der kun kommet glæder ud af - i hvert fald indtil videre. Og så tæller det jo også, at hver bådejer kun har godt 6.000 kr. investeret i projektet.

Et truende skydække lader et par solstråler slippe igennem, så de skinner over Marselisborg Havn i Århus en sen mandag eftermiddag i juli, da det gode skib "Ormen Blå" lægger fra kaj. En blå og hvid RJ85'er. Den er bygget til at sejle i den svenske Skærgård, men nu sejler den altså primært i dansk farvand.

Motoren brummer som en græsslåmaskine, mens Lau Rasmussen, 27 år og selvstændig, styrer båden ud af havnen. Sælger Anders Brøndberg og tømrerlærling Rasmus Vinther, begge 26 år og med bare tæer, færdes hjemmevant på stævnen og knokler med at gøre sejl klar. Bådens to øvrige ejere er henholdsvis syg og bortrejst, så de er ikke med på denne lille aftentur uden bestemmelsessted.

For godt en måned siden hentede fire af dem deres fælles fritidsprojekt i Sverige. De kender hinanden fra opvæksten i Thisted, og ideen om at købe en båd fik Rasmus og bortrejste Poul Madsen allerede for mange år siden. Men der var altså flere, som var klar til at spæde til, da planerne blev til virkelighed.

»Alternativet var, at vi købte én hver. Og når vi er fem om det, er beløbet så lille, at det ikke rigtig betyder noget. Vi gav godt 6.000 kr. hver, og det er i sig selv en billig sommerferie,« forklarer Rasmus.

Ormen fra Sverige

De har ikke overvejet, om der kunne være problemer i at købe noget sammen, men alt praktisk var også i orden, inden de drog mod Sverige.

»Det var for eksempel godt, at vi fik lavet en konto sammen forinden, så alle udlæg på turen var fælles,« mener Lau.

De afsøgte markedet, inden de besluttede sig for det endelige køb. Men da øjnene via en svensk hjemmeside faldt på "Ormen Blå", var de ikke i tvivl.

»Den er for det første flot og sejler utrolig godt. Så var der næsten nye sejl og en gennemrenoveret motor,« fortæller Rasmus, der er tømrerlærling og kollektivets tekniske ekspert.

»Og hvis man ser på bredden, er den ret smal. Det kunne vi godt lide, for det ser ikke så campingvognsagtigt ud,« mener Anders.

Indretningen i bådens kahyt fremstår lidt slidt, men er faktisk nyindsat af den tidligere ejer, som syntes, den trængte til et mere skrabet og let indre. Udvendigt ser den blå Skærgårdssejler også en smule slidt ud, og det er da også blandt de kommende projekter at få den malet både udvendigt og indvendigt.

Det altafgørende for købet af glasfiberbåden var dog prisen på 33.000 kroner. For skulle de have noget billigere, skulle de over i en træbåd, som kræver mere vedligeholdelse.

Nu ser de håndværksmæssige projekter mere overskuelige ud. Ud over malerarbejdet og et par små reparationer på dækket er der ikke noget, som skal laves i den nærmeste fremtid.

Forskellig baggrund

Det er Lau og Rasmus, som har kundskaberne inden for sejlads. Førstnævnte har den teoretiske del i form af et duelighedstegn, mens Rasmus har en masse praktisk erfaring med at sejle. Bortset fra Lau, som altså har siddet på skolebænken, planlægger alle de andre at tage duelighedstegnet til vinter. Indtil da er der et naturligt hierarki på båden.

»Jeg har windsurfet meget, men det er ikke helt det samme. Så jeg er letmatros,« siger Anders og vækker latteren ombord.

»Man kan godt blive lidt panisk, når Rasmus råber, at vi skal rykke i et eller andet reb, og man sidder der med hænderne fulde af reb i seks forskellige farver.«

Han synes dog ikke, det er så svært at følge med. Det hele går som regel tilpas langsomt og er også nogenlunde logisk.

»Det er kun alle de her forbandede begreber, som Rasmus kan lire af,« siger han og de griner igen.

Hjælpsomhed

Indtil videre har de lejet en havneplads i tre måneder. Det er dog ikke meget, de unge sejlere har opholdt sig i Marselisborg Havn. For de har benyttet enhver lejlighed til at komme ud på dybt vand. Alle andre bådejere har været meget hjælpsomme over for de unge sejlere, når de endelig har været der.

»Jeg tror, at folk ser en mulighed for at fortælle nogle historier og lære fra sig. Der er intet snobberi. Men det er sjovt, at der ikke er flere unge. Mange tror vel, at det er voldsomt dyrt at købe en båd,« siger Anders.

Planen er at få brugt den så meget som muligt. Både i det daglige til små udflugter en tre-fire gange om ugen, men også til lange stræk.

»Den skal i hvert fald ned til Middelhavet,« siger Lau med et forventningsfuldt blik.

»Men næste år bliver det nok kun til det sydfynske,« tilføjer Rasmus.

Debat om promillegrænser

SPRITSEJLADS Efter påsejlingen af Vestbroen i Store Bælt har det været et stigende politisk krav at indføre en fast promillegrænse til søs. I dag reguleres spiritussejlads gennem søloven, som siger, at skibets fører skal være i stand til at føre skibet på forsvarlig vis. Dansk Sejlunion har en klar holdning til spiritus og kapsejlads, men mener, at man skal forholde sig nuanceret til en regulering på området. Dansk Sejlunion har derfor tilkendegivet overfor Søfartsstyrelsen, at man overvejer, om der i ulykkesstatistikken er belæg for en fast promillegrænse for fritidssejlerområdet. Sejlunionen opfordrer samtidig til en differentieret promillegrænse, hvis grænsen altså skal sættes, så der er én for speedbåde og en anden for andre både. Samtidig ønsker man både i havn og på sikker ankerplads fritaget samt at mindre fartøjer, der fremdrives ved håndkraft, fritages.

FDM for bådejere på vej

ORGANISATION Dansk Sejlunion har vedtaget at forstærke indsatsen overfor tursejlere/bådejere, der er organiseret i klubber under Dansk Sejlunion. På et seminar forleden var der stor opbakning til en udvikling, hvor Dansk Sejlunion nærmede sig et FDM for bådejere, således at organisationen varetager generelle problemstillinger for bådejere, yder service og uddannelse til målgruppen samt indgår rabataftaler på områder, der er interessante for sejlerne. Der har allerede været afholdt møde med FDM for at høre om deres erfaringer som forbrugerorganisation for cirka 220.000 bilejere.

Ejer efterlyses

JOLLE Dansk Sejlunion har fået en svensk henvendelse fra politiet i Blekinge Län, der efterlyser ejeren af en danske sejlbåd, der 14. juli om eftermiddagen tabte sin jolle lige nord for Nästensö i Karlshamns skærgård. Adskillige personer på land og i andre både i nærheden forsøgte at anråbe den danske båd uden resultat. Jollen blev bjærget og befinder sig nu på politistationen i Karlshamn. Ejeren eller personer, der mener at kunne genkende båden, kan henvende sig til politiet i Blekinge Län på telefon +46 455 362 278 eller e-mail: polismyndigheten@blekinge.police.se.

"Ormen Blå":

Type: RJ85 Skærgårdskrydser, bygget i 1974. Længde: 8,55 m. Bredde: 2,05 m. Båden er langkølet, hvilket gør den meget kursstabil.

Den fik nyt ror i 1997, så den kunne gå højere mod vinden. Storsejl er fra 1998. Genua og stormfok er fra 1999. Genakker er fra 2000. Krydsfok fra 2001.

Motoren er en gennemrenoveret syv hk indenbordsmotor af mærket "Vire7".

Pris: 33.000 kroner. Båden blev købt af en privat bådejer i Sverige.

Bådens historie

Historien om RJ85'eren begynder i midten af 1960'erne, hvor den svenske kraft- og varmeingeniør Rolf Jacobson blev træt af sin båd - en såkaldt skærgårds 22'er. Der var simpelthen for lidt plads ombord.

I første omgang valgte Rolf Jacobson at bygge en katamaran, men det var alligevel ikke helt tilfredsstillende, så han ville tilbage til skærgårdskrydsertypen igen. Det skulle dog være en båd, der tålte søen. Den skulle også være mere rummelig end en almindelig skærgårdskrydser, og så ville han også have ståhøjde i den.

Båden blev døbt efter Rolf Jacobsons initialer og bådens længde - RJ85. Båden er som alle skærgårdskrydsere primært designet til kystsejlads men kan også klare sig i havsejlads.

Kilde: Dansk RJ Klub - www.rj85.dk

Test af Comet 31

13-09-2015: Den italienske Comet 31 skærer bølgerne som en drøm, sejler stabilt og har masser af plads. Præcis én mio. kr. giver adgang til fornøjelserne. Læs artikel

Test af Maxi 1200

25-06-2015: Maxi 1200 er et comeback for en af verdens mest succesfulde designere af lystbåde, Pelle Petterson. Og samtidig er båden premiere for det polske Delphia-værft i high end-segmentet. Læs artikel

Test af Corsair 750 Dash MR II

15-03-2014: Corsair 750 Dash Mk II er den mest vellykkede foldetrimaran fra det australske værft. De seneste forbedringer har gjort den mere velsejlende og mere beboelig, og samtidig har den en unik lav pris for en flerskrogsbåd. Læs artikel

Guide: Dogmesejlads i Kroatien

21-05-2012: Det kan være grænseoverskridende at stævne ud med kun fire søkort og egne kompetencer. Læs artikel

Test af Arcona 410

19-08-2011: Intet er helligt, når Arcona-værftet går i gang med udviklingen af en ny båd. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...