Find mere om:
Nyhed: Sejlerferie - på den varme måde | båd.guide.dk

Nyhed: Sejlerferie - på den varme måde

Sejlklubben Neptun i Vejle har fundet en idé, der på én gang sikrer både godt vejr på sejlerferien og styrker sammenholdet. Omkring 60 af medlemmerne tager jævnligt afsted en uge eller to i lejede både under sydlige himmelstrøg.

De fleste danske sejlere er vant til, at når man har købt en båd, så er det i den man holder ferie. Punktum. Blandt f.eks. tyskere, englændere og hollændere er holdningen væsentligt mere nuanceret - her tager et pænt udsnit af bådejere jævnligt på ferie i en lejet båd.

Men for en kollektiv gruppe af sejlere fra Vejle har ferie i chartrede både åbnet en helt ny verden.

Det hele startede i 1990, hvor sejlklubben Neptun havde arrangeret en tur for sine medlemmer, hvor de skulle sejle Mallorca rundt. De mange tilmeldte sejlere fik sig imidlertid en grim overraskelse, da det dagen inden afgang viste sig, at der ikke var nogen både at sejle i - det spanske toldvæsen havde beslaglagt de reserverede både på Mallorca. Årsag: der var ikke betalt spansk moms af bådene.

Lod sig ikke gå på

Sejlerne fra Neptun nægtede imidlertid at lade sig gå på af selv nok så strid en modvind.

Så de tog til Mallorca alligevel.

Vel ankommet lejede de to andre både og supplerede dem med to biler og inddelte sig i tre hold med 20 personer på hvert.

Herefter skiftedes danskerne til at sejle og køre øen rundt.

Oplevelsen på Mallorca tændte Neptun-sejlernes lyst til at komme afsted sammen og dannede model for de senere fællesture til Tyrkiet, Grækenland og Kroatien.

Det fortæller Niels Jørgen Sørensen, der er ankermand på de kollektive sejlerferier.

»Da der var gået tre år efter Mallorca, var der udpræget stemning for, at vi skulle prøve igen. Vi lagde ud med en 10 dages sejltur i det Græske Øhav, hvor vi sejlede fra Kos via Kalymnos og andre græske øer, inden vi nåede til Athen. Folk i klubben hørte om, hvor sjovt det havde været for os, der var afsted, og ville med næste gang,« siger Niels Jørgen Sørensen.

Hyppige ture

De vejlensiske sejlere blev dog hurtigt enige om, at der ikke skulle arrangeres ture hvert år, men snarere hvert andet eller hvert tredje. Det hænger sammen med, at der går knapt et år fra beslutningen om rejsemålet og til rejsen faktisk finder sted.

»Vi er nogle stykker i klubben, der taler sammen og beslutter, at nu skal vi på fælles sejlerferie igen. Det duer ikke, at der er 50 mennesker med til at bestemme, hvorhen turen skal gå,« understreger 65-årige Niels Jørgen Sørensen, der hurtigt blev udpeget til at være klubbens ansvarlige i forhold til at arrangere turene. Det sker i samarbejde med det danske charterbådsfirma SunWay.

»Vi holder en aften i sejlklubben, hvor vi orienterer om turen. Et par af klubbens medlemmer skærer igennem og lægger rejsemålet og tidspunktet fast. Det vigtigste er, at folk gør op med sig selv: Vil vi af sted eller ikke? Og så skal der selvfølgelig være nogen, der tager initiativet til, at det rent faktisk bliver gennemført,« tilføjer Niels Jørgen Sørensen.

Billigt

Sejlklubben får som regel et godt tilbud fra rejseselskabet, der sørger for alt det praktiske i forhold til fly, forsikring og bådleje.

Deltagerne finder selv ud af, hvem der sejler sammen. De typiske deltagere er sejlere, hvis børn er ude over konfirmationsalderen, oplyser Niels Jørgen Sørensen, der sammen med sin hustru selv har været på sejlerferie med Neptun syv gange.

»Aldersmæssigt ligger de på et sted mellem 45 og 70 år. Vi har enkelte gange oplevet, at deltagerne har taget deres børn og svigerbørn med på de fælles sejlerferier, men det hører til undtagelserne.«

Neptuns sejlerferie svarer prismæssigt ganske godt til, hvad en tilsvarende charterferie i højsæsonen ville koste.

Sidste efterår var Vejle-sejlerne i Grækenland og det kostede ca. 5.300 kr. per deltager - vel at mærke med flybillet, samtlige forsikringer og bådeleje af en 40 fods sejlbåd i otte dage.

Albuerum ønskes

Inden sejlerne rejser hjemmefra, udfylder de en provianteringsliste, og når de overtager bådene, er køleskabet fyldt op. Det er i det hele taget en meget velorganiseret ferieform, så hvis man drømmer om vilde søridt på de Syv Have i sin sommerferie, så skal man nok vælge noget andet.

»Der er ingen kapsejlads forbundet med vores sejlerferie,« siger Niels Jørgen Sørensen.

»Vi sejler som regel mellem 15 og 25 sømil om dagen og må i øvrigt slet ikke tage ud i bådene, hvis det blæser 12 m/s eller mere. Desuden er bådene som regel uden spiler - men til gengæld med gummibåd, påhængsmotor, rullestorsejl og rullefok - og det er der jo ikke ret meget sejlsport i.«

Generelt lejer folk lidt større sejlbåde, når de tager på sejlerferie; sjældent under 36 fod og tit knap 50 fod. Det hænger sammen med, at bådene de facto fungerer som en slags flydende sommerhuse, hvor de ferierende gerne vil have lidt albuerum i form af eget badeværelse og separate kahytter.

Oplevelserne ligger i - som Niels Jørgen Sørensen formulerer det:

»Det, den ene ikke kan finde på, det kan den anden.«

Ekspeditioner i land

Det vil sige, at sejlerne til stadighed inspirerer hinanden og selvfølgelig giver en hjælpende hånd, hvis noget går i stykker på én af bådene. Forrige gang Neptun-sejlerne var afsted, gik turen til Kroatien. Trods en vis skepsis i starten - mange forbandt stadig landet med borgerkrigen i det tidligere Jugoslavien - endte det med at blive en alle tiders ferie.

»Der ligger masser af lækre lystbådehavne i Kroatien, og serviceniveauet var helt i top. Nogle dage lejede vi en bus sammen og kørte op i bjergene og så på gamle borge. Andre dage lå vi for anker i små bugter eller spiste på primitive men fremragende restauranter. Man får under alle omstændigheder en del oplevelser, som man ikke får på en traditionel charterferie,« slutter Niels Jørgen Sørensen af.

bbc@jp.dk

Guide: Dogmesejlads i Kroatien

21-05-2012: Det kan være grænseoverskridende at stævne ud med kun fire søkort og egne kompetencer. Læs artikel

Nyhed: Sejlere vil se verden

07-06-2006: Foreningen til Langturssejladsens Fremme har aktivitetsgrupper fordelt i hele landet og de afvikler flere arrangementer hen over året. Læs artikel

Test af Comet 31

13-09-2015: Den italienske Comet 31 skærer bølgerne som en drøm, sejler stabilt og har masser af plads. Præcis én mio. kr. giver adgang til fornøjelserne. Læs artikel

Test af Maxi 1200

25-06-2015: Maxi 1200 er et comeback for en af verdens mest succesfulde designere af lystbåde, Pelle Petterson. Og samtidig er båden premiere for det polske Delphia-værft i high end-segmentet. Læs artikel

Test af Corsair 750 Dash MR II

15-03-2014: Corsair 750 Dash Mk II er den mest vellykkede foldetrimaran fra det australske værft. De seneste forbedringer har gjort den mere velsejlende og mere beboelig, og samtidig har den en unik lav pris for en flerskrogsbåd. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...