Find mere om:
Sejltur i et efterårsvenligt Kroatien | båd.guide.dk

Sejltur i et efterårsvenligt Kroatien

Du får det hele for det halve og en langt mere autentisk fornemmelse af Kroatien.

Det tager bare to timer i et fly og 15 minutter i taxa, så kan du stige om bord i en udlejningsbåd i marinaen Kastela lidt uden for Split i Kroatien.

Her finder man også et stort supermarked i gåafstand fra marinaen. Det betyder, at du hurtigt har overstået de praktiske detaljer og er klar til at komme ud i den kroatiske skærgård, der byder på den ene gamle venetianske by efter den anden og et utal af ankerpladser, hvor du kan ligge for svaj mellem smukke øer.

Salona er navnet på den oldgamle by, der engang lå lige uden for Split i det centrale Kroatien. I dag er det et stort ruinområde, men det er også navnet på det værft, som bygger de Salona-både, som vi havde lejet en af.

Som ejere af henholdsvis Drabant 38 og Omega 42 var det et ”must” for os, at charterbåden kunne sejle, var smuk at se på og havde rimelig komfort til to børnefamilier på en årstid, hvor overnatning på dækket ikke ligger lige for.

Salona 45 Performance Cruiser viste sig at være et godt valg. Vi valgte den seneste udgave med tanke for, at udlejningsbåde bliver brugt og hurtigt slidt.

Salona 45 sejler virkelig godt, har smukke linjer og rigelig plads til to familier. Det var luksus at have to toiletter, varmt trykvand og to køleskabe, men samtidig det var tydeligt, at Salona går på kompromis i detaljerne, f.eks. apteringen og visse beslag over dæk. Her kan den ikke konkurrere med det håndværk, som ses i de ældre klassiske både fra Danmark.

Off-season

Efterårsferien er perfekt til charter i Kroatien. Hvis man er villig til at give køb på 25 grader og konstant solskin, får man virkelig sejlglæde for pengene. Vind og vejr minder om en gennemsnitlig dansk sommer. Og så har man det hele for sig selv. Med temperaturer omkring de 19 grader frister det klare vand til adskillige dukkerter. Solen går ned klokken ca. halv syv, og nætterne kan være kolde med temperaturer ned til 10 grader. Man behøver ikke at afholde sig fra at nyde stjernehimlen og måneskinnet i cockpittet en mørk oktobernat; bare husk sovepose og lune sokker.

Det er givetvis en helt anden oplevelse at besejle de mange øer og byer i sæsonen. Adskillige marinaer i og omkring Split lever af chartersejlads. Marinaen Kastello, som vi overtog vores båd i, er vist udelukkende til charterbåde, og antallet af udlejningsbåde i de andre marinaer gør det let at forestille sig det mylder, der er en sommerdag.

Midt i oktober, en lørdag før ”sæsonlukketid”, er der umådelig smukt og fredeligt alle vegne. I uge 42 har de fleste cafeer og restauranter stadig åbent. Men derefter lukker mange for at lade op til næste sæson, der så småt begynder i april/maj.

Vi følte os fint placeret i dette efterårsscenarium. Kroatiens autenticitet tilbød middelhavsstemning i topklasse, god mad, høje, grøntbevoksede klippeøer og masser af plads i samtlige havne og bugte, vi lagde ind i.

Det lykkedes da også at få overordentlig fin betjening og rigtigt god mad på flere restauranter; f.eks. friskfanget tun, der lige var halet ind af en lokal fisker og stegt over bål. Med en trøje og et par varme støvler spiser man fint udenfor, og mange restauranter har tæpper, så det føles helt dansk at sidde udendørs efter kl. 20.

Kroaterne er ikke umiddelbart imødekommende, varme mennesker - men snak løs, og giv dem 10 minutter. Under den lidt bryske facade findes venligheden.

Ø-hop på lang- eller mellemdistance

Der er uendelig mange muligheder for en tur, som passer til besætningen. Der er aldrig mere end 12-18 sømil mellem øerne, og Adriaterhavet er relativt beskyttet mod høj sø fra det øvrige Middelhav af Italiens lange kyst. På en uge kan man småcruise nogle timer hver dag. Eller tage et par lange ture og aflevere båden i Dubrovnik.

Det er meget let at sejle i Kroatien. Det, man skal passe på, kan man se, resten er så langt under, at det ikke udgør et problem - med mindre man skal ankre.

Med sejlerfaring fra f.eks. den svenske skærgård er det en leg at sejle i Kroatien. En kortplotter, et par gode søkort og en pilot med havnelods, så er man godt rustet. Forsigtighed ved ankring i bugter er vigtig, da vinden kan vende, og der derved kan opstå dønninger. Tjek i piloten, ved hvilke vindretninger ankring bør undgås.

Der er vejrmeldinger dagligt, også på engelsk. Den vind, man skal holde øje med, kaldes bora og kan være meget kraftig.

En af de fineste oplevelser var havgrotterne ved øen Bisevo. Ved middagstid oplyser solen vandet i grotten og farver det turkis.

Man sejler ind i grotten i gummibåd gennem et meget snævert hul. Inden for åbner sig en sal med en mosbeklædt væg, der nok er 10 meter høj. Kan absolut anbefales. Ligesom resten af Kroatien off-season.

LÆS OGSÅ: Med flodbåd i portvinens hjemland

Det koster turen

  • Budget: 17.000 kr. pr. familie for en uges ferie, inklusive bådleje lørdag til lørdag, fly, havnepenge, mad, restaurant, transport etc.
  • Bådleje: ca. 13.000 kr. i lavsæsonen og ca. 25.000 kr. i højsæsonen inkl. slutrengøring. Lej båden f.eks. gennem den danske forhandler Per Dan Jørgensen, tlf. 4817 7411 eller salona.dk.
  • Havnepenge: 500-600 kr. pr. døgn i lavsæsonen. Læg en tredjedel til i højsæsonen. Ankring er normalt gratis uden for sæsonen, men kan koste i naturreservater.
  • Proviant: Dagligvarer er billige, vin er relativt dyrt på restauranterne.


Udstyr

  • Medbring selv redningsveste. De veste, der var om bord, var af typen storebæltsfærge anno 1960, som man kun ifører sig i en absolut nødsituation.


Øer og byer, du kan nå

På de fleste øer er der mange muligheder for at ankre og ligge i havn ved forskellige vindretninger. Distancer mellem øerne er 12-18 sømil.

Hvar

  • Byen Hvar har en smuk borg, gode ankerpladser (om end få) og mulighed for at lægge til kaj.
  • Lige overfor ligger Pakleni Otoci, ”Helvedesøen”, der anbefales som et alternativ, og til rolige nætter findes en række skønne ankerbugter på vestsiden af øen. De er gratis (i lavsæsonen) og anbefales i stedet for marinaen på østsiden, som bare er et par broer i naturhavn. Dog med de sædvanlige fine toiletfaciliteter.

Vis

  • Skøn og dramatisk ø, med høje klipper, kønne byer, havn og ankringsmuligheder.

Bisevo

  • Her kan ikke ankres pga. dybden, så man må cirkle rundt, mens halvdelen af besætningen udforsker grotterne i gummibåd. De største grotter ligger ved Modra Spilja. I højsæsonen kræves der betaling for at komme ind. Uden for sæson klarer man det selv.

Brac

  • Ud over byen Milna er der flere velbevarede og rolige byer og en fin marina. Man kan ligge op til kajen i centrum eller ankre udenfor.

Solta

  • Flere ankerbugte og en lille by Maslinica, der dog er lidt lavvandet, men man kan også ankre udenfor. Der er et fint gammelt kloster ved havnefronten.

Trogir

  • 12 sømil fra Split. Broen kan ikke lukkes op, så man skal sejle uden om øen Ciovo. Ældgammel by, siden 1997 på Unescos verdensarvsliste. Gammel borg lige ud til kajen, små smalle gyder og gamle huse. Man kan fortøje langs kajen, hvis havnefogeden er i godt humør.

Nyhed: Jorden rundt på to år

04-06-2006: Familien Carlsen fra Nordsjælland stævnede for nylig ud fra Taarbæk Havn med kurs mod det store eventyr. I løbet af de næste to år vil Niels, Hannelore og deres to børn sejle jorden rundt. Læs artikel

Test: En stolt storesøster

28-05-2006: Den afgørende forskel på Dufour 365 og 465 er størrelsen. Derfor udgør den et oplagt alternativ for dem, der skal bruge båden til andet en hyggesejlads. Læs artikel

Test: Magelig hyggecruiser

28-05-2006: Dufour lever til fulde op til målet om at give masser af komfort og god plads i den indbydende 365 crusier. Den er en udpræget turbåd, som de færreste ville forvilde sig ud på en kapsejladsbane i. Men det skal ikke ligge det franske værft til last. Læs artikel

Test: Flyvende flagskib

28-05-2006: Bavaria 42 Cruiser har det hele: Gode sejlegenskaber, masser af plads og en lys og venlig indretning. Læs artikel

Test: Bingo på Bavaria

28-05-2006: Det sydtyske værft Bavaria producerer både på samlebånd og har ry for at være bådbranchens moderne Skoda med solide både til billige penge. Den varebetegnelse skal værftet være glad for. Efter prøvesejlads nikker vi anerkendende og kipper med flaget! Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...