Find mere om:
Jorden rundt på to år | båd.guide.dk

Jorden rundt på to år

Familien Carlsen fra Nordsjælland stævnede for nylig ud fra Taarbæk Havn med kurs mod det store eventyr. I løbet af de næste to år vil Niels, Hannelore og deres to børn sejle jorden rundt.

Da Niels Carlsen var knægt, havde han en drøm. Han ville rejse jorden rundt på en eller anden alternativ måde, så han rigtig kunne opleve verden undervejs. Han besluttede, at det skulle ske på cykel. Som 12-årig satte han sig til at studere kort og skrive ruten ned i et kladdehæfte.

»Jeg brugte måneder på at planlægge,« fortæller han på en solbeskinnet sommerdag i Taarbæk Havn.

»Turen blev ikke til noget, men så voksede drømmen gradvist til, at jeg hellere ville sejle.«

Den 42-årige ingeniør ser yderst tilfreds ud, som han sidder dér og fortæller i cockpittet på båden Jonna. Hans hustru Hannelore sidder ved siden af og har samme mærkeligt afklarede blik i øjnene. Om få timer skal de rejse. Huset er fremlejet, bilen udlånt, møbler og bohave smidt ud eller opmagasineret.

En lystsejler glider tæt forbi i det lille havnebassin.

»Er I på vej til Århus?« råber han.

»Nej, vi er på vej jorden rundt,« svarer Niels med et smil.

Lystsejleren griner lidt, men ser så udtrykket i Niels' ansigt.

»Er det rigtigt?« spørger han.

»Jamen... god fornøjelse!«

Gør-det-selv

Familien - der ud over Niels tæller Hannelore på 41 år, Jens på 11 og Caroline på 8 - har boet på Jonna de sidste fem uger. Og det har været noget af en omvæltning, fortæller Hannelore. Båden var nemlig ikke helt klar - og det er den egentlig stadig ikke.

»Vi har levet uden afløb, uden gas, strøm og toilet. Jeg ved ikke, hvor mange kvadratmeter, der er dernede, men vi kommer fra 350.«

Der er i hvert fald ikke mange kvadratmeter under dækket. Ude mod stævnen deler børnene et lille rum, hvor de har en køje i hver sin side. Hannelore og Niels sover i det rum, der også fungerer som køkken og stue. Niels har selv bygget om på båden, så familien kan bo der.

»Man bliver virkelig, virkelig gør-det-selv-mand af det her projekt. Vi har for eksempel skiftet hele elsystemet ud - det er trods alt en over 30 år gammel båd. Dertil kommer nye instrumenter overalt, lige fra log og ekkolod til VHF- og SSB-radio,« fortæller han.

Satellitradio har de fravalgt, dels af økonomiske årsager, dels fordi de med VHF-radioen kan kommunikere på lokale radionet rundt omkring i verden.

»Indenfor har vi ændret nogle af køjearrangementerne,« fortsætter Niels.

»Jeg har lavet en træk-ud-dobbeltseng. Og det er en stor opgave for en ikke-uddannet håndværker, for der er nærmest kun skæve vinkler på sådan en båd.«

Endelig har Niels også installeret nyt køkken, blandt andet med et køleskab, han selv har bygget. På flere af projekterne har internettet været ham til stor hjælp.

»Jeg har brugt det sindssygt meget. For eksempel fandt jeg målene til gaskassen der. Og der er også masser af sider om, hvad man skal og ikke skal, når man bygger et køleskab.«

Planlægningen af turen startede for tre år siden, men er for alvor blevet intensiveret inden for det seneste år. Familien har ryddet op og smidt ud og lært, at der ikke bliver plads til noget overflødigt under deres tur jorden rundt.

»Altså, jeg tror, vi var på genbrugsstationen med fyldt bil hver eneste dag i den sidste måned, inden vi flyttede herned,« siger Hannelore.

Hårdt at give slip

»Det har da været hårdt. Det er lidt en sorg at give slip på mange af tingene og flytte ud. Især med børneværelserne, når man står og spørger sig selv, om hun mon har brug for den her lille klapvogn om to år. Jeg stod faktisk med den klapvogn ude på genbrugsstationen og tudede.«

Sejlermæssigt er det Niels, der har den største erfaring. Han har sejlet, lige siden han var en lille dreng, og hans barndomssommerferier blev altid tilbragt på vandet med forældrene. Siden 1973 har han sejlet med "Jonna", der oprindelig var hans fars, men som han nu har en halvpart i.

Ud over at være Niels' gamle drøm, er jordomsejlingen naturligvis også et projekt for hele familien. Niels og Hannelore tror, turen vil være dem til gavn på flere måder.

»Jeg tror, det er en ændret familie, der kommer hjem. Jeg synes egentlig, vi i forvejen er rimeligt tætte, men jeg tror, vi kommer meget tættere på hinanden. Alene det at vi konstant skal være sammen med børnene og skal være deres skolelærere og undervisere i to år,« siger Niels.

»Jeg håber også, at når børnene kommer hjem, så har de fået en stor portion ansvarlighed. For der er masser af opgaver på båden, og de vil få indblik i mange ting,« fortsætter han.

Hannelore tænker også meget på samværet med børnene:

»Det er jo meget usædvanligt for moderne familier at være sammen. Normalt bliver man spredt for alle vinde hver dag,« siger hun.

»Det her handler om at stoppe tiden. Det er jo det, vi prøver. At stjæle to år med vores børn.«

bbc@jp.dk

Familien Carlsens gode råd

Spar penge ved at købe søkortene brugt. Niels Carlsen fortæller, at han brugte et år på at finde dem i specialbutikker og på internettet. Han har brugt cirka 35.000 kroner på de omtrent 700 søkort og regner med, han har sparet op mod 100.000 kroner.

Samlet har det kostet 250.-300.000 kroner at forberede båden, vurderer Niels Carlsen. Han har selv stået for langt det meste håndværksarbejde. Internettet har ofte været et godt sted at finde råd og retningslinjer, når han har savnet gør-det-selv-hjælp.

Det vigtigste er, at psyken er i orden. Det konkluderede Niels Carlsen efter en tur over Atlanten, som han brugte som forberedelse til jordomsejlingen. Han mener, man først og fremmest skal spørge sig selv, om man er klar til at bruge så meget tid sammen på så lidt plads.

Niels' hustru, Hannelore, mener, at man kan lære en del af at læse om andres oplevelser. For eksempel har familien Carlsen haft stort udbytte af at læse om en Aalborgfamilie, der har sejlet en lignende tur og udgivet en bog herom - "Jorden rundt med Cassiopeia".

Læs mere på www.ftlf.dk (Foreningen Til Langtursejladsens Fremme) og på familiens hjemmeside - www.sy-jonna.dk Familien vil forsøge at opdatere hjemmesiden undervejs.

Sagita 35

Tegnet af: Sparkman Stevens.

Bygget: 1972.

Længde: 10,52 meter.

Bredde: 3,05 meter.

Skrog: Glasfiber.

Dybgang: 1,83 meter.

Vægt: 5,6 tons.

Sejl: Bruger gennaker i stedet for spiler, fordi det er lettere at håndtere. Storsejlet har fået sat et tredje reb i, så det kan bruges i stedet for stormstorsejl.

Motor: Yanmar trecylindret dieselmotor med fast propel (for at få så meget kraft som muligt).

Vejrmelding er tilbage

PROBLEMER Dansk Meteorologisk Institut har efter forhandling med Dansk Sejlunion og organisationer for erhvervssejlerne om vejrmeldingen klokken 8.45 handlet hurtigt. Den pågældende vejrmelding er således allerede tilbage på mellem- og langbølgesenderen. Samtidig med genindførelsen af meldingen klokken 8.45 ophører meldingen kl. 5.45. Efterfølgende har det dog vist sig, at der i fiskerkredse er utilfredshed med den beslutning. DMI har derfor indkaldt til evalueringsmøde først på efteråret. På mødet håber man at kunne finde en permanent løsning, som tilgodeser alle parter.

Ungdoms-VM til Danmark

ÅRHUS Med over 500 deltagere fra mere end 55 nationer regnes Ungdoms-VM for at være et af de største sejlsportsarrangementer efter de Olympiske Lege, og det arrangement skal Danmark være vært for i 2008. Den Internationale Sejlunion har stemte om værtskabet og med stemmerne 34 for og én enkelt blank gik værtskabet altså til Danmark og Århus-klubberne Århus Sejlklub, Sejlklubben Bugten Århus, Kaløvig Bådelaug, Marselisborg Sejlklub, Egå Sejlklub og Århus Windsurfing Klub. Ungdoms-VM afholdes hvert år. I år blev mesterskabet afviklet i Sydkorea fra d. 14. til 23. juli. Stævnets hjemmeside er http://www.worldyouthsailingbusan.com/

Trapezjollen fylder 40 år

MUSEUM Det er nu 40 år siden, at Paul Elvstrøm konstruerede Trapezjollen. I den anledning har Trapezjolleklubben doneret Trapezjolle nr. 13 til Danmarks Museum for Lystsejlads på Valdemars Slot, Tåsinge. Trapez nr. 13 er for nylig restaureret af Carsten Florin, der har bygget trapezjoller for Paul Elvstrøm gennem alle 40 år. Overdragelsen fandt sted den 5. juli. Trapezen vil blive udstillet i museet. Se mere på www.trapezjolle.dk

Guide: Sejltur i et efterårsvenligt Kroatien

30-09-2011: Du får det hele for det halve og en langt mere autentisk fornemmelse af Kroatien. Læs artikel

Test: En stolt storesøster

28-05-2006: Den afgørende forskel på Dufour 365 og 465 er størrelsen. Derfor udgør den et oplagt alternativ for dem, der skal bruge båden til andet en hyggesejlads. Læs artikel

Test: Magelig hyggecruiser

28-05-2006: Dufour lever til fulde op til målet om at give masser af komfort og god plads i den indbydende 365 crusier. Den er en udpræget turbåd, som de færreste ville forvilde sig ud på en kapsejladsbane i. Men det skal ikke ligge det franske værft til last. Læs artikel

Test: Flyvende flagskib

28-05-2006: Bavaria 42 Cruiser har det hele: Gode sejlegenskaber, masser af plads og en lys og venlig indretning. Læs artikel

Test: Bingo på Bavaria

28-05-2006: Det sydtyske værft Bavaria producerer både på samlebånd og har ry for at være bådbranchens moderne Skoda med solide både til billige penge. Den varebetegnelse skal værftet være glad for. Efter prøvesejlads nikker vi anerkendende og kipper med flaget! Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...