Find mere om:
Test af X-Yachts Xp 50 | båd.guide.dk

Test af X-Yachts Xp 50

Performance Cruiser i European Yacht of the Year-konkurrencen er kategorien, hvor man ser de nyeste tendenser inden for sejlegenskabsforbedrende design. Vi stiller skarpt på danske Xp 50, der er blandt de fem nominerede.

Xp 50 henvender sig til sejlere, der ønsker performance, og som er villige til at betale for det, båden kan – sejle. For den sejler ikke alene fortræffeligt – den ligner også en drøm udefra. Er du typen, der har båd for også at indkassere nogle anerkendende blikke i havnen, så bør Xp 50 være på ønskesedlen.

Det er samtidig en båd, der ikke går af mode i dag eller i morgen, for på trods af de moderne linjer er det lykkedes Niels Jeppesen og hans designteam at skabe en båd, der på en og samme tid er tidssvarende, klassisk og moderne.

Båden blev testet i vindstyrker fra 2 til 22 m/sek. på det fjordlignede farvand Southampton Waters. Og lad det være sagt med det samme: Alle testsejlerne fra den internationale jury blev blæst væk af bådens kraft og overskud og var derfor begejstrede for bådens sejlegenskaber.

Xp 50 er som en kulfibercykel med de bedste kulfiberhjul. Dens kraftoverførsel fra sejlplanet til fart gennem vandet er helt i top. Båden er en helhed. Når man står ved roret, mærker man det, som var man en del af helheden. Små pust i let vind, og man mærker accelerationen på trods af bådens størrelse.

 

Stift og stærkt skrog

I hård vind har man en klar fornemmelse af, hvor båden befinder sig i forhold til, at man mister den og skærer op.

MIB MIB xp 5.jpg

Vi gik 8,3 knob på kryds i 10 m/sek., og i den helt tynde luft, hvor det blæste 2-3 m/sek., nåede vi op på 5-6 knob. Med slæk på skøderne løber båden over 12 knob.

Måden, X-Yachts har gjort det på, er ved at infusionsstøbe Xp’erne med epoxy og retningsorienteret laminat, hvilket gør bådene stive, stærke og lette.

Derudover har værftet udskiftet den traditionelle stålrammestruktur med en kulfiberramme. Xp 50 har en skrogvægt, der kan sammenlignes med en X 45, og de frigjorte kilo er lagt dels i kølen, dels i mere tankkapacitet. Begge dele giver både med mere stabilitet og mere oprettende moment.

Elegant T-skødning

Båden er derudover layoutet i cockpit og dæk af folk med sans for kapsejlads og elegante, funktionelle detaljer. Begynder man i stævnen, har den et bovspryd, hvor man kan montere tack-linen til gennakeren. Samtidig dækker den over det grimme stævnanker.

MIB xp 4.jpg

Man har afskaffet tyskerskødningen til fordel for en T-skødning af storsejlet. Det eneste tovværk på dækket er genuaskødet og trimlinen til justering af skødevognen. De øvrige linjer på ruftaget er ført under teak-laget tilbage til spil og spilaflastere ved ”klaveret”.

I cockpittet er der gode arbejdsforhold for besætningen, og der er ikke sparet på antallet eller størrelsen på spillene, der er velplacerede i forskellige niveauer, så gasterne har den rigtige arbejdshøjde. Storskødetrimmeren sidder godt agter og er tæt på rorsmanden. Han har storskødespillet og løjgangen rigtigt placeret i det omtalte T-setup, der betyder, at skødet er monteret som et omvendt T med en enkelt blok på bommen, der via en vogn på løjgangen i bunden af cockpittet leder skødet ud til styrbord og bagbord gennem kistebænken og op på spillet. Samtidig er løjgang og vogn forsænket i bunden af cockpittet, så det eneste, man ser til skøde og løjgang, er den smalle revne, som skødet passerer op igennem.

Rorsmanden har en god og ugeneret position bag de to rat, der er monteret på to konsoller med integreret elektronik efter eget ønske. Motorstyringen sidder i styrbord ved siden af rattet med mulighed for fodstyring.

Lidt uinspireret om læ

På vej ned om læ går gennem endnu en elegant tænkt og udført detalje – cockpitskottet er udført som et skydestikskot, der forsvinder ind i båden, når man åbner.

MIB xp 2.jpg

Om læ har båden en rummelig salon og et betydeligt større pantry end på f.eks. Xp 44. Det har bl.a. en 85 l køl, en større køl og frys, en mikroovn og naturligvis et almindeligt gaskomfur med tre blus og ovn. Salonen har U-sofa med bord. Over for denne endnu en sofa, hvor kortbord og navigationsplads kan skydes, så man kan sidde i sejlretning under sejlads og være en del af det sociale om salonbordet, når man er i havn.

I materialet fra X-Yachts kan man læse, at båden er en racer cruiser. Det mener BådNyt er ramt spot on. Mens man ikke kan diskutere bådens konstruktion, design, sejlegenskaber og kvaliteter på dæk, kan man mene, at designerne har slået op i banen, når vi er om læ. Dels fordi bådens volumen om læ giver en følelse af at være i en 46 fod båd og ikke en 50’er, dels fordi der tydeligvis ikke er brugt de samme kræfter på at gøre båden så lækker som på dæk.

Det betyder, at båden virker lidt uinspireret i sit interiør, hvilket man blandt andet kan se på de lidt smalle køjer, på træet, der står råt, når man åbner nogle af skabene, og på en generel mangel på eksklusivitet.

Spørgsmålet er naturligvis, om det ikke netop er præmissen for at bygge en racer cruiser, hvor der ikke kan garneres med tungt træværk og lamper i massivt messing?

XP 50

  • Længde: 14,99 m
  • Længde vandlinje: 13,41 m
  • Bredde: 4,43 m
  • Vægt: 11.600 kg
  • Kølvægt: 5140 kg
  • Storsejl: 87,6 kvm
  • Genua 106 pct.: 64,3 kvm
  • Gennaker: 210 kvm
  • Motor: 55 hk
  • Materialer: Glas- og kulfiber
  • Designer: Niels Jeppesen
  • Værft: X-Yachts
  • Forhandler: x-yachts.com
  • Pris sejlklar inkl. moms: 5,5 mio. kr.

Test af X-Yachts Xp 55

22-10-2013: ... men den kan både bruges til cruising og kapsejlads, lyder det fra X-Yachts’ designer, Niels Jeppesen, om den elegante båd, der sejlklar med en del udstyr koster 8,5 mio. kr. Xp 55’eren sejler som en drøm. Læs artikel

Test af Xc 35

15-06-2014: Forventningerne er på niveau med prisskiltet, når X-Yachts sætter en ny båd i Xc-kategorien i søen. Dog er den lille nye på et mere tilgængeligt niveau og beskrives af værftet som entry-level. Vi tog på vandet og fandt kun ganske få hår i suppen. Læs artikel

Test af Arcona 380

11-10-2014: Arcona 380 koster 2 mio. kr., men så får man også supersejlegenskaber, et lækkert design, fine materialer og godt håndværk for pengene. Læs artikel

Nyhed: Seks på stribe

22-02-2013: Om østjyder har et særligt gen, når det gælder produktion af store sejlbåde er uvist, men faktum er, at landets seks største sejlværfter alle ligger langs den jyske østkyst med Nordborg i syd og Skærbæk i nord. For første gang er det lykkedes at få dem alle til at udstille på bådudstillingen i Fredericia, og her kan man for alvor se, hvad danske bådkonstruktører kan præstere i det nye årtusinde. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...