Find mere om:
Test af Xc 35 | båd.guide.dk

Test af Xc 35

Forventningerne er på niveau med prisskiltet, når X-Yachts sætter en ny båd i Xc-kategorien i søen. Dog er den lille nye på et mere tilgængeligt niveau og beskrives af værftet som entry-level. Vi tog på vandet og fandt kun ganske få hår i suppen.

Xc 35 bliver den mindste båd i X-Yachts’ luksus-cruiser-serie. Formålet med båden er ifølge værftet at lave en indgangsmodel til Xc-segmentet. Det skal lade sig gøre ved at opretholde niveau og sejlegenskaber fra de større Xc-både og samtidig få prisen ned, hvor flere kan være med.

Vi var på vandet ud for Årøsund for at teste, om der var sammenhæng mellem ambitionerne og virkeligheden, og vejret var fint til bådtest, omend mere vind ville have ladet båden fortælle lidt mere om sig selv.

Om bord var min svenske kollega, den erfarne testsejler Curt Gelin, Torsten Bastiansen og Kristian Due Hammershøj og jeg selv. Der er ikke tvivl om, at sejlerne fra værftet ved, hvordan båden skal trimmes, og at de løbende under en test arbejder koncentreret med at få den til at spille maks.

Når det er sagt, var båden medgørlig og helt problemfri op til fem m/sek. Den virkede langtfra som en tung cruiser, hvilket den med de 6,5 tons reelt heller ikke er. Alligevel var det imponerende så levende, den føltes både på kryds og med slæk på skøderne. På kryds fik man god respons på at gå et par grader lavere end den maksimale højde i form af mere fart og power. På løberne var det omvendt – gik man for lavt med gennakeren, gik båden i stå, omvendt samlede den lynhurtigt og let fart op, når man søgte op på en højere kurs. Altså sejlegenskaber, som jeg ikke er forvant med at finde på cruisere.

Slank, uden at være ranglet

God til shorthanded

Bådens elektronik er efter eget valg fra Raymarine eller B&G. Testbåden var udrustet med Raymarine, som trængte til en mindre kalibrering, men som ellers har fine funktionaliteter. Det samme kan man sige om konceptet om at gøre båden velegnet til shorthanded sejlads, hvor storskødet var ført tilbage til rorsmanden. Det kræver dog en selvstyrer både at håndtere forsejl og storsejl ene mand. En enkelt mangel var et vinklet ståsted som krængningskompensationen på kryds. Alternativt kunne en kile i dørken virke som fodstøtte, så man ikke gled ned ad dækket.

Da vinden byggede op til seks til syv m/sek., var båden fortsat yderst velsejlende med slæk på skøderne. Selv hårdt presset var den vanskelig at provokere til en opskæring, og farten øgedes tilfredsstillende med vindhastigheden. På kryds blev der trimmet mere aktivt. Hækstag, godt med storskøde og kickenstrap. Det var efter min mening et meget fladt storsejl, men det fungerede.

Jeanneau Sun Odyssey med masser af innovation

Håret i suppen

Spørgsmålet er naturligvis, om mindre kyndige trimmere vil være i stand til at gøre det samme. Omvendt er udfordringen jo ikke større, end at man kan overveje reb 1. et par sekundmeter tidligere end foreskrevet, hvis man er på tursejlads.

B97862353Z.1_20140604230425_000+GUHD9UH5.2-0.jpg

B97862353Z.1_20140604230425_000+GUHD9UF3.2-0.jpg

Noget, der imidlertid bliver svært at trimme sig ud af, var den kendsgerning, at både Curt Gelin og jeg selv bemærkede, at båden havde forskelligt rortryk på de to halser på kryds. På den ene var båden tæt på helt neutral, mens den på den anden halse var mærkbart luvgerrig. Torsten Bastiansen og Kristian Due Hammershøj mente ikke, at det havde noget at gøre med den måde, riggen var sat op på, eller det øvrige line up. Det kan ligne et hår i suppen, men på den anden side er det ikke det, man normalt forventer af en båd fra det danske værft, der er verdensberømt for netop at ramme det sublime, når det kommer til, hvordan man fornemmer hele båden gennem ror og rat.

Derfor var det ekstra betryggende efterfølgende at tale med Torsten Bastiansen, der havde vendt vores observationer med flere af sine kolleger. Han mente, at det forskellige rortryk kan henføres til en kraftig strøm på mere end en knob, som stod i Årøsund den dag. Jeg tror på den forklaring, der betyder, at båden har bovet strømmen uens, og at det i sidste ende har givet forskelligt tryk på roret på de forskellige halser.

Vellykket interiør

Om læ har Xc 35 hele pakken. Som nævnt er der plads i båden, som man tidligere så på en 37 fods båd. Apteringen og layoutet syner måske mere old school, end det i virkeligheden er.

Der er mange små detaljer, der gør, at interiøret bliver vellykket. Frem for alt er salonen blevet vellykket. Det er her, pladsen er blevet prioriteret. Uden at man egentlig føler, at agter- og forkahytterne er små, er de markant mindre end i Xc 38, hvilket er helt naturligt. Men nedjusteringen har givet lidt ekstra plads til fællesrummet, hvilket efter min mening er en virkelig god prioritetsrækkefølge.

Båden kommer kun i én udgave. Det er altså ikke muligt at købe den med to agterkahytter. Den er i dette setup tegnet, så den vil gøre rigtige sejlere glade. Der er med de to kahytter god plads til at stuve grej som fendere, fortøjninger, foldecykler og fiskestænger væk. Ankeret har sin egen plads i stævnen med kæde og spil.

Kræs for rutinerede

Konkluderende kan man sige, at Xc 35 indfrier sin mission som båden til førstegangs-X-Yachts-købere. Det betyder, at det er en båd for folk, der har udtrådt deres begyndersejlersko, og som kommer med forventninger og krav til sejlegenskaber, interiør og til, hvordan man kan leve om bord på sin båd.

Mylius 18E35 har både rå maskulinitet og kølig feminisme

Det er en båd for parret, der fra tid til anden har venner eller familiemedlemmer med om bord, når de er på togt i Danmark, Skandinavien eller et andet sted. Med undtagelse af et par mindre skønhedsfejl er det igen en båd på øverste niveau med hensyn til life on board-kvaliteter og til sejlegenskaber.

Xc 35

  • Længde: 10,36 m
  • Vandlinje: 9,6 m
  • Bredde: 3,52 m
  • Dybde: 1,6-1,9 m
  • Vægt: 6.450 kg
  • Kølvægt: 2.150 kg
  • Storsejl: 35,74 kvm
  • Fok: 106 pct. 29,65 kvm
  • Genoa: 135 pct. 37,75 kvm
  • Gennaker: 101,14 kvm
  • Motor: 30 hk Volvo Penta
  • Pris: 1.750.000 kr.
  • Værft: X-Yachts
  • Forhandler: x-yachts.com

Test af X-Yachts Xp 55

22-10-2013: ... men den kan både bruges til cruising og kapsejlads, lyder det fra X-Yachts’ designer, Niels Jeppesen, om den elegante båd, der sejlklar med en del udstyr koster 8,5 mio. kr. Xp 55’eren sejler som en drøm. Læs artikel

Test af X-Yachts Xp 50

14-12-2012: Performance Cruiser i European Yacht of the Year-konkurrencen er kategorien, hvor man ser de nyeste tendenser inden for sejlegenskabsforbedrende design. Vi stiller skarpt på danske Xp 50, der er blandt de fem nominerede. Læs artikel

Test: Dansk båd jagter eftertragtet pris

03-12-2010: European Yacht Of The Year-konkurrencen tydeliggør udviklingen inden for moderne bådebygning. Læs artikel

Test: X-Yachts nye turkonge

08-10-2010: Den spritnye Xc 50 er en stor, tung og dyr sag, som er oplagt at tage på langtur i. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...