Find mere om:
Familiens Formel 1 | båd.guide.dk

Familiens Formel 1

X-Yachts har begået en velsejlende 34-fods båd, som kan sejle fra konkurrenterne i kapsejladser og samtidig give masser af komfort og sejlglæde på langturen.

Lad det bare blive ved sådan!

Sidst jeg prøvesejlede en båd fra X-Yachts, skete det i vind omkring 14 m/s, og nu stod vindmåleren på omtrent det samme - i hvert fald i pustene. Men denne gang var båden noget mindre end X-ejer Birger Hansens X-46. På en af årets første rigtige efterårsdage stævner jeg sammen med Dan Pedersen fra X-Yachts og Steen Christensen fra John Mast ud i sidstnævntes X-34 fra Mosede Havn i noget nær perfekte vindforhold.

Nuvel, Steen Christensen har optimeret båden med et formstøbt kevlar-storsejl fra North og en hurtig 106-pct. kevlar-fok fra Høj Jensen. I sådan en vindstyrke får man mere ud af båden med den slags sejl, som altså ikke følger med båden som standard.

Men hvad er det så for en båd, denne 34-fods performance-cruiser fra X, som sejlede sin jomfrusejlads i fjor?

Den er lillesøster i X-Yachts' moderne performance-serie og er den direkte afløser for X-332. Den båd målte 3,30 m i bredden, og med sine 3,40 m er X-34 dermed 10 cm bredere. Til gengæld har den modsat X-332 en næsten lodret stævn, som sammen med den lange og dybe køl giver den en ualmindelig stabil og knastør sejlads gennem Køge Bugts krappe sø.

Fine kompromiser
X-34 er med andre ord en kompromis-båd, som er faldet ud til den helt rigtige side. Kølprofilen gør den nem og venlig at styre på bidevind, når båden samtidig serveres med fok og et over 40 kvm stort storsejl. Man kan vel kalde den en win-win-båd med masser af fordele som bl.a. det gode overblik ved fok frem for en genua.

Tursejleren vil sætte pris på den nemme håndtering af såvel fok som storsejl, der med standardsejlet i øvrigt kan rebes uden at gå på dæk. Det er værd at bemærke størrelsen på spillene, som er kraftige og dermed tilstrækkeligt effektive bådens størrelse til trods. I den hårde vind viste de sig fuldt berettigede.

Lus i wirerne får man aldrig, da båden er rigget med rodrig. Her er hverken check- eller bagstag, og det hele er dimensioneret, så man styrer båden på kryds i denne heftige vind med to fingre på rattet. Forrygende.

Praktisk og fornøjelig
Samtidig lokker X-Yachts med alle de detaljer, der gør den til en fornøjelse at sejle som kapsejler. Den kan trimmes, så fuglene pifter. Som eksempel skal nævnes det lille øje, der fungerer som skødeblok til fokken. Øjet gør det muligt at skøde forsejlet op til 40 cm tættere på centerlinjen i båden end ved bare at lade skødet køre gennem blokken på skødevognen. Derved vinder man mange grader på krydset og ikke mindst i de så afgørende starter.

Cockpittet er designet til at blive brugt til race, og samtidig har det alt, hvad man som tursejler kan ønske sig. Storsejlsskødet bliver skødet på samme måde som på en 80-fods maxirater eller en America's Cup-båd. Og hvorfor? Fordi det bare er den bedste måde at gøre det på. Samtidig forsvinder storskødet under dæk, så man kan koncentrere sig om at komme ud over siden som gast uden hele tiden at skulle tænke på, om man nu har sat sig på storskødet.

Små minusser
Hvor går X-Yachts så på kompromis? På rattet, som gerne måtte være større, men som ikke er det, for at give mulighed for at komme omkring det uden nævneværdige problemer. Samtidig vil jeg gerne kunne vinkle navigatoren, som sidder ved roret og peger ret agter.

At Yanmar så leverer en motor, hvor nøglen falder ud, når man har stoppet motoren, skal X-Yachts også høre for. Den slags ting skal være i orden på en båd, som bærer X-Yachts logo og navn på siden. Det kan også være smart at have ankeret kørende i et spil forskibs. Men hvorfor skal man ødelægge de smukke linjer ved at montere et monstrum af en anordning, som er bådens eneste, men yderst iøjefaldende designsvipser?

Om læ har X-Yachts endelig fået sat håndgreb langskibs i hele salonen, og det er et plus. Men derudover er hele apteringen noget morfar-agtig med mahogni i håndpoleret satin-finish overalt. Det ville klæde båden med lidt mindre træ og mere hvid melanin, når man tænker på målgruppen.

Når det er sagt, må man kippe med sydvesten for en velsejlende skøjte, som indfrier alle de høje forventninger til en 34-fods turracer fra et af Danmarks førende værfter.




X-Yachts X-34

Pris (sejlklar inkl. prestigepakke): 1.395.000 kr.

Længde (LOA): 10,36 m

Bredde: 3,40 m


Dybde: 1,90 m

Køl: 2.200 kg

Storsejl: 40,3 kvm

Fok: 24,6 kvm

Spiler: 92,5 kv

Nyhed: Seks på stribe

22-02-2013: Om østjyder har et særligt gen, når det gælder produktion af store sejlbåde er uvist, men faktum er, at landets seks største sejlværfter alle ligger langs den jyske østkyst med Nordborg i syd og Skærbæk i nord. For første gang er det lykkedes at få dem alle til at udstille på bådudstillingen i Fredericia, og her kan man for alvor se, hvad danske bådkonstruktører kan præstere i det nye årtusinde. Læs artikel

Test: Mere race fra X-Yachts

06-11-2009: X-34 kan man betegne som en forsinket danmarks premiere på bådudstillingen i Bella. Den sønderjyske performance- cruiser forlod X-Yachts i august og har siden solgt over 60 eksemplarer over hele verden. Læs artikel

Test: Søens sportssedan

27-10-2007: Danske X-Yachts har aldrig solgt så meget eller beskæftiget så mange mennesker som i dag. Højde og fart gennemsyrer også den nyeste serie X-både. Vi prøvesejlede Birger Hansens X-46 ud for Årøsund. Læs artikel

Test: LuXus-limousine på vandet

26-06-2009: Seneste nyhed fra X-Yachts i Haderslev er i cruisingklassen, hvor Xc 42 netop har haft verdenspræmiere på vandet. Vi var med som de første. Læs artikel

Test af X-Yachts Xp 55

22-10-2013: ... men den kan både bruges til cruising og kapsejlads, lyder det fra X-Yachts’ designer, Niels Jeppesen, om den elegante båd, der sejlklar med en del udstyr koster 8,5 mio. kr. Xp 55’eren sejler som en drøm. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...