Find mere om:
Test af Jeanneau NC 14 | båd.guide.dk

Elegant lejlighed, der også kan sejle

Med en lukket kahyt er Jeanneaus nye NC 14 skabt til at bo i hele året. Den franske båd ser ikke kun fræk ud, den sejler godt – også i bølger, da stævnen er dejlig spids og stejl.

De fleste sejlere vil helt sikkert kigge en ekstra gang efter den nye NC 14 med det sexede look. Det gjorde vi i Cannes for nylig. Det skyldes især den stejle stævn, som ligner noget fra en sejlbåd.

Men generelt vil mange vende sig om efter den franske båd, for designerne har anstrengt sig for at lave en strømlinet motorbåd, hvor selve skroget med sit stejle fribord harmonerer godt med kahyttens højde.

B97862354Z.1_20140604230640_000+GFFDA14T.2-0.jpg

Lidt for mange designere gør efter min smag for meget ud af at skabe plads og atter plads, og det går ud over udseendet. Man vil jo gerne have en smuk båd at se på, selv om der skulle mangle et skab eller en ekstra siddeplads i kahytten. Men plads er der rigelig af hos NC 14, der er tredje model, efter først NC 9 og siden NC 11 kom på markedet.

»Båden er lidt dyrere end Jeanneaus nye Leader 40, der mere er en dagsejler, hvor NC 14 er båden til en lang sommerferie eller til at bo i,« lød det fra Jeanneaus produktionschef, Vincent Piel. Og man kan let give ham ret, for det er i den lyse salon, hvor der er to sofagrupper, pantry og opvaskemaskine, at man lever. Længere tilbage findes der da også et rum med vaskemaskine og en lille vinkælder.

B97862354Z.1_20140604230640_000+GFFDA14C.2-0.jpg

Ved førerpositionen kan man via elektronik skubbe soltaget væk og nyde solen, mens man sejler. Og man kan invitere rigeligt med gæster – 10-15 personer vil let kunne være der på en sejltur. I kystnært farvand er den 10,3 tons tunge båd da også CE-godkendt til at sejle med 14 personer, mens tallet falder til 12 personer, når man sejler ud i Kattegat.

Kahytten fungerer også fint med det brede agterdæk, hvor store skydedøre giver fin adgang. Sofagruppen agter kan skubbes en halv meter ud over den store badeplatform, der i øvrigt smart kan sænkes helt ned under vandoverfladen.

Fransk multiværktøj til det danske vejr

Godt udsyn

Ved førersædet kan der fint sidde to personer, og på navigationspladsen er der praktisk placeret et bredt greb, så man let kan holde fast, hvis rorsmanden giver for meget gas. En skammel er også placeret i bunden ved førerpositionen. Den kan man stå på, hvis man ikke føler, man kommer langt nok op, når NC 14 skal styres ud af havnen.

B97862354Z.1_20140604230640_000+GUHDA12F.2-0.jpg

Nede i kahytten er dog også et fint 360-graders udsyn fra førerpositionen. Det bedste ved styrepositionen er ruden lige til styrbord. Den er nemlig let at skubbe tilbage, og dermed har man ventilation, og man kan under en havnemanøvre hurtigt lige gå ud på det brede sidedæk, der er bredere end det lidt smalle dæk i bagbordsside. Familie-båd klarer 38 knob

Fine præstationer

En af grundene til, at NC 14 koster fra tre mio. kr., er, at man har IPS-joystick samt to store Volvo Penta IPS 500-motorer på hver 370 hestekræfter. Med dem trækkes båden, og det går hurtigt med at plane. Kun 7,5 sekunder tog det, før vi planede ved 16 knob, og efter 20 sekunder nåede vi topfarten på 31,4 knob.

Båden stejlede ikke nævneværdigt, og stævnen skulle ikke trimmes ned, så man var sikker på at kunne se vandet under accelerationen. Det føles ikke specielt voldsomt, og motorerne larmer heller ikke noget af betydning, når skydedørene er lukkede.

B97862354Z.1_20140604230640_000+GFFDA1DQ.2-0.jpg

Når vi svingede båden med 25 knob, smed båden sig 10 grader ned, hvilket heller ikke virkede dramatisk. Bådens styresystem er også indrettet på den måde, at man slet ikke kan dreje skarpt og dermed lave farlige sving.

Tysk båd med kraftoverskud

For fuld fart bruger de to motorer 153 liter i timen, mens dieselforbruget falder til 101,1 liter, hvis farten sænkes til en optimal marchhastighed på 23,3 knob med et omdrejningstal på 3.000. Med den fart vil man kunne sejle 187 sømil på de to gange 450-liters dieseltank.

Køber man mindre IPS 400-motorer til NC 14, hvad jeg sagtens kunne leve med, vil topfarten blive sænket til 26 knob.

Under sejladsen var der ingen vinduer eller beslag, der rystede, og man fornemmer, at Jeanneau har styr på kvaliteten, selv om båden er fremstillet i en stor produktion.

Pengene værd?

3,81 mio. kr. kostede båden, vi testede – fuldt udstyret med navigationsinstrumenter, generator, Volvo Penta-joystick, teakdæk, elektriske toiletter, oliefyr, 22 tommer fladskærms-tv og meget andet.

Marex 320 - så kører feriemaskinen

Mange penge, ja, men man får så også en båd, man kan bo i året rundt, og hvor man samtidig kan se nye steder hver dag. Man får også en elegant båd, som man gider se på, og som sejler forsvarligt og skærer bølgerne virkelig godt, fordi stævnen er vældig skarp. Jeanneau er i øvrigt også kendt for at bygge relativt prisbillige både.

NC 14

  • Længde: 13,93 m
  • Bredde: 4,10 m
  • Højde over vand: 3,26 m
  • Dybgang: 1,07 m
  • Vægt: 10,3 tons
  • Dieseltanke: 2 x 450 liter
  • Vandtanke: 2 x 206 liter
  • Kahytter: to stk.
  • Køjer: seks stk.
  • Motor: 2 x Volvo IPS 500
  • Pris: 3,04 mio. kr. Testbåd med bl.a. teakdæk, generator og andet: 3,81 mio. kr.
  • Værft: Jeanneau, Frankrig
  • Forhandler: Tempo Bådsalg, Ishøj, tlf. 4373 7395

Test af Leader 40 Hard Top

29-06-2014: Leader 40 Hard Top passer fint til danske forhold. Cockpittet er godt indrettet, men salonen i kahytten er lidt lille. Til gengæld er der en stor for- og midterkahyt. Læs artikel

Test af Azimut Magellano 43 Flybridge

11-10-2013: Stilfulde Azimut Magellano 43 Flybridge har en stejl stævn, der skærer bølgerne godt. Båden med trawler-look koster 5,83 mio. kr. med alt ekstraudstyr, men så er der heller ikke en finger at sætte på materialer og byggekvalitet. Båden egner sig godt til danske forhold. Læs artikel

Test af Pearl Sea Yacht 54 Coupé

11-03-2012: Værftet er kun fem år gammelt - men det mærkes ikke på superyachten Pearl Sea Yacht Coupé. Læs artikel

Test: Pladsmesteren

04-06-2006: Jeanneau er en af Europas store bådudbydere. Det franske værft fremstiller motorbåde og sejlbåde i stort set alle størrelser og udformninger og har hele 61 modeller på programmet. Vi har testet Jeanneau 36 Prestige, som er franskmændenes næststørste motorbåd. Læs artikel

Test: Fransk charme med italienske linjer

25-05-2006: Jeanneau har med sin motorbådsserie Prestige ramt solar plexus i kundegruppen. Vi prøvesejler Prestige 42 ud for Ishøj Havn. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...