Find mere om:
Test af X-Yachts Xp 55 | båd.guide.dk

Test af X-Yachts Xp 55

... men den kan både bruges til cruising og kapsejlads, lyder det fra X-Yachts’ designer, Niels Jeppesen, om den elegante båd, der sejlklar med en del udstyr koster 8,5 mio. kr. Xp 55’eren sejler som en drøm.

At stå på en Xp 55 til 8,5 mio. kr. er en helt speciel oplevelse for en sejler. Og at styre den nye danske båd fra X-Yachts i Haderslev er intet mindre end en fantastisk følelse.

Båden sejler nemlig med én. For uanset, hvor dum man er til at styre en sejlbåd, ræser den bare gennem bølgerne med den smalle, stejle stævn og det kæmpe sejlareal på 170 kvadratmeter på kryds. Hvis man anstrenger sig lidt og sejler præcist efter vinden og trimmer sejlene, går det pludselig en halv knob stærkere, så krydsfarten er på 8,1 knob i syv m/sek. Ved siden af mig stod en kompetent rådgiver, nemlig Niels Jeppesen, designeren bag samtlige X-både de seneste 30 år.

»Hvis du lige falder lidt af, stiger farten, og derefter kommer højden til vinden,« sagde Niels Jeppesen tørt, mens en masse tyrkiske og italienske journalister styrtede forstyrrende rundt og fotograferede den kæmpestore båd med det smagfulde teakdæk.

Rattet går let, da det kører i kuglelejer fra Jefa Marine i Greve. Det hjalp da også, at båden var i perfekt balance. Slap vi et af de to rat, fortsatte Xp 55’eren 100 meter frem, før den søgte op mod vinden. Vendingerne gik let, for den 17 meter lange, slanke, 17 tons tunge båd har nemlig masser af inerti, og farten falder kun lidt, når man slår over på en ny halse.

Kulfiber afløser alu

Alle hal er skjult under det flade dæk, som er let at se ud over. Man falder heller ikke over de mange luger på dækket, da de er sænket i niveau med dækket. Det samme er rullen til forstaget. Helt fremme, under bovsprydet til gennakeren, er ankeret smart placeret, og dermed er Xp 55’eren lettere at træde om bord i.

Det, som man ikke kan se med det blotte øje, er, at vægtfordelingen er gjort bedre end på X-55’eren, som Xp 55’eren nu afløser. F.eks. er en bundramme, der holder køl og mast på plads, nu ikke længere i aluminium, men afløst af lettere kulfiber. I det hele taget har X-Yachts’ støberi i Polen sørget for at gøre skroget lettere med en vakuumstøbning, og dermed er mere vægt flyttet ned i bulben på T-kølen.

De store ståltanke til vand og diesel er også placeret dybt og centralt i båden, så man dermed mindsker bådens svingninger i høj sø.

Disse optimeringer ligger dybt i X-Yachts’ dna. Firmaet blev for alvor kendt for hurtige både i 1980’erne, da firmaets både deltog i den dengang kendte sejlads Admiral’s Cup. Roret er dybt og smalt og er også tegnet af X-Yachts’ designteam i England. Roret giver rorsmanden en god følelse af båden og samtidig et godt greb, da roret er utroligt dybt.

Kulfiber flere steder

Vi sejlede rask forbi en tysk 30-fodsbåd, hvor skipperen stod med åben mund, da han så den store, smukke, hvide båd med de mørke 3Di North Sails med kulfibertråde. Sejlene koster en mindre formue, da dugen ikke giver sig en tomme. Det er nemlig testet i jordomsejlingen Volvo Ocean Race under ekstreme forhold.

Masten på langt over 20 meter i hvid farve giver sig heller ikke. Den er nemlig bygget i kostbar kulfiber, og masterne er smallere end mange andre på markedet. Det gør ifølge X-Yachts, at de er mere aerodynamiske og giver en mindre vindskygge for sejlene. Den holdes fast af en rodrig, der heller ikke giver sig.

Kulfiber er der også i bundrammen, der var i aluminium på X-55’eren. Også noget, der giver en vægtbesparelse på 300-400 kilo. Spillene, der er fra Harken i Italien, var lette at trimme, da de var elektriske. De sad, som de skulle i det brede cockpit, hvor der var fodstøtte midt i cockpittet. Fodstøtten kan tages af, når båden er i land, så man ikke falder over den.

Bommen er også i kulfiber. I bommen fra Furlerboom i Vejle er der plads til, at storsejlet kan rulles ind i bommen, hvilket er praktisk, da et så stort og tungt storsejl er noget af en opgave at pakke ned for et ægtepar, som båden typisk er lavet til. Også denne Xp 55 var solgt til et ægtepar – i Australien. Parret vil bruge båden til tursejlads og kapsejlads ”down under”, fortalte skipper Graham Smith til BådNyt i juli, da de var til X-Yachts’ Gold Cup i Hellerup. Her tabte de i deres jomfrusejlads til lillesøsteren, Xp 50, hvor mandskabet var langt mere professionelt og havde mere erfaring i bådtypen.

Altid tre kahytter

Fremme i båden er der et toilet med brus, og lige bagved findes en stor ejerkahyt med en dobbeltkøje i venstre side. Ståhøjde og lys er der også rigeligt af, men i forhold til andre 55-fodsbåde er der ikke specielt meget plads.

»Men der er rigeligt til seks personer. Der er seks regulære sovepladser i tre kahytter, som vi altid har i vores både på over 40 fod, og i salonen kan der også redes op til to personer,« siger Niels Jeppesen, der i denne model er blevet bedt om at få flere hvide flader i kahytten, der er apteret med teak, som er 40 pct. dyrere end mahogni.

Dyrt er det også med et B&O-anlæg og vaskemaskine helt ude foran toilettet i forkøjen. Blandt andre storforbrugere finder man water-maker, ovn, mikroovn og aircondition. Også en ikkeforbrugende dingy-garage til en 3,1 meter lang landgangsbåd er der på denne Xp 55’er, der koster ca. 7 mio. kr. i basispris. Med diverse udstyr koster båden, som vi testede, 8,5 mio. kr. Det er mange penge, og det er langt mere end konkurrenternes fra Hanse, Bavaria og Jeanneau, erkender Niels Jeppesen.

»Men vores både sejler bedre og hurtigere, og vores kunder synes, at vores både er mere æstetiske. Samtidig har vi større tanke til diesel og vand, så vores kunder kan ligge for svaj for at få helt fred i forhold til at være i en stresset havn,« siger designeren om X-Yachts-bådene, der er kendt for at holde en høj brugtpris.

Og kunderne findes. Den anden solgte Xp 55 går til Chile, mens den tredje er solgt til Kina.

»Med den høje beskatning i Danmark findes 95 pct. af vores kunder i udlandet,« forklarer Niels Jeppesen.

Drømme tændes

En Xp 55 har alt, hvad en sejler ønsker sig. Den er smuk, velsejlende og godt indrettet i smagfuld stil. Men prisen, der svarer til en villa nord for København, er der ikke brugt kræfter på at holde nede.

Men det er heller ikke det, som X-Yachts konkurrerer på, fortæller det danske værft. En sejltur på Xp 55’eren kan da også gøre enhver sejler blød i knæene og sætte drømme i gang.

Niels Jeppesen har igen tegnet en fantastisk båd, der sejler utroligt godt, og samtidig er båden fyldt med elegance.

Sejlklar til oceanerne

Xp 55

  • Længde: 16,76 m
  • Bredde: 4,77 m
  • Dybgang: 2,85 m
  • Vægt: 16,8 tons
  • Kølvægt: 6,3 tons
  • Motor: 100 hk
  • Vandtank: 550 l
  • Dieseltank: 400 l
  • Storsejl: 97,8 kvm
  • Genua: 74,8 kvm
  • Spiler: 240,0 kvm
  • Antal køjer: Seks
  • Pris med ekstraudstyr: 8,5 mio. kr.
  • Værft: x-yachts.com, Haderslev

Test af X-Yachts Xp 50

14-12-2012: Performance Cruiser i European Yacht of the Year-konkurrencen er kategorien, hvor man ser de nyeste tendenser inden for sejlegenskabsforbedrende design. Vi stiller skarpt på danske Xp 50, der er blandt de fem nominerede. Læs artikel

Test af Xc 35

15-06-2014: Forventningerne er på niveau med prisskiltet, når X-Yachts sætter en ny båd i Xc-kategorien i søen. Dog er den lille nye på et mere tilgængeligt niveau og beskrives af værftet som entry-level. Vi tog på vandet og fandt kun ganske få hår i suppen. Læs artikel

Test af Mylius 18E35

09-06-2014: I Mylius 18E35 er det funktionelle, æstetiske og luksuriøse kombineret med et højt niveau for sejlegenskaber. Læs artikel

Test af Bavaria 46 Vision

06-07-2012: Det tyske Bavaria-værft smider sin mest fuldendte båd på markedet. Samtidig formår tyskerne at holde startprisen lav. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...